اسد: حمایت ایران و روسیه نقش مهمی در زنده ماندن سوریه ایفا کرد

رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای گفت روابط با ایران ثابت کرد سوریه می‌داند چطور دوستانش را انتخاب کند.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در گفتگو با اسکای‌نیوز عربی به روابط دمشق با تهران و مسکو پرداخت و گفت: روابط با ایران و روسیه ثابت کرد که سوریه می‌داند چگونه دوستان خود را به شکلی درست انتخاب کند.

اسد تصریح کرد: دوستانی که در کنار ما ایستاده‌اند، تأثیر مهمی در پایداری ومقاومت سوریه داشتند، اما دوستان نمی‌توانند به جای ما در جنگ، نبرد و استقامت باشند، زیرا مقاومت واقعی، مقاومت و پایداری مردم است.

هدف، خروج ترکیه از سوریه است

بدون جدول زمان‌بندی برای خروج ترکیه از سوریه، چرا باید با اردوغان دیدار کنم؟ هدف ما واضح است و آن خروج ترکیه از سوریه است اما اردوغان به دنبال مشروعیت بخشیدن به حضور ارتش خود در سوریه است.

تروریسم موجود در سوریه ساخته دست ترکیه است؛ جبهه النصره یا احرار الشام همگی اسامی مختلفی هستند که ترکیه خالق آنهاست و تا همین لحظه آنها را حمایت می‌کند.

گفتگو با آمریکا همواره بی نتیجه بوده است

از سالیان گذشته با آمریکایی‌ها گفتگوهایی داشته‌ایم اما همگی بی‌نتیجه بوده؛ هیچ امیدی به هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم.

وی تصریح کرد: از نظر تئوریک، می‌شد از جنگ سوریه جلوگیری کرد، اگر ما تسلیم همه مطالباتی می‌شدیم که خواسته یا ناخواسته با موضوعات مختلف به ما تحمیل می‌شد که مهم‌ترین آن‌ها ترک سوریه و دست کشیدن از حقوق و منافع سوریه بود.

اسد افزود: بنابراین از نظر تئوری می‌گویم، زیرا در عمل به این سمت نخواهیم رفت. اما اگر فرض کنیم که به این سمت برویم، این بدان معناست که از جنگ اجتناب می‌کردیم، اما بعدا باید بهای بسیار بیشتری را پرداخت می‌کردیم. به همین دلیل گفتم از لحاظ تئوریک، چون در عمل به این سمت نخواهیم رفت. اما اگر فرضا به این سمت می‌رفتیم، این بدان معناست که جلوی جنگ را می‌گرفتیم، اما بعداً باید بهای بسیار بیشتری را می‌پرداختیم.

رئیس‌جمهور سوریه ادامه داد: ما انتظار نداشتیم که وسعت ویرانی به این بزرگی باشد، زیرا نمی‌دانستیم چه برنامه‌هایی در حال آماده شدن است. ما می‌دانستیم سناریو‌هایی علیه سوریه آماده می‌شود و از ابتدای جنگ می‌دانستیم که این یک جنگ طولانی خواهد بود، نه یک بحران گذرا همانطوری که برخی‌ها فکر می‌کردند.

هدف غرب بشار اسد نبود، سوریه بود

وی در ادامه گفت: ما در سوریه نسبت به سناریو‌هایی که برای ایجاد حالت رعب و وحشت ساخته و در رسانه‌ها منتشر می‌شد، آگاه بودیم، اما این سناریو‌ها به طور کلی در ذهن ما نبود، به خصوص که ما در حال جنگ بودیم. هدف غرب از راه‌اندازی جنگ در لیبی قذافی نبود، بلکه خود کشور لیبی بود، صدام حسین نبود، بلکه عراق بود و هدف رئیس جمهور بشار نبود، سوریه بود.

اسد خاطرنشان کرد، تروریسم وجود دارد و دولت سوریه با آن مبارزه می‌کند. تروریست‌ها قتل و غارت و ویران می‌کردند و می‌سوزاندند. هیچ دولتی وجود ندارد که وطن را ویران کند، حتی اگر بین دو مخالف «بد» قرار بگیرد، بنابراین، تروریسم عامل تخریب است و نقش دولت بر اساس قانون اساسی و عرف ملی و دفاع از کشور است.

رئیس جمهور سوریه اضافه کرد، آیا مقابله با تروریسم همان چیزی است که کشور را ویران کرد؟ بگذاریم تروریسم کشور را بسازد؟! این غیر منطقی است. هر کسی که مسئولیت ویرانی در سوریه را بر عهده دارد، کسی است که در کنار تروریسم ایستاده و جنگ را طراحی کرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب آیا ظاهری است یا خیر و این امر متکی بر روابط عربی – عربی است، آیا این روابط تغییر کرده‌اند؟، گفت: فکر نمی‌کنم عمیقا تغییر کرده باشد. آگاهی از میزان خطراتی که ما را به عنوان کشور‌های عربی تحت تأثیر قرار می‌دهد، وجود دارد، اما هنوز به مرحله راه حل نرسیده است، تا زمانی که راه حلی برای مشکلات وجود نداشته باشد، روابط به شکل ظاهری باقی خواهد ماند.

بازگشت پناهنده های سوری به کشورشان آهسته بود

رئیس جمهور سوریه ادامه داد: در طول سال‌های گذشته کمتر از نیم میلیون پناهنده به سوریه بازگشتند و هیچ یک از آن‌ها زندانی نشدند، چرا این بازگشت متوقف شد؟ به دلیل واقعیت شرایط زندگی متوقف شد، چگونه یک پناهنده بدون آب، برق، مراکز پزشکی و مدرسه برای فرزندانش می‌تواند برگردد؟

قانون سزار مانعی بر سر راه بهبود اقتصاد است

وی در خصوص قانون تحریم‌های «سزار» آمریکا علیه سوریه گفت: قانون سزار مانعی بر سر راه بهبود اقتصاد است، بدون شک، اما ما از چندین راه توانستیم این قانون را دور بزنیم، این بزرگترین مانع نیست، بزرگترین مانع تخریب زیرساخت ها توسط تروریست ها است. بزرگترین مانع، تصویر جنگ سوریه است که مانع از ورود سرمایه‌گذاران به بازار سوریه می‌شود . ولی بزرگترین مانع زمان است، با اقتصاد می‌توانید روابط اقتصادی را در عرض چند هفته یا چند ماه از بین ببرید، اما برای احیای آن به سال‌ها زمان نیاز است.

وی در پاسخ به سوالی درباره بحران داخلی لبنان گفت: تا زمانی که ما برای حل بحران لبنان مداخله نکرده ایم، نمی توانیم از حمایت از هیچ نامزدی یا ایستادگی در برابر هر نامزدی صحبت کنیم.اگر لبنانی ها اراده ای برای حل بحران خود نداشته باشند، هیچ طرف خارجی، نه سوری و نه غیر سوری، نمی تواند به حل بحران لبنان کمک کند.

برچسب ها: بشار اسد ، سوریه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
والبته مقاومت و بیداری و بصیرت خود مردم سوریه حرف اول و اخر را زد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
اون موقع که ما با داعش میجنگیدیم روسیه کجا بود روسیه بعدها خودشو قاطی سوریه کرد و فقط ما بودیم که با داعش میجنگیدیم
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۰:۴۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
سلام آقای اسد،

مشکل من با اردوغان جدی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
و سکوت و بی تفاوتی آمریکا از این حمایت ها
آخرین اخبار