بعد از این که در سالهای گذشته با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه در دنیا مواجه بودیم، چند سالی است که صحبت از ۵ G یا همان نسل پنجم تلفن همراه مطرح میشود. با توجه به کارکردها و کاربردهای شبکه ۵ G در ابعاد مختلف زندگی و بر اساس اعلام کارشناسان این حوزه، قرار است ۵ G مشکلاتی مانند سرعت کم، تأخیر که در شبکههای نسلهای قبل وجود داشت را به حداقل ممکن خود برساند و تأثیر بسزایی در رشد اقتصاد دیجیتال و اینترنت اشیاء داشته باشد.
شبکههای ۵ G یا نسل پنجم، سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با نسل قبلی دارند و قابلیتهای آیندهگرا مانند رانندگی خودران را امکان پذیر میکنند و اشتراکهای ۵ G در سال ۲۰۲۷، به ۴.۴ میلیارد خواهد رسید. اکنون با گذشت چهار سال از نخستین راهاندازی ۵ G در کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا و با وجود این که در کشور هند به تازگی راهاندازی شده، روند توسعه آن همچنان ادامهدار است.
این فناوری نسل پنجم در دنیای واقعی، سرعت متوسط بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار میدهد که چندین برابر سریعتر از متوسط سرعت دانلود ۴ G است. در شش بازار جهانی هند، مالزی، سریلانکا، برزیل، کویت و گواتمالا متوسط سرعت دانلود ۵ G بیش از ۱۰ برابر سرعت ۴ G است البته این نرخ، در بیشتر بازارهای ۵ G حدود ۳ تا ۶ برابر ۴ G است.
اما فارغ از انواع مختلف تکنولوژی ۵ G بسته به فرکانس باندهای پایین، میانه و بالای آن که همچنان از منظر رگولاتورهای ارتباطی، محدوده ثابت و مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است تا سرویسدهی اپراتورهای جهانی به صورت همگن باشد، اما درباره مدلهای تعرفهگذاری آن در مجامع مختلف فکری و کارشناسی، بحثها داغ است.
اما یکی از مدل رایجی که اکنون بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه در شیوه تعرفهگذاری خود دارند، فروش بستههای مشخص و اصطلاحا طرحهای لایهای است که در این شیوه مشترکان براساس میزان دادهای که در هر ماه مصرف میکنند، شارژ میشوند یا از پیش اقدام به خرید بسته ترافیکی با توجه به نیاز خود میکنند.
همچنین طرحهای خانوادگی و اشتراکگذاری هم به تقلید از حسابهای اشتراکی، جزوی از مدلهای تعرفهگذاری است که در آن چندین دستگاه یا کاربر میتوانند در یک طرح واحد گنجانده شوند. در این مدل معمولاً یک مخزن داده مشترک سیستمی در ابتدا توسط سرویسدهنده تعریف میشود که میتواند توسط همه دستگاههای موجود در طرح استفاده شود.
علاوه بر موارد گفته شده بستههای تخصصی نیز بسته به مصرف جامعه هدف (اعم از مشاغل، برنامههای اینترنت اشیاء، گیمرها و...) از دیگر مواردی است که اپراتورهای تلفن همراه با تکنیکهای بازاریابی خود، به سمت آن رفتهاند.
اما همزان رشد و توسعه نسل پنجم اینترنت درجهان از جمله ایران کلاهبرداری از کاربران با این موضوع مورد توجه قرار گرفته است به طور مثال برخی کاربران اعلام کردند تماسهایی درباره تغییر سیمکارتشان به ۵ G و پرداخت هزینهای حدود برای انجام این اقدام انجام شده است که طبق پیگیریهای انجام شده مشخص شد که این تماسها کلاهبرداری است و اپراتورها اعلام کردند هرگونه طرحی برای تعویض سیم کارت، تغییر در روشهای فروش سیمکارت از درگاههای رسمی اطلاعرسانی میکنند.
در این میان ممکن است سوالهایی مبنی بر نحوه فعالسازی این فناوری درصورت فراگیر شدن آن برروی سیم کارت مطرح شود؛ در این زمینه کارشناسان گفته اند درحال حاضر سیمکارتی با نام ۵ G وجود ندارد و سیمکارتهایی که نسل چهارم اینترنت را پشتیبانی میکنند، نسل پنجم اینترنت را هم پشتیبانی میکند و نیازی به تغییر سیمکارت توسط کاربران نیست.