وزیر امور خارجه ایران:

قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود

امیرعبداللهیان گفت:متاسفانه برخی از کنش گران خارجی به دنبال صف بندی‌ها و سو استفاده از منطقه قفقاز هستند، ما از فرمت گفتگو‌های سه به علاوه سه استقبال می‌کنیم.

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار و گفتگو در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری خود با همتای ارمنستانی گفت:دیدار با الهام علی اف رئیس جمهور محترم آذربایجان و دیدار امروز با وزیر خارجه ارمنستان و همچنین دیدار ماه‌های گذشته در راستای تلاش تهران در راستای صلح در منطقه قفقاز است. صلح نقش مهمی در چشم انداز مطلوب و مبتنی بر منافع کشور‌های منطقه است و قفقاز نباید به میدان منازعه تبدیل شود، زیرا صلح را در منطقه ما به تاخیر خواهد انداخت. 

وی ادامه داد:درباره مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان صجبت کردیم و دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و اکنون باید نظم مبتنی بر صلح در قفقاز ایجاد شود صلحی پایدار که زمینه‌های جنگ را از بین برده باشد و این نیاز به همکاری ملت‌ها دارد.

امیرعبداللهیان گفت:متاسفانه برخی از کنش گران خارجی به دنبال صف بندی‌ها و سو استفاده از منطقه قفقاز هستند، ما از فرمت و ساز و کار گفتگو‌های سه به علاوه سه استقبال می کنیم و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به تلاش‌های خود ادامه می دهد. امروز در زمینه ظرفیت‌های ترانزیتی و عدم ایجاد مانع در کریدور‌های دو کشور صحبت کردیم تهران و ارمنستان بر تقویت مسیر‌های ترانزیتی اصرار دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد:همچنین در گفتگو‌های خود پیرامون برخی مسائل منطقه مشورت داشتیم و درباره مناسبات دو جانبه ایران و ارمنستان گفتگو کردیم و راه‌های تعمیق روابط دو جانبه را در زمینه‌های مختلف بررسی کردیم، در یکسال قبل گام‌های خوبی در زمینه توسعه مناسبات برداشته شده، اما معتقدیم مسیر‌های زیادی در زمینه توسعه مناسبات وجود دارد برای سقف تبادلات یک میلیارد دلار و افزایش آن به سه میلیارد دلار در تلاشیم و گام‌های زیادی در این زمینه برداشته شده است. 

وی گفت:حضور ایشان با یک هدف اصلی پیگیری توافقات همراه بوده است دو کشور طرفیت‌های متعددی در زمینه کشاورزی و صنعتی دارند، تکمیل پروژه خط سوم برق از ارمنستان به ایران در دستور کار جدی ما قرار دارد، همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری بین ما در جربان است.

آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان در ادامه این نشست اظهار کرد: از دعوت همکارم سپاس گذارم  و ما گفتگو‌های خوبی داشتیم كه برای ارمنستان ایران از اهمیت بسیاری دارد. 

وي گفت:ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد به ویژه در چالش‌های موجود بوده است. محور گفتگو‌های امروز بحث اجرایی ساختن توافقات قبلی و پیشبرد انرژی حمل و نقل و هدف گذاری توافقات تجاری و رسیدن آن به سه میلیارد دلار بوده است و همکاری در زیرساخت‌های جاده‌ای برای ما مهم است.

وي ادامه داد:برای ما مایه خرسندی است که توانستیم میزبان اولین جلسه مشورتی ایران هند و ارمنستان در ایروان باشيم. 

 میرزویان گفت:تعمیق روابط و بین المجالس را مهم می دانیم، ضرورت امنیت و ثبات در منطقه قفقاز برای ما مهم بوده است.

وی گفت: اعلامیه آلماتی و مفاد آن برای ما نقش محوری دارد و تضمین امنیت مرز بر پایه تمامیت ارضی برای ما مهم است. تشکیل مکانیسم بین‌المللی پایدار برای گفتگو‌ها با باکو برای ما از اهمیت برخوردار است. آذربایجان به جای گفتگو با مردم قره باغ سیاست پاکسازی قومی را در دستورکار قرار داده است.

وزیر خارجه ارمنستان افزود: از ۱۵ ژوئن اقدام به توقف ارسال مواد غذایی و بیماران به ارمنستان کرده است. وضعیت بحران انسانی در قره باغ حاکم است و نقش فاحش ضوابط بین‌المللی بشردوستانه و خلاف اعلامیه سه جانبه نوامبر است.

وی بیان کرد: دو کشور ظرفیت‌های مکملی در حوزه حمل و نقل و کشاورزی و صنعتی دارند تلاش داریم به همکاری‌های خود در حوزه تهاتر گاز و برق توسعه دهیم. خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران در دستورکار جدی ما قرار دارد.

وزیر امور خارجه ارمنستان که در صدر هیاتی به ایران سفر کرده است، بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در محل وزارت امور خارجه کشورمان مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار