مایه‌کوبی دام‌ها علیه تب برفکی در آذربایجان غربی آغاز شد

مدیر دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: فاز اول مایه کوبی جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی از امروز دوم مرداد در روستا‌ها و دامداری‌های این استان آغاز شده است.

سیدامید خلیل زاده مدیر دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می‌شود در صورت همکاری دامداران بیش از ۲۹۸ هزار راس دام سنگین و بیش از ۲ میلیون ۹۶۰ هزار راس دام سبک در تمامی واحد‌های اپیدمیولوژیک در مدت ۲ ماه مایه کوبی شوند.

وی با بیان اینکه ۱۰۷مرکز مایه کوبی بخش خصوصی با نظارت اکیپ نظارتی بخش دولتی در این فاز واکسینه و ایمن سازی می‌شوند، افزود: یکی از راه‌های کنترل بیماری پرخسارت فوق العاده مسری و مهلک تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای، واکسیناسیون مرتب و دوره‌ای جمعیت حساس دام‌ها استان است.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی گفت: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، عدم تردد در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

وی از دامداران خواست برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع این بیماری، همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند و همچنین جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام‌ها در مدت زمان اجرای عملیات مایه کوبی خودداری کنند.

خلیل زاده اضافه کرد: رعایت اصول بهداشتی در محل دامداری از جمله فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی محل ورودی دامداری از موارد مهمی است که نیازمند رعایت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.