رئیس سازمان محیط زیست:

فقط ۱۵ میلیون لیتر آب از هریرود به ایران رها شد

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: با وجود این که حاکمان افغانستان از قبول داشتن معاهده رهاسازی آب هریرود می‌گویند اما به جای ۸۵۰ میلیون لیتر فقط ۱۵ میلیون لیتر آب رها شده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: با وجود این که حاکمان افغانستان از قبول داشتن معاهده رهاسازی آب هریرود حرف می زنند اما در عمل به جای ۸۵۰ میلیون لیتر فقط ۱۵ میلیون لیتر آب رها شده است.

سلاجقه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: به هیأت حاکمه افغانستان چند بار درخواست برگزاری نشست دادیم که قبول نکردند. علاوه بر این وزیر نیرو از طرف دولت مأموریت یافت پیگیری های لازم را داشته باشد و ما نیز اقدامات خودمان را انجام می دهیم.

وی با اشاره به دبی ورودی هریرود، گفت: طی دو روز گذشته بارندگی خوبی در افغانستان شد و این آب وارد هریرود شد که  امیدوارم این آب از بند کمال خان عبور کند تا به سمت دیگری نرود. روان آبها مناسب است و به مسئولان استانی چند بار گفته ام تا مذاکراتی داشته باشند تا حقابه ایران از هریرود دریافت شود.

سلاجقه گفت: بحث اساسی مان با حاکمان افغانستان عمل کردن به معاهده ای است که سالها قبل بین دو دولت ایران و افغانستان بسته شد.

رئیس سازمان محیط زیست از انجام بازرسی ها از حقابه ایران در طرف افغانستان خبر داد و افزود: سطح آب پشت سد در طرف افغانستان خوب است و طرف افغانستانی باید طبق معاهده ای که می گوید قبول دارد بطور سالانه ۸۵۰ میلیون لیتر آب به ایران رها کند، اما نهایتا تا کنون ۱۵ میلیون لیتر آب رها شده است.

این در حالی است که به تازگی وزیر کشور با بیان اینکه انتقال آب چاه‌های جدید به هیرمند را پیگیری می‌کنیم، گفت: دولت به شدت پیگیر بحران کم‌آبی سیستان است.

 بر اساس معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱ حق‌آبه‌ای برای سال‌های آبی نرمال تعیین شده است که حدود ۸۲۰ متر مکعب است و باید به صورت ماهانه در اختیار کشور ما قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.