خیرالله خادمی روز چهارشنبه در آیین کلنگ زنی عملیات اجرایی ایمن سازی و چهار خطه شدن محور همدان گل تپه به غار علیصدر اظهار داشت: بلندترین مسیر ریلی کشور با ۶۳۰ کیلومتر که چابهار را به زاهدان و به شرق کشور متصل میکند از پروژههای بزرگ خاورمیانه محسوب میشود و چهار هزار نفر نیروی انسانی در شرایط بد آب و هوایی و امنیتی آن منطقه در حال فعالیت هستند و ۳۵ کیلومتر فقط تونل در طول مسیر است.
او ادامه داد: در شرایط تحریمهای ظالمانه و درآمدهای ارزی ناچیز پروژههای بسیار بزرگ، اثربخش، کم نظیر و شاخصی در بخش زیر ساختهای کشور در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کل آزاد راههای کشور ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است، گفت: امسال در بحث آزادراه هزار و ۵۰ کیلومتر آزادراه در حال اجرا در کشور داریم که بخشی در محدوده استان همدان است و ۲۲ کیلومتر از آن آزادراه تهران شمال بود که افتتاح شد و ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد.
خادمی با بیان اینکه کارهای بزرگی در کشور با وجود مشکلات مالی در حال انجام است افزود: پروژه بزرگ آزادراه شیراز به اصفهان چند روز آینده افتتاح میشود و برهمین اساس تحولی در راههای کشور رخ میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، کل بزرگراههای کشور را حدود ۲۰ هزار کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: در بخش بزرگراهی حدود ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سراسر کشور در حال اجرا است.
خادمی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون سه ابر پروژه در کشور افتتاح شده است افزود: برنامهای که وزیر راه و شهرسازی تدوین کرده این است که ما در بحث زیر ساخت امسال عملکرد خوبی تحویل مردم کشور بدهیم، هر ماه حداقلی یک پروژه و تا پایان سال ۱۲ ابر پروژه افتتاح میشود.
او ادامه داد: راه آهن تبریز، آزاد راه تهران شمال و جاده دهدشت با ۱۳۶ کیلومتر پروژه کوهستانی با ۱۰ کیلومتر ریل گذاری انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کل تونلهای کشور از ابتدا تاکنون در آزادراه و بزرگراه ۴۰۰ کیلومتر بوده است گفت: سال گذشته در بحث زیر ساخت ۲۰ کیلومتر تونل حفاری شد که بخشی از آن در راه آهنها بوده است.
خادمی اظهار داشت: کل حمل و نقلی که الان ترانزیت میشود ۱۰ میلیون تن است که یک میلیون و ۷۰۰ تن از آن از طریق راه آهن ریلی است.
او ادامه داد: کل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۵۰ میلیون تن در سال بار در داخل کشور توسط همه شبکه ۱۴ هزار کیلومتری ریلی کشور بار جابجا میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه این است که ۱۰۰ میلیون تن بار در سال از طریق ایران ترانزیت شود و جابجایی از شبکههای ایران در شمال و جنوب پیش بینی میشود که در نتیجه منجر به درآمد ممتد، پایدار و جایگزین برای کشور است.
خادمی با اشاره به اینکه بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای کشورهای همسایه از ایران است اظهار داشت: اگر از این موقعیت استفاده نکنیم یک فرصت تاریخی را از دست میدهیم، اما برای این حالت نیاز به شبکه، مسیر ریلی، جادهای و آزاد راهی داریم.
او گفت: عملیات اجرایی ایمن سازی و چهار خطه شدن محور همدان گل تپه به غار علیصدر به طول ۶۸ کیلومتر با پیش بینی ۹ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این طرح شامل سه قطعه است که امروز عملیات اجرایی قطعه اول آن از چارباغ آیت الله نجفی همدان تا روستای حسن قشلاق به طول ۳۱ کیلومتر و ۵۰۰ متر با پیش بینی ۹ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
خادمی ادامه داد: قطعه دوم این مسیر به طول ۱۳ کیلومتر و ۵۰۰ متر از حسن قشلاق تا گل تپه و قطعه سوم از گل تپه تا غارعلیصدر به طول ۲۳ کیلومتر است.
فرماندار شهرستان بهار نیز در این آیین با اشاره به اهتمام ویژه دولت سیزدهم به بهسازی و چهارخطه کردن راه اصلی همدان - بهار- غار علیصدر اظهار داشت: مسیر گردشگری همدان-بهار-گل تپه محل تردد گردشگران زیادی است که علاوه بر غار علیصدر از اماکن گردشگری و طبیعی و تاریخی شهرستان بهار دیدن میکنند.
مجتبی فیض اللهی افزود: وجود تصادفات جادهای در این منطقه بسیار دردناک است که از روز نخست فعالیت دولت پیشرفت و عدالت اهتمام ویژهای برای حل مشکلات جاده همدان - بهار - گل تپه به کار گرفته شده است که مراسم امروز از برکات این تلاشها است.
او گفت: برای عملیاتی شدن این پروژه باید از زحمات و پیگیریهای مستمر و جلسات متعدد کشوری و استانی، استاندار همدان و نمایندگان استان قدردانی کرد.
فرماندار شهرستان بهار افزود: در بخش راهها و جادهها اقدامات بسیار خوبی در شهرستان بهار در حال انجام است که منتفع شدن و رضایت مردم دغدغه اصلی ما است.
رییس پلیس راه استان همدان پیشتر اعلام کرده بود که سالانه ۴۰ نفر در این مسیر ۱۰۰ کیلومتری جان خود را از دست میدهند که این رقم آمار بسیار بالایی به نسبت پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر راههای استان همدان است.
مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث قطعه اول باند دوم محور همدان - بهار- غار علیصدر با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار همدان، فرماندار شهرستان بهار، نمایندگان همدان، بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
غار علیصدر به عنوان شگفت انگیزترین غار آبی جهان، تنها غار تالابی کشور به شمار میرود و بر اساس تحقیقات کارشناسان مطرح زمین شناسی دنیا یکی از بی نظیرترین و بزرگترین غارهای آبی جهان است که شکل گیری آن به دوره ژوراسیک دوره دوم زمین شناسی بر میگردد.
منبع: ایرنا