جدی گفت: پتروشیمی‌های متانولی نباید به سمت خام فروشی بروند لذا اعطای یارانه باید منوط به توسعه زنجیره ارزش شود.

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان منطقی بودن اعطای سوخت ارزان به پتروشیمی‌های متانولی گفت: یارانه‌های انرژی ابزار مهمی است که توسط دولت‌ها در سراسر جهان برای حمایت از اقتصادشان استفاده می‌شود، اما اگر این یارانه بدون هدف و بدون برنامه‌ریزی دقیق باشد به ناکارآمدی بزرگی که هم اکنون در پتروشیمی‌های متانولی می‌بینیم، منجر می‌شود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از اعطای رانت خوراک ارزان به پتروشیمی‌های متانولی افزود: اعطای این یارانه نه تنها برای ما سودآوری نداشته بلکه در بلندمدت نیز ارزش کاسته در اقتصاد ایجاد کرده است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: افزایش مصارف گازی و رانت خوراک ارزان در بخش صنعت پتروشیمی، علاوه بر اینکه ما را به سمت بهره‌وری بالاتر نبرد، سبب شد که کشور از راهکار‌های موازی استفاده از گاز نیز محروم شود و به درآمد‌های حاصل از خام فروشی متانول بسنده کند که درآمد‌های بسیار پایین‌تری نسبت به صادرات خام گاز طبیعی دارد.

نماینده مردم شیروان در مجلس اظهار کرد: با گران شدن گاز، برخی از پتروشیمی‌های متانولی ضررده شده‌اند لذا ما باید به سمتی برویم که علاوه بر کمک به متانولی‌ها، از تعطیلی و تعدیل آن‌ها جلوگیری شود و در نقطه مقابل بر صادرات متانول مالیات وضع کنیم تا آن‌ها به سمت تکمیل کردن زنجیره خود بروند تا اینکه فقط اقدام به خام فروشی کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تعریف عوارض صادراتی بر متانول، می‌توان اقدامی کرد که متانول به صورت مفت از کشور صادر نشود، زیرا در واقع به این صورت فقط یارانه از کشور خارج می‌شود.

جدی افزود: متانول صنعتی است که باید وجود داشته باشد لذا باید اقداماتی انجام دهیم که آن‌ها به سمت خام فروشی نروند بلکه اعطای یارانه منوط به توسعه زنجیره ارزش شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس بیان کرد: در طول تمام این سال‌ها پتروشیمی‌های متانولی با استفاده از راهکارهایی، خودشان را از توسعه زنجیره ارزش رها کرده‌اند و به خام فروشی روی آورده‌اند، اما در حال حاضر فرصت آن‌ها به پایان رسیده و مجلس دیگر اجازه نمی‌دهد که این وضعیت ادامه پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تداوم تولید پتروشیمی‌های متانولی به صورت کامل به رانت خوراک ارزان وابسته شده است و به جای متانول در حال صادرات انرژی ارزان هستیم، افزود: نرخ خوراک را با قیمت بسیار پایینی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم لذا باید نرخ خوراک اصلاح شود و نباید فرمول شناور و پیش‌بینی‌پذیر حذف شود.

جدی در پایان گفت: یکی از راهکار‌های مهم در زمینه تکمیل زنجیره ارزش، اعطای حمایت منوط به توسعه زنجیره ارزش است. برای جلوگیری از تعطیلی صنایع متانولی حاضر در کشور، طی یک برنامه پنج ساله باید به سمت توسعه زنجیره ارزش برویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
تائید رسمی افزایش نرخ سیمان

سیمان شرق بیشترین اثر را می پذیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
ای کاش کسی بود قاچاق سوخت پالایشگاه می گفت
آخرین اخبار