عملیات مرمتی در بخشی از سرای تاریخی «عزیزالله اف» با واچینی در حال اجراست.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: با تفاهمی که با شهرداری و کسبه انجام شد و با پیگیری‌های نمایندگان مجلس و فرماندار مشهد، این کار به سرانجام رسید و مرمت سرای عزیزالله‌اف شروع شده است.
 
احسان زهره‌وندی افزود: طرحی که برای مرمت این سرای تاریخی تهیه شده بود، در شورای فنی میراث فرهنگی، مصوب و همان طرح به پیمانکار ابلاغ شد که اکنون کار اجرایی آن در حال انجام است.
 
وی در بیان سه قسمت مرمت ساختمان هم گفت: در یک بخش موضوع مرمت مطرح است، در بخش دوم که قسمت میانی را شامل می‌شود، قرار شد با درز انقطاعی از دو قسمت دیگر جدا باشد تا به لحاظ سازه‌ای آن را کنترل کنیم و این بخش نیز در حال مرمت است و قسمت سوم هم به لحاظ سازه‌ای وضعیت خطرناکی داشت و قابل مرمت و استحکام‌بخشی نبود که در اینجا مجبور هستیم بخشی از این قسمت را جمع‌آوری و مجدد با بنای جایگزین و با همان طرح و نقشه اولیه، برپا کنیم.
 
زهره وندی ادامه داد: در این بخش، مصالح تزئینی جمع‌آوری، بسته‌بندی، نگهداری و دوباره در کار پیاده و اجرا می‌شود که در حال حاضر کار در این بخش با سرعت خوبی پیش می‌رود.
 
وی افزود: در قسمتی که واچینی در حال انجام است و حساسیت دارد، بنا تخریب نمی‌شود، بلکه تمام مصالح تزئینی و عناصر ارزشمند تاریخی و هنری، جمع‌آوری و مجدد استفاده می‌شود، اما، چون سازه خطرناک است و مشکل زیادی دارد مجبور هستیم این بخش را جمع‌آوری، پی‌های ساختمان را استحکام‌بخشی و بنای جایگزین را پیاده کنیم.
 
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان کرد: سیستم سازه‌ای این بخش جداگانه کار می‌شود و بنابه نظر کارشناسان و متخصصان، بهترین راهکار این است که در بخش سوم، سازه جایگزین استفاده شود.
 
زهره وندی ادامه داد: تمام ساختمان با مقیاس بسیار مناسب مستندسازی و عکاسی شده و ساختمانی که پیاده می‌شود همان ساختمانی است که قبل از واچینی وجود داشته است و تغییری در طرح و ظاهر ساختمان ایجاد نمی‌شود، اما کالبد باید دارای سازه جایگزین باشد.
سرای تاریخی عزیزالله اف، از بنا‌های تاریخی مشهد است که در سال ۱۳۰۷، به عنوان تجارتخانه و محلی برای صادرات محصولات مختلف ساخته شد.
 
معماری این بنای سه طبقه از مصالحی مانند آجر، گچ و ملات بوده و از حجره‌هایی ساخته شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.