دستگاه لیزری سنجش آب با توان دانش‌بنیان بومی در استان سمنان به‌کارگیری شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: ۲ دستگاه سطح‌سنج لیزری با استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیان بومی در ابتدای کانال‌های گرمسار و آرادان نصب و راه‌اندازی شد.

 احسانی  ابراز کرد: به کارگیری از سامانه دانش بنیان با هدف اندازه‌گیری دقیق میزان جریان ورودی به ابتدای کانال‌های شهرستان‌های گرمسار و آرادان و امکان مدیریت تحویل آب به بهره‌برداران شبکه آبیاری و زهکشی گرمسار انجام شد.

وی اظهار داشت: اندازه‌گیری سطح و دبی آب به عنوان اصلی‌ترین سنجه اندازه‌گیری در رودخانه‌ها و کانال‌های آب به شمار می‌رود و در روش سنتی برای اندازه‌گیری از اشل و مولینه و قرائت توسط متصدی استفاده می شد.

وی با بیان اینکه روش سنتی مشکلاتی از جمله حضور متصدی در محل، خسارت ، دزدیده شدن تجهیزات و دقت پایین قرائت به همراه داشت، خاطرنشان کرد: امروزه با استفاده از فناوری‌های نوین امکان اندازه‌گیری این سنجه ها بدون نیاز به حضور فیزیکی کاربر و دقت بالاتر فراهم شده است؛ از این رو معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت با همکاری دفتر مطالعات در راستای رفع برخی از چالش‌ها و امکان اطلاع از میزان آورد و در نتیجه مدیریت و برنامه‌ریزی و تحویل دقیق و مناسب آب به بهره‌برداران شبکه آبیاری و زهکشی دشت گرمسار اقدام به تهیه و نصب ۲ دستگاه سطح سنج لیزری به همراه ادوات وابسته با استفاده از دستاوردهای دانش بنیان، در ابتدای کانال‌های گرمسار و آرادان کرد.

احسانی با اشاره به برخی مزایای نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌های سطح سنج لیزری گفت: فناوری آن به وسیله یک شرکت دانش‌بنیان بومی سازی شده است و نیاز به ساخت تیرک ندارد و در داخل «لوله لیمینوگراف» نصب می‌شود و با توجه به اینکه جعبه فلزی «لیمینوگراف» خطرپذیری کمتری در تخریب و آسیب‌رسانی دارد و بنابراین حسگرهای لیزری نیز در خطر آسیب‌رسانی کمتری قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.