دومین یادواره پاسداشت حماسه نبرد چالدران برگزار می‌شود

فرماندار چالدران گفت: دومین یادواره پاسداشت حماسه نبرد چالدران با حضور مسئولان کشوری و استانی در این شهرستان برگزار می‌شود.

فرماندار چالدران گفت: دومین یادواره پاسداشت حماسه نبرد چالدران با حضور مسئولان کشوری و استانی ۳۱ مرداد سال جاری در جوار مقبره سید صدرالدین در این شهرستان برگزار می‌شود.

محمدرضا عبدالله‌نژاد افزود: هدف از این یادواره گرامیداشت یاد و خاطره ۲۷ هزار شهید جنگ چالدران و شناساندن و معرفی اهداف این جنگ به نسل جدید است.

او تصریح کرد: اولین دوره این یادواره سال گذشته برگزار و در آن از اولین فیلم مستند جنگ چالدران رونمایی شد که با استقبال مردم همراه بود.

دشت چالدران که در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان خوی واقع شده، دشتی است وسیع که مابین دو رشته‌کوه قرار دارد و انتخاب این محل توسط شاه اسماعیل، نبوغ جنگی و بینش او را در انتخاب محل دفاع و حمله می‌رساند. ایران در جنگ چالدران ظاهراً شکست خورد، ولی لگدکوب بیگانگان متجاوز نشد، زخم جانگداز ایران، التیام یافت و به سرعت سر پای خود ایستاد و به زندگانی مستقل و شرافتمند مردانه خود ادامه داد.

در این جنگ که در ۳۱ مرداد سال ۸۹۳ شمسی بین دولت صفوی و عثمانی آغاز شد. قزلباشان ایران با ۲۸۵۰۰ جنگاور مجهز به اسلحه سرد در برابر ۲۰۰۰۰۰ عسکر ینی‌چری ترک مسلح به سلاح گرم، آنچنان مقاومت دلیرانه‌ای از خود نشان دادند که نظیرش را تاریخ تاکنون در هیچ زمان و مکان و شرایطی ندیده و نه ارائه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.