امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، درباره شاخصههای جهاددانشگاهی و نقش آن در زیستبوم علمی و فرهنگی کشور گفت: جهاددانشگاهی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، نقطه ترکیب و نه تفکیک علم و عمل و جهاد است.به عبارت دقیقتر این که جهاددانشگاهی انقلابیگری خود را در بستری از علمگرایی جهانیاندیشی، مردمباوری و تخصصگرایی نشان داده و نشاندهنده آن است که این مسئله هسته یا سلول بنیادی جهاد در دهه ۶۰ بوده است.
وی افزود: جهاددانشگاهی خیلی بر روی سلولهای بنیادی کار کرده است، اما شاید از این مساله غافل بودهایم که سلول بنیادی جهاددانشگاهی چه بوده و چرا امروز در دانشگاهها برای مثال میل به مهاجرت وجود دارد، اما میل به حل مسائل و موفقیت در حل مسائل کمتر شده است.
امامی بیان کرد: به نظر میرسد در آینده علمی و دانشگاهی کشور اگر قرار باشد تا حل مسائل ایران به دست دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی باشد، گریزی از این نداریم که سلول بنیادی جهاد را باز کرده و در قالب فرهنگسازی و الگوسازی تکثیر کنیم. البته این منافی نهادهای دانشجویی دیگر مانند بسیج دانشجویی و ... نیست.
همچنین، شاید حتی به دلیل برخی از کمکاریها و غفلتها در فرهنگسازی بوده که همان سلول بنیادی در صورت و شمای دیگری ظهور پیدا کرده است.
امامی تصریح کرد: چه بهتر است که ما بتوانیم از سرمایه اجتماعی جهاددانشگاهی نهایت بهرهبرداری را برای احیای ترکیب بین تخصص و عمل جهادی در فعالیتهای دانشگاهی داشته باشیم.
وی گفت: عمل جهادی یعنی با اینکه میدانیم رفاه کمتر و سختی بیشتری داشته و موانع زیادی در پیش است، اما صبر کرده و موانع را کنار میزنیم؛ لذا لذتی که در عمل جهادی است، حتما در عمل رفاهجویانه نیست و این بزرگترین پیام جهاد برای ساختن ایران است.