رئیس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : در شرایط مطلوب سالانه نزدیک به ۳۱۱ هزار تن علوفه از مراتع استان برداشت و به مصرف تعلیف دام‌ها می‌رسد.

عباس قنبری رئیس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه یک میلیون و صد و هفتاد هزار هکتار مرتع در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت : ۱۶۴ هزار و ۶۳۳ هکتار مراتع متراکم، ۴۷۷ هزار و ۱۵۸ هکتار مراتع نیمه متراکم و ۵۵۰ هزار و ۷۹۴ هکتار مراتع ضعیف هستند. 

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: در شرایط مطلوب سالانه نزدیک به ۳۱۱ هزار تن علوفه دامی از این مراتع برداشت و به مصرف تعلیف دام‌ها می‌رسد و در سال‌جاری به برکت نزولات آسمانی مراتع استان از سرسبزی و شادابی خوبی برخوردار بوده و تولید علوفه مورد نیاز را داشته است. 

وی با اشاره به وجود ۶۳ هزار خانوار بهره‌بردار در سطح استان گفت: تعداد دام مجاز از دام موجود کمتر است. تعداد یک میلیون و ۹۰۰ هزار راس دام مجاز از مراتع تعلیف می‌کنند و تعداد ۵۰۰ هزار راس مازاد است. 

قنبری ادامه داد: حفظ مراتع این استان نیازمند گسترش طرح‌های مرتعداری و مشارکت بهینه بهره‌برداران در حفاظت از این عرصه‌های طبیعی به ویژه در مدیریت و جلوگیری از کوچ زودهنگام است.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: کپه کاری، بذرپاشی، کاشت گیاهان دارویی و اجرای طرح حفاظتی مشارکتی از جمله برنامه‌های اصلاح و احیا مراتع هستند که با مشارکت بهره‌برداران انجام می‌شود.

 وی با بیان اینکه بیشتر مراتع استان درجه ۲ با پوشش متوسط هستند، گفت: چرای بی‌رویه دام، عدم مشارکت و همکاری برخی دامداران روستایی عشایری و همچنین عدم بارش نزولات آسمانی از جمله مواردی است که مراتع را تهدید می‌کند. 

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای طرح مرتعداری خاطر نشان کرد: طرح مرتعداری، طرحی است که در آن برنامه‌های مدیریتی و اصلاحی برای مدیریت هر چه بهتر مراتع، تدوین و توسط مجری اجرا می‌شود. 

قنبری با اشاره به اهداف اجرای طرح مرتعداری گفت: تقویت پوشش گیاهی، کاهش تخریب‌ها، هدایت و نفوذ روان‌آب‌ها، کاهش فرسایش آبی، تغییر در پوشش گیاهی و کاهش فرسایش آبی و بادی از جمله اهداف طرح‌های مرتعداری است. 

وی تصریح کرد: طرح‌های مرتع‌داری به عنوان مدیریت مراتع است که با واگذاری مراتع به بهره‌برداران ذی‌نفع در قالب طرح‌هایی با برنامه‌های مشخص انجام می‌شود.

قنبری با اشاره به اینکه ارزش زیست محیطی مراتع بسیار باارزش است، تصریح کرد: مراتع یکی از مهمترین و باارزش‌ترین منابع ملی محسوب می‌شوند که با مدیریت صحیح و بهره برداری بهینه از آن، نقش اساسی در حفظ آب و خاک دارند.

وی با اشاره به نقش مهم بهره‌برداران و جوامع محلی در بهبود کیفی مراتع در این استان، خواستار همراهی جوامع محلی در حفاظت از مراتع این استان شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.