معاون رئیس جمهور عنوان کرد؛

تغییر الگوی کشت ضرورت اجتناب ناپذیر برای احیای دریاچه ارومیه

سلاجقه گفت: سطوح کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه افزایش یافته است، و نیاز اول در احیای این دریاچه اجرای طرح تغییر الگوی کشت است.

  رییس سازمان حفاظت محیط زیست پنجشنبه شب در جلسه ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه  با اشاره به اینکه سطوح کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه افزایش یافته است، گفت: نیاز اول در احیای این دریاچه اجرای طرح تغییر الگوی کشت است و باید با اجرای طرح تغییر الگوی کشت به صورت مشارکتی به فکر مدیریت سیستم احیا شد.

علی سلاجقه افزود: از مردم و کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه انتظار داریم کمک حال دولت برای احیای این دریاچه باشند و از کشت محصولات پرآب بر خودداری کنند.

وی با اشاره به مسیر‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه اظهار کرد: برخی با گذاشتن پمپ در مسیر انتقال آب به فکر پُر کردن استخر‌های شخصی در باغاتشان هستند که این کار در راستای احیای دریاچه نیست.

معاون رییس جمهور ادامه داد: مدیریت واحد، برنامه‌ریزی مناسب و مشارکت مردمی می‌تواند در راستای تلاش دولت برای احیای این دریاچه باشد.

سلاجقه گفت: یکی از خوراک‌های خبری رسانه‌های معاند به سمت این اتفاق زیست محیطی است و دولت را مقصر آن می‌شناسانند در حالی‌که روند این خشکی از سال‌ها قبل و حدود ۲۵ سال پیش آغاز شده که دست‌کاری‌های انسان در طبیعت یکی از عوامل این روند خشکی است.

وی افزود: رسانه‌ها با تببین اقدامات و وضعیت و با آگاهی دهی به مردم درخصوص تبخیر شتابدار دریاچه در فصل تابستان به سمت جذب مشارکت مردمی بروند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد که طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان درفصل پاییر بارش باران خوبی داشته باشیم و از این رو تلاش‌های دولت در کار‌های سخت افزاری این احیا بی نتیجه نماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
کشاورزهایی که دارن غیر قانونی از حق آبه دریاچه آب برمیدارن اگه چند تاشون مجازات و جریمه بشن دیگه شاهد چنین اتفاقاتی نمیشیم
Iran (Islamic Republic of)
mb
۰۸:۴۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
دقیقا،وقتی دوتا قانون درست و قوی تصویب شه و جدی اجرا بشه حق دریاچه بهش میرسه و جلوی یه همچین فاجعه وحشتناکی هم گرفته میشه.البته کشورهای همسایه هم مثل ترکیه بی تقصیر نیستن...