وزیر بهداشت گفت: امسال با اضافه شدن دو دهک دیگر، پنج دهک درآمدی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی تشخیصی و درمانی به روز دنیا در حوزه چشم پزشکی در بیمارستان  الزهرا (س) زاهدان وجود دارد. 

وی ضمن قدردانی از شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به دلیل انجام اعمال جراحی چشم پزشکی در روز جاری در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان، گفت: خوشبختانه از بسیاری استان‌های همجوار و حتی کشور‌های دیگر، برای دریافت خدمات چشم پزشکی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند که نشان دهنده کیفیت افتخار آمیز خدمات درمان ماست.

وی با بیان اینکه در تمام رشته‌های چشم پزشکی، اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی بسیاری در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان انجام می‌شود، افزود: باتوجه به نیاز به ملزومات مصرفی، هماهنگی‌هایی در توزیع و تامین این تجهیزات لازم بود که در تماس با مدیران سازمان غذا و دارو، موضوع پیگیری شد تا با سرعت لازم در تأمین تجهیزات و ملزومات، بهترین خدمات به مردم ارائه شود.

وزیر بهداشت در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای تقویت بیمه همگانی سلامت، گفت: امسال با اضافه شدن دو دهک دیگر، پنج دهک درآمدی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و برای ۵ دهک دیگر نیز تخفیف‌هایی در نظر گرفته شد .

عین اللهی تصریح کرد: از سال گذشته اجرای برنامه سلامت خانواده در دستور کار قرار گرفته تا افراد و بیماران از مسیر ارجاع، خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. این طرح در ۵۹ شهرستان اجرایی شده و امیدواریم با تامین منابع لازم، به صورت سراسری به اجرا در آید. 
 
به گفته وی با اجرای طرح «سلامت بخش» در سه استان خراسان جنوبی، کردستان و بوشهر، خدمات بستری برای بیماران در مسیر ارجاع و سلامت خانواده، رایگان است. 
 
وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح سلامت خانواده در زابل به عنوان یکی از ۵۹ شهر تحت پوشش این طرح در کشور یادآور شد: امروز به مردم زابل این خبر خوش را می‌دهیم که تمام هزینه‌های خدمات درمانی و بستری برای بیمارانی که از مسیر ارجاع و سلامت خانواده، خدمت دریافت می‌کنند، رایگان خواهد بود.

تشکیل پرونده سلامت برای هر کد ملی

وزیر بهداشت با اشاره به بکارگیری رایزن سلامت در کشور‌های منطقه برای توسعه گردشگری سلامت، خاطرنشان کرد: در ایام اربعین، دست کم ۲۰۰ هزار نفر از اتباع غیرمقیم، از مرز‌های کشورمان عبور کرده و به عراق سفر می‌کنند که فرصت خوبی برای آشنایی آن‌ها با توانمندی‌های کشورمان در حوزه سلامت است. 
 
وی با اشاره به دستورات متعدد دین اسلام در حوزه سلامت جسمی و معنوی اظهار داشت: برای تامین سلامت مردم، نیازمند کار جمعی و هم افزا هستیم و هیچ اقدامی در حوزه سلامت را نباید کوچک و کم اهمیت بشمریم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه هر منطقه از کشور با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی نیازمند برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی است، بر ضرورت اصلاح سبک زندگی به ویژه با ترویج تغذیه سالم و توجه به فرهنگ غنی غذایی ایران تاکید کرد. 
 
وی با تاکید بر تشکیل پرونده سلامت برای هر کد ملی شهروندان ایرانی گفت: این پرونده باید پرونده سلامت باشد؛ نه پرونده بیماری. در برنامه سلامت خانواده، مراقبان سلامت موظف به تهیه پرونده سلامت و ارزیابی وضعیت سلامت مردمند؛ به طوری که در صورت بیماری، افراد به پزشکان خانواده و در صورت نیاز به پزشکان متخصص و بیمارستان ها، ارجاع می‌شوند. این طرح در ۵۹ شهرستان آغاز شده و امیدواریم به سرعت در کل کشور، اجرایی شود.

کاهش مرگ و میر نوزادان در سیستان و بلوچستان از ۱۵ به ۸

بهرام عین اللهی در حاشیه افتتاح بخش‌های جدید بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان به راه اندازی بخش جدید مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) این بیمارستان، اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه ارتقای شاخص‌های سلامت در سیستان و بلوچستان، امیدوار کننده است. 
 
وی با بیان این که کاهش مرگ و میر نوزادان از شاخص‌های مهم پیشرفت نظام سلامت کشورهاست، یادآور شد: شاحص مرگ و میر نوزادان در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تا چندی پیش ۱۵ در هر هزار کودک زنده بود که در سال جاری به ۱۱.۸ در هر هزار کودک، رسیده و این نشان دهنده ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده در حوزه سلامت است. 
 
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش، دستگاه جدید سی تی آنژیو بیمارستان علی ابن ابی طالب زاهدان (ع) را از روزآمدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی کشور توصیف کرد و گفت: مردم سیستان و بلوچستان تا قبل از راه اندازی این دستگاه، برای استفاده از چنین خدمتی ناگزیر از سفر به دیگر شهر‌های ایران بودند. 
 
عین اللهی ادامه داد: دستگاه سی تی آنژیو ۱۶۰ اسلایس زاهدان، توانایی تصویربرداری سه بعدی از عروق قلب را دارد. قیمت این دستگاه که با حمایت کامل وزارت بهداشت خریداری شده، با ارز ترجیحی ۴۶ میلیارد تومان است که در صورت محاسبه هزینه تمام شده آن با ارز آزاد، ارزش این دستگاه را چندین برابر افزایش می‌دهد.
 
وی اولویت وزارت بهداشت را رسیدگی به مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور دانست و گفت: در دولت مردمی، بیش از ۱۵ هزار تخت بیمارستانی معادل ۱۰ درصد کل تخت‌های بیمارستانی کشور، در طول ۲۳ ماه به ظرفیت نظام درمان افزوده شد و دو هزار خانه بهداشت در این مدت به بهره برداری رسید. 
 
وزیر بهداشت در ادامه از اضافه شدن ۶ هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی تا پایان سال جاری به ظرفیت درمان کشور خبر داد و گفت: با بهره برداری از این ۶ هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی، مجموع تخت‌های اضافه شده در دولت مردمی، به ۱۵ درصد کل تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور خواهد رسید. 
 
به گفته  عین اللهی بیش از ۲۴۰ دستگاه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای و پیشرفته در طول ۲۳ ماه گذشته با رویکرد اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار در سراسر کشور، توزیع و راه اندازی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.