رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با هدف ایجاد ایمنی جمعیت دامی علیه بیماری تب برفکی، اجرای طرح واکسیناسیون این بیماری در استان آغاز و به مدت ۲ ماه جمعیت دامی علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

 

ویدا معزی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیر هست که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود و گاو، گوسفند و بز به این بیماری حساس هستند.

وی ادامه داد: علائم بیماری در دام شامل تب بالا، بی اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک‌های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی هست و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد، در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدان‌ها (ناباروری) به همراه هزینه‌های کلان درمان دام‌های مبتلاء (عفونت‌های ثانویه) و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلاء در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام‌های جوان و شیرخوار، سبب شده که این بیماری به همراه سایر فاکتور‌ها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت زائی، جزء مهمترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: مهمترین و اصلی‌ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون است.

به گفته وی؛ برنامه عملیاتی واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در فاز اول سال ۱۴۰۲به صورت رایگان و همزمان در سراسر کشور از ابتدای مرداد تا انتهای شهریور ماه به مدت ۲ ماه است.

معزی افزود: با هدف ایجاد ایمنی جمعیت دامی علیه بیماری تب برفکی، اجرای طرح واکسیناسیون این بیماری از اول مرداد ماه در استان آغاز و به مدت ۲ماه جمعیت دامی تحت پوشش مایه کوبی خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار