رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی:

ایران کنونی به افراد متخصص بیشتر از نخبگان علمی نیاز دارد

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: نخبه علمی به اندازه کافی در کشور وجود دارد، ولی آنچه که اکنون بیشتر به آن نیاز است، وجود افراد متخصص و با مهارت در حوزه های مختلف است

مسعود میرزائی شهرابی گفت: نخبگان علمی و دانشگاهی به عنوان سربازان علم و فناوری سعی در رسیدن به علم روز دنیا و حفظ موقعیت ایران در دستیابی به علم را پیگیری می‌کنند و این موضوع بر اساس شرح درس‌های دانشگاهی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: واحد‌های دانشگاهی ایرادی ندارد، زیرا بر اساس تعریف دانشگاه، موضوع آموزش و پژوهش پیگیری می‌شود و بر همین اساس دانشگاه محل رویش افرادی است که می‌خواهند دانشمندان آینده کشور شوند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دانشگاه محلی است که مطالعه و تحقیق در آن پیگیری می‌شود، شرح وظیفه دانشگاه آموزش و پژوهش است و منویات فناوری در دانشگاه پیگیری نمی‌شود.

او اضافه کرد: از سوی دیگر کشور ما در صنایع و سایر قسمت‌ها نیاز به افراد متخصص دارد، ولی متاسفانه در این حوزه کم کاری‌هایی وجود دارد، زیرا آن‌ها واحد‌هایی درسی خوانده‌اند که با نیاز کشور تفاوت دارد

میرازائی افزود: به طوریکه در برخی از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای شاهد حضور افرادی هستیم که مدرک مقطع ارشد و یا دکتری را کسب کرده اند، ولی برای اینکه بتوانند شغلی برای خود در کشور فراهم کنند، در این مراکز حضور پیدا می‌کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: با کمال تاسف برخی از افراد بدون در نظر گرفتن علایق و یا حتی نیاز کشور، فقط به فکر قبولی در دانشگاه هستند و توانایی خود را هم در نظر نمی‌گیرند و بعد از پایان تحصیلات خود، تازه به فکر ایجاد اشتغال می‌افتند.

وی افزود: افرادی که قصد ورود به دانشگاه را دارند باید با چشم باز انتخاب کنند و به عبارتی اگر برای اشتغال خود نیازی به مدارک بالاتر دانشگاهی نداشته، آن را دنبال نکنند و از سوی دیگر افرادی هستند که شغل و شرکت خود را راه اندازی کرده‌اند و اکنون برای توسعه کسب و کار خود نیاز به تحصیلات تکمیلی دارند و لازم است مقاطع بالاتر را دنبال کنند.

میرزائی با اشاره به اینکه درس بدون هدف ایراد دارد، بیان کرد: اکنون نیاز است تا برخی از مسائل باز تعریف شود و آئین نامه و تبصره‌های موجود بروز شود، زیرا انسان نوین و دانشجوی نوین، آموزش نوین می‌خواهد و باید برای انسان سال ۱۴۰۲ قوانین جدید در نظر گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.