مزرعه حیوانات دیگر تلفات ندارد + فیلم

چوپانان و گله داران مناطق دور افتاده مازندران چند سالی است خیالشان از بابت تلف نشدن دام‌ها راحت شده است اینجا دام و طیورشان را رایگان واکسن می‌زنند.

تضاد، واژه عجیبی است، عده‌ای آن را زیبا می‌بینند و عده‌ای دیگر زشت، اما شاید بتوان زشتی و زیبایی یک واژه را در هم ادغام کرد و اثری بوجود آورد که با دیدن آن کمی به فکر فرو برویم و چند لحظه‌ای به گوشه‌ای نگاه کنیم و با گفتن "هی چقدر بد" باقی مسیر عمر خود را به همانگونه که سپری شد طی کنیم.

همیشه در دوران ابتدایی وقتی معلم در برگه امتحانی اش این سوال را مطرح می‌کرد که متضاد واژگان زیر را بنویسید، جلو نام شهر نام روستا را می‌نوشتیم، عجیب است که آن موقع کسی نبود تا به طور تکنیکی بگوید کجای این واژگان متضادند، اما زمانه که گشت جواب این سوال را را هم گرفتم دقیقا زمانی که سوار بر پژو ۴۰۵ نقره‌ای قرارگاه پیشرفت و آبادانی مازندران دل از شهر بهشهر کندیم و راهی جاده پاسند شدیم تا خودمان را به روستای زلت بخش یانه سر بهشهر برسانیم، مسیری که هر چند دو ساعت وقتمان را گرفت، اما دنیایی داشت که بیشتر به من اثبات می‌کرد متضاد شهر می‌شود روستا.

دلمان به حال دام‌های تلف شده می‌سوخت
برای کار مهمی اینجا آمدیم شاید بپرسید چه کاری؟ همینقدر مهم که مجبور شدم ساعت ۵ صبح از خواب بلند شوم برای تهیه گزارش آن هم با سوژه‌ای عجیب، اینجا گاو و گوسفند و مرغ و خروس را رایگان ویزیت می‌کنند و واکسن می‌زنند، تازه عملیات سم زدایی محل نگهداری احشام را نیز انجام می‌دهند.

خانم حبیب نژاد مسئول بسیج جامعه کشاورزی بهشهر و کارشناس طرح است که برای سرکشی به حوزه کاری اش به همراه ما آمده است از ابتدای سفر از او سوالات زیادی پرسیده ام، اما یک سوال بیشتر ذهنم را درگیر کرده تا از او بپرسم"خدایی بیکارید؟ " با تعجب نگاه می‌کند و می‌گوید: منظور؟ با خنده می‌گویم یعنی حوصله دارید یک روز در میان این همه راه را گز می‌کنید تا به گاو و گوسفند‌های مردم واکسن بزنید؟ با همان حالت، اما کمی مهربانانه‌تر می‌گوید: تا همین دوسال قبل بسیاری از دام اهالی مناطق بالادست و محروم مازندران تلف می‌شدند، علتش این بود که سازمان دامپزشکی دیر به دیر برای واکسیناسیون به این مناطق سر می‌زد البته دامپزشکی مقصر نبود، زیرا نه نیرو کافی برای بازرسی به همه دهستان‌های محروم را داشت و نه امکانات لجستیکی.

مزرعه حیوانات را اینجا رایگان واکسن می‌زنند + فیلم
خانم حبیب نژاد ادامه می‌دهد: شاید تنها راه درآمد ساکنان بالادست مازندران همین دامپروری و نگه داری از طیور است پس گفتیم باید جهادی وار به کمک دامپزشکی بیاییم تا مشکل حل شود.

با لحنی از سر شیطنت می‌گویم: نتیجه‌ای هم داد؟ و پاسخی که فقط یک جمله بود: به روستا که برسیم خودت میبینی.


اینجا خبری از تلف شدن نیست
به روستا زلت می‌رسیم، کارشناسان دامپزشکی مشغول معاینه و تزریق واکسن به ۴۰ راس گاو آقای جمشید حسن پور هستند، ساختمانی دو طبقه که طبقه بالا را برای زندگی و طبقه پایین را تبدیل به محل نگهداری دام کرده است، ما را که می‌بیند به استقبالمان می‌آید و سلام و احوال پرسی می‌کند خانم حبیب نژاد که انگار از سوالاتم ناراحت شده است همان ابتدا از آقای حسن پور می‌پرسد: خدایی از وقتی این طرح اجرا شده تغییری در روند واکسیناسیون دام هایتان ایجاد نشده است.

اقای حسن پور می‌گوید: سال‌های پیش هر شش ماه یک بار سری به ما میزدند و دام‌ها را واکسن می‌زدند، اما دام نیاز به رسیدگی همه روزه داشت، ما هم نمی‌توانستیم هر روز به شهر برویم و واکسن تهیه کنیم به همین دلیل معمولا گاو و گوسفندهایمان تلف می‌شدند، اما از دوسال گذشته که قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و بسیج جامعه کشاورزی به میدان آمده هر ماه روند واکسیناسیون در روستای ما اجرا می‌شود.

حسن پور ادامه می‌دهد: در دوسال گذشته هیچ دام یا طیوری در این روستا تلف نشده است که این را مدیون زحمات دوستان جهادی هستیم.

مزرعه حیوانات را اینجا رایگان واکسن می‌زنند + فیلم
قانع می‌شوم و شروع می‌کنم سرک کشیدن از این پستو و آن پستو تا اطلاعات بیشتری از این طرح پیدا کنم، کاری که فکر می‌کردم زیاد هم تاثیر گذار نبود حالا باعث تحول در مناطق محروم شده است، اینجا خیلی‌ها که از سلامت دام هایشان مطمئن شده اند و فهمیده اند کسانی هستند که هوایشان را دارند حالا از مهاجرت به شهر منصرف شده اند و می‌خواهند بماند و دام داری شان را گسترش دهند.

هر کجا پای محرومیت زدایی وسط باشد پاکاریم
در همین حال و هوا بودیم که آقای الندانی هم به ما اضافه می‌شود، او مسؤول اجرایی قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا مازندران است چندین سال است که در گروه‌های جهادی به مناطق دور افتاده و محروم استان می‌رود تا بتواند دردی از مشکلات مرد را حل کند، با لباس یکدست پلنگی و بی سیم به دست می‌گوید:متولی طرح واکسیناسیون رایگان دام و طیور در مناطق محروم مازندران سازمان دامپزشکی است ما فقط وظیفه داریم مثل سرباز در اختیارشان باشیم و کمک کنیم روند اجرای این طرح به سرعت انجام شود.

ادامه می دهد: خدمات این طرح شامل واکسیناسیون، ویزیت، معاینه دام، سم زدایی دام، سم پاشی محل نگهداری آن و همچنین توزیع دارو است. 

مسؤول اجرایی قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا می‌گوید: خدمات مذکور درمناطق محروم، صعب العبور و دورافتاده از جمله روستای زلت و پجیم بخش یانه سر هزارجریب بهشهر به صورت کاملاً رایگان انجام گرفته است. 

مزرعه حیوانات را اینجا رایگان واکسن می‌زنند + فیلم
الندانی با اشاره به اینکه این خدمات در طول سال به صورت مستمر انجام می‌گیرد، گفت: بیش از ۱۳ هزار راس انواع دام و طیور از ابتدای امسال واکسینه شده اند و این روند تا پایان امسال در تمامی روستا‌های محروم استان ادامه دارد.

مسؤول اجرایی قرارگاه محرومیت زدایی پیشرفت و آبادانی سپاه کربلا در آخر می‌گوید: هر نهادی چه دولتی یا غیر دولتی بخواهد در مناطق محروم کاری انجام دهد چه در بحث معیشتی و سرمایه گذاری اقتصادی یا در بخش‌های خدمت رسانی، ما مثل یک سرباز پای کار هستیم و بدون هیچ چشم داشتی به آن‌ها کمک می‌کنیم، زیرا این وظیفه ماست و به آن افتخار می‌کنیم.

ظهر تابستان است، زیر سایه درخت با یک فنجان چای نشسته ام و آدم‌هایی را تماشا می‌کنم که کوله هایشان را انداخته اند به پشت و میروند تا آن سرکوه، از لابلای تخت سنگ‌ها بالا می‌روند تا برسند به دامسرا‌ها تا سایه شوم تلف شدن دام‌ها را از خاطره‌ها محو کنند، راستی متضاد تلف شدن چه می‌شود، حتما زندگی و حیات.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
طرف 40 راس گاو داره بعد واکسیناسیون رایگان به اسم محرومیت زدایی دریافت میکنه ؟