نوآوری در بخش کشاورزی لرستان موجب شد تا زراعت محصولاتی چون گندم، جو و حبوبات با کشت‌های جدید از جمله "کاملینا" ادغام شود

۲۳ درصد اشتغال کشور در حوزه کشاورزی می باشد در حالیکه ۴۰ درصد اشتغال و اقتصاد لرستان به این بخش وابسته است و خشکسالی های متوالی سال های قبل، معیشت کشاورزان استان را به طور جدی تحت تاثیر قرار داد.

از آنجا که ۷۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی لرستان در حوزه تولیدات گیاهی است بنابراین برنامه ریزی مدون به منظور جهش تولید در دیمزارها، انجام کشاورزی قراردادی، تامین به موقع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و بهره وری بهینه از منابع طی ۲ سال گذشته در دستور کار قرار گرفت وکشت دانه های روغنی نبستا جدید همچون گلرنگ و کاملینا جدی شد.

یکی از روش های کشت بهینه در دیمزارهای لرستان، استفاده از ارقام اقتصادی، مقاوم و استراتژیک می باشد که کاملینا به خوبی در این راه گذر، خودی نشان داده است و مسوولان نیز بر این باور شده اند که ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در قالب ۱۶۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی می توانند سهم ارتزاق بیشتری از منابع آبی و خاکی داشته باشند.

اکنون لرستان در کاشت و برداشت دانه ارزشمند کاملینا رتبه نخست کشور را دارد که این مهم علاوه بر حفظ منابع و غنای خاک، درآمد چشمگیرتری نسبت به زراعت های گذشته برای کشاورزان استان به ارمغان آورده است و به گفته یک کارشناس ارشد کشاورزی، زراعت دانه روغنی کاملینا یک اقدام ۲ سر برد برای کشاورزی، در عین حال تناوب غلات و نگه داشت درست خاک است که به طور مشخص توسط دولت سیزدهم در لرستان رونق گرفت.

کاملینا، شگفتانه ای برای تحول کشاورزی

لیلا بهاروند کارشناس ارشد کشاورزی می گوید: مقاومت این گیاه در برابر آفات، نیاز کمتر به استفاده از سموم، تحمل بالا در گرما، نیاز پایین آبیاری، کم آب بر بودن نسبت به برخی محصولات، درآمد بالای اقتصادی، نگهداری آسان در زمان کاشت و داشت، برداشت راحت با دستگاه ها و دوره کوتاه کشت، از جمله مزایای کاملینا است که باید کشاورزان را بیش از پیش با آن آشنا کرد.

وی گفت: باتوجه به ضرورت تغییر کشاورزی لرستان از معیشتی به اقتصادی، کشت کاملینا یک روش موثر برای تحقق این امر است تا زحمات کشاورزان، ارزش افزوده بالایی داشته باشد و فرصت های شغلی این بخش پایدار بماند.

بهاروند افزود: تناوب کشت این گیاه با گندم و دیگر غلات جهت افزایش کیفیت خاک مفید است و به خوبی در آب و هوای معتدل، خاک سبک و متوسط یا شنی با کمترین حاصلخیزی رشد می کند و تحمل بالایی به گرما و خشکی دارد.

وی با اشاره به دوره رشد کوتاه کاملینا ادامه داد: بذر این گیاه می تواند در دمای یک درجه سانتیگراد جوانه بزند و گیاهان جوان آن به دمای زیر صفر و یخبندان مقاومت نشان می دهند بنابراین کشت این محصول به دلیل سرماپذیری در پاییز و زمستان تسهیل می شود.

وی تصریح کرد: گیاه کاملینا حساسیت کمی به آفات و امراض دارد و در صورت تراکم مناسب کاشت، تا حد زیادی علف‌های هرز آن کنترل می‌شود بنابراین می توان از علف کش های شیمیایی کمتر استفاده کرد که در نتیجه آسیب به خاک نیز کمتر خواهد شد.

بهاروند اظهار داشت: به طور کلی نیازکودی کاملینا پایین است و برای رشد، به نهاده‌ها از جمله کودهای شیمیایی و سموم آفت ‌کش کمتری نیاز دارد و حتی ممکن است بسته به حاصلخیزی زمین، هیچ گونه کودی نیاز نداشته باشد.

وی گفت: نیاز آبی کاملینا پایین و به صورت دیم قابل کشت است بنابراین رشد سریع بهاره آن و استفاده بهینه از بارندگی‌های آخر فصل نیز دلیل دیگری است که می توان آن را به صورت دیم کشت کرد همچنین کشت آبی این گیاه در مناطق گرم و خشک، حداقل سه مرحله آبیاری نیاز دارد.

 

کاملینا ، محصول گُل کرده در کشاورزی لرستان

کاملینا، "نان کشاورزان در روغن"

به گفته این کارشناس ارشد کشاورزی، روغن کاملینا در بازارهای جهانی به عنوان یک روغن با ارزش و با کیفیت بالا شناخته می‌شود که علاوه بر مصارف غذایی در صنایع آرایشی، بهداشتی و صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهاروند با اشاره به قیمت بالای روغن کاملینا نسبت به سایر روغن ها می گوید: روغن کاملینا بیش از ۳۰ درصد امگا ۳ دارد و در عین حال از خواص دارویی فراوان مانند سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E برخوردار و بنابر نظر متخصصان برای تقویت قلب، چشم، سلول های پوستی، مو، اعصاب، التهاب و تورم مفاصل مفید است.

وی افزود: روغن کاملینا ظاهری طلایی رنگ دارد تا حدودی مشابه روغن زیتون در رنگ و مانند روغن بادام در طعم است، برای استفاده به عنوان یک مکمل غذایی مناسب و به دلیل بالا بودن نقطه "دود،( دمایی که اگر حرارت روغن به آن یا بیشتر برسد دچار سوختگی شده و دود کرده وشروع به تجزیه شدن می‌کند) برای سرخ کردن طولانی مدت نیز قابل استفاده می‌باشد.

باتوجه به این مزایا و کمین خشکسالی برای اقتصادی معیشتی و سنتی لرستان، کاملینا به عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه قرار گرفت تا جاییکه این استان در دومین سال کاشت این محصول رتبه نخست کشور را در در سطح زیرکشت و میزان برداشت از آن خود کرده است.

به گفته معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان، کاشت کاملینا به خوبی در این استان شکل گرفته است و علاوه بر اعمال حمایت های دولتی، مباحث ترویجی برای افزایش استقبال کشاورزان از این محصول به صرفه و مهم به خوبی صورت گرفته است.

کشت بیش از یک سوم کاملینای کشور در لرستان

جواد طهماسبی در این خصوص   می گوید: از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان، ۷۵ درصد دیم است که کاملینا یکی از بهترین رقم ها برای تناوب کشت دیم غلات محسوب می شود.

وی ادامه داد: کشت کاملینا در کشور و لرستان جوان است اما امسال لرستان برای دومین دوره، کشت این محصول را در سطح پنج هزار هکتار انجام داد و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن برداشت کرد که در سطح زیر کشت و میزان تولید، رتبه نخست کشور را کسب نمود.

وی با اشاره به کشت کاملینا در ۱۳ هزار هکتار اراضی کشور طی سال زراعی جاری افزود: لرستان پیشروی کاشت و تولید این محصول است چراکه علاوه بر حفظ منابع خاک و نیاز آبی کم، تاثیر بسیار خوبی بر اقتصاد کشاورزان گذاشته است به نحوی که به طور متوسط هزینه کشت در هر هکتار ۱۵ میلیون ریال و درآمد هر هکتار ۲۰۰ میلیون ریال می باشد.

طهماسبی خرید تضمینی کاملینا توسط دولت را از دیگر مزایای کشت این محصول برشمرد و گفت: حدود ۴۰ درصد محصول برداشت شده تبدیل به روغن می شود و با توجه به واردات ۸۵ درصد روغن خوراکی کشور، توسعه این زراعت نقش قابل توجهی در خودکفایی تولید روغن خواهد داشت.

وی با اشاره به تخصیص کود یارانه ای برای کشت کاملینا ظهار داشت: برداشت این محصول نیز توسط کمباین های معمولی صورت می گیرد و با توجه به ریشه عمیق آن، نیاز آبی بالایی ندارد و کم توقع است.

حدود ۶۰۰ هزار هکتار دیمزار لرستان تا سال های گذشته در انتظار باران بود اما امروز با ارقامی مانند کاملینا به بستری پربار تبدیل شده است که علاوه بر رونق سفره کشاورزان، حاصل زحمت دست های پینه بسته آنان را به چرخه اقتصاد استان هدیه می کند و کشاورزی لرستان را در گذار از معیشتی به اقتصادی قرار داده است.

 

منبع: ایرنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.