دیدار دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با فرمانده آمریکایی

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا دیدار و در خصوص تامین امنیت آب‌های منطقه گفتگو کردند.

«جاسم محمد البودایوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با «برد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا دیدار کرده و بر تقویت امنیت دریایی منطقه تاکید کرد.

به گزارش عرب نیوز، در این دیدار که در مقر دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض صورت گرفت، البودایوی بر اهمیت مشارکت راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در تقویت امنیت دریایی منطقه تاکید کرد.

حفظ امنیت آبراه‌ها و دریانوردی و تضمین امنیت کشتی‌های تجاری که در آب‌های منطقه تردد می‌کنند، از دیگر محور‌های گفتگو‌های بین دو طرف بود.  دو مقام همچنین در خصوص افزایش همکاری‌های دوجانبه و همکاری با شرکای بین‌المللی برای تامین امنیت دریایی نیز گفتگو کردند.

گفتنی است، خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی به نقل از چهار مقام آمریکایی مدعی شده واشنگتن در حال بررسی آن است که تعدادی از نیرو‌های مسلح خود را در کشتی‌های تجاری که از تنگه هرمز عبور می‌کنند مستقر کند. واشنگتن ادعا کرده این اقدام را در راستای تامین امنیت کشتی‌ها و جلوگیری از توقیف آن توسط ایران انجام خواهد داد. 

پیش از این نیز، فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه موسوم به سنتکام اعلام کرده بود درپی تلاش‌های ایران به منظور توقیف نفتکش‌های تجاری در خلیج فارس، واشنگتن تصمیم گرفته است نیرو‌های نظامی بیشتری را در خاورمیانه مستقر کند.

سیاست خارجی آمریکا از نبود یک استراتژی مادر رنج می‌برد. از یک طرف ظهور چین در شرق آسیا بزرگترین خطر استراتژیک برای این کشور است، اما به دلیل جنگ اوکراین واشنگتن توانایی چرخش به شرق را ندارد، و از طرفی نفوذ لابی‌های قدرتمندی همچون آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیلی) باعث شده آمریکا مجبور به حضور بیشتر در خاورمیانه باشد. تقویت حضور نظامی این کشور برای مقابله با ایران بخشی از اقدامات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار