در میان انبوه اخبار مربوط به توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان، سوالات درباره ملاحظات اجرای این توافق و آینده مذاکرات بی‌پاسخ نمی‌ماند.

توافقی که ماه‌ها درباره آن صحبت می‌شد و مقامات رسمی کشورمان و همچنین آمریکایی‌ها مدت‌ها روی آن متمرکز بودند نهایتا رو پنجشنبه هفته گذشته جمع‌بندی و اعلام شد. تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی، توافقی تازه بین تهران و واشنگتن که اول از همه رسانه‌های آمریکایی به صورت ضمنی به آن اشاره کردند و بعد هم مقامات کشورمان و دیپلمات‌های آمریکایی آن را تایید کردند. نشریه نیویورک تایمز اعلام کرد که پنج آمریکایی دربند قرار است تا چند هفته دیگر آزاد شوند و به کشورشان بازگردند. مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله نفراتی هستند که ظاهرا از زندان اوین به هتلی در تهران آن هم تحت‌الحفظ منتقل شده‌اند. هویت دو آمریکایی دیگر نامشخص است، ای‌بی‌سی در این‌باره می‌گوید که یکی از آن‌ها سال گذشته دستگیر شده است. بر اساس این توافق، قرار است تا هم تعدادی از ایرانیان در حبس زندان‌های آمریکا به وطن بازگردند و هم اینکه ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت هم آزاد شود. در خصوص تازه‌ترین توافق ایران و آمریکا نکات قابل توجهی وجود دارد، بخوانید!


۱) دولت سیزدهم به بهانه‌های مختلف و از سوی مقامات اجرایی متفاوت از وزیرخارجه گرفته تا معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور تاکید کردند که به آمریکا بدبین هستند و آن را کشوری بدعهد می‌دانند که حتی نمی‌توان روی تعهد مکتوب آن حساب باز کرد؛ بنابراین در این توافق، همانطور که جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اعلام کرده، قرار است پول‌های کشورمان به صورت کامل دریافت شود و سپس زندانیان از هتل به فرودگاه منتقل شوند. این منابع ارزی همانی است که سال‌ها در اختیار کره‌جنوبی بوده و این کشور قادر به پرداخت آن نبوده است. «علی واعظ» از جمله افراد نزدیک به تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در این خصوص می‌گوید: «پس از ورود پول به حساب بانکی قطر، به آمریکایی‌ها اجازه خروج از ایران داده می‌شود. روندی که انتظار می‌رود چهار تا شش هفته طول بکشد، زیرا صدور مجوز و معافیت‌های تحریمی با توجه به فضای تحریمی، برای جا‌بجایی مبلغ هنگفت متعلق به ایران ضروری است. انتظار می‌رود به دلیل نقش مرکزی قطر در میانجیگری این معامله، بازداشتی‌ها با یک هواپیمای دولتی به دوحه، پایتخت قطر منتقل شوند». گفته می‌شود که زندانیان ایرانی دربند آمریکا هم می‌توانند همزمان و در صورت تمایل واشنگتن را به مقصد دوحه ترک کنند و به خانواده‌هایشان بپیوندند.


۲) با یک حساب و کتاب ساده، این توافق را نسبت به تفاهم‌های پیشین دوجانبه با آمریکا، اگر نگوییم یک پیروزی دست‌کم باید یک پیشرفت دانست. آزادی جیسون رضاییان و ۴ نفر دیگر یعنی میرزایی‌حکمتی، عابدینی و خسروانی (و یک فرد ناشناس دیگر) در ازای آزادی مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار از دارایی ایران در تاریخ ۲۶دی۱۳۹۴ اتفاق افتاد. البته که تنها ۴۰۰ میلیون دلار از این مبلغ پیش از خروج آمریکایی‌ها از ایران به تهران رسیده بود. در این توافق، اما به ازای آزادی همان تعداد آمریکایی، واشنگتن حاضر شده تا تقریبا چهار برابر بیشتر از قبل، پول‌های کشورمان را آزاد کند؛ و از همه مهمتر اینکه این توافق ضمن توافق بزرگتر دیگری نیست. و به عبارت دیگر تبادل زندانیان در شرط ضمن عقد هیچ توافق دیگری نیست. (توافق قبلی تبادل زندانیان شرط ضمن توافق برجام بود)


۳) در این بین عصبانیت دو گروه جالب و قابل تحلیل است. اولی عناصر داخلی آمریکا از جمله جمهوری‌خواهان سرشناس این کشور از جمله مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق. او از شدت حرص و عصبانیت اعلام کرده که آزادسازی این مبلغ بزرگترین باجی است که تا به حال به جمهوری اسلامی ایران داده شده است. «تام کاتن»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به این توافق آن را «رقص بایدن به ساز ایران» تفسیر کرد و خواستار متوقف کردن آن شد. تام کاتن در بیانیه‌ای نوشت: «در حالی که ما همیشه از آزادی گروگان‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم، اما اگر آن‌ها بعد از پرداخت ۶ میلیارد دلار باج از سوی رئیس‌جمهور بایدن آزاد شوند این مماشات بزدلانه تنها آیت‌الله‌ها در ایران را به گرفتن گروگان‌های بیشتر و استفاده از این دستاورد‌های شرورانه برای حمله به نظامیان ما، تأمین مالی تروریسم و مسلح کردن روسیه جسورتر خواهد کرد». جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم در توئیتی نوشت: «با آنکه من از بازگشت آمریکایی‌های به ناحق بازداشت‌شده به خانه استقبال می‌کنم، اما آزاد کردن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران باعث تشویق به گروگان‌گیری می‌شود و سرازیر شدن پول برای ستیزه‌جویی‌های رژیم را به همراه خواهد داشت». کلاودیا تنی، عضو مجلس نمایندگان آمریکا هم در توئیتر نوشت: «دولت آمریکا هرگز نباید با تروریست‌ها مذاکره کند چه برسد به اینکه پول در اختیارشان قرار دهد». باری لاودرمیلک، نماینده ایالت جورجیا هم گفت: «درست زمانی که مردم آمریکا فکر می‌کردند سیاست خارجی بایدن بعد از خروج شکست‌خورده از افغانستان نمی‌تواند فاجعه‌بارتر از این شود او در برابر ایران کرنش می‌کند. شایستگی مردم آمریکا بیشتر از این است». گروه دیگر عصبانی از آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، اپوزیسیون خارج‌نشین است. افرادی که ظاهرا از بازگشت پول‌هایی که متعلق به مردم است حسابی ناراحت و افسرده شدند. اینترنشنال در بخش‌های خبری مختلف ضمن دعوت از به اصطلاح کارشناسان خبر، این توافق را یک سرافکندگی برای آمریکا خواند و مدعی شد که ایران بواسطه این توافق بدعادت می‌شود! نشان از اینکه، این خارج‌نشینان دشمن مردم هستند و نه نظام اسلامی، چراکه منافع بازگشت مبلغی معادل با حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مستقیما متوجه مردم خواهد شد.


۴) از دید فنی اما باید گفت که این بزرگترین تحول دوجانبه بین ایران و آمریکا از زمان کنار رفتن رابرت مالی نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در امور ایران است. ظاهرا جانشینی «مک‌کورگ» باعث بروز تحولاتی در روش‎ واشنگتن در قبال ایران شده و الگوی رفتاری آمریکا در توافق اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها به خط مشی کمتر در برابر کمتر یا همان «less for less» اکتفاء کرده‌اند. یعنی حالا که نمی‌توانند توافق بزرگی با مختصات برجام را احیاء کنند رو به توافق‌های موردی آورده و در فاز بعدی سعی می‌کنند تا الگوی تفاهم را البته تا جای ممکن به سایر پرونده‌ها تسری دهند. این استراتژی که به نام «plan c» در اندیشکده‌های آمریکایی‌ها معروف شده بر «محدودسازی تنش» به جای «رفع تنش» به یکباره تاکید دارد. در همین چارچوب ادعا‌هایی البته از جانب صهیونیست‌ها مطرح شده که حکایت از تداوم مذاکرات دوجانبه در مسقط دارد. دو مقام ارشد امنیتی در اسرائیل که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند که در چارچوب «تفاهم‌های گسترده‌تر» که به صورت «غیرمستقیم» میان ایران و آمریکا حاصل شده، فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران «محدود» و حملات نیرو‌های نیابتی وابسته به تهران به نیرو‌های آمریکایی حاضر در منطقه «متوقف خواهد شد». البته که این اظهارات از قول منابع صهیونیستی ابدا قابل تایید نیست، اما به طور کلی نشانه‌ای از تلاش واشنگتن برای سرایت تفاهم‌ها به سایر مسائل است.


۵) دولت بایدن بیش از هر دوره‌ای به توافق با ایران نیازمند بود تا بتواند یک مورد موفق در خصوص آزادی زندانیان آمریکایی در خارج از کشور را به کارنامه نه چندان موفق سیاست خارجی خود اضافه کند. بایدن نه در پرونده دفاع از اوکراین به موفقیت رسید و همینطور نتوانست آن طور که ادعا می‌کرد، پیشروی اقتصادی چین را متوقف کند و خفت‌بار دستور عقب‌نشینی نیرو‌های خود از افغانستان را صادر کرد؛ بنابراین آزادی زندانی‌ها می‌تواند ظاهرا تبدیل به یک نقطه قوت برای دولت او جهت حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری شود، هرچند که جمهوری‌خواهان سعی دارند تا فن بدل را اجرا کنند و برای افکار عمومی خود این حقیقت را جا بیندازند که این ایران است که برنده واقعی این معامله بوده است!

محمدحسن نیک‌بین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
ایکاش ایکاش ایکاش این پولهایی که آمریکا میخواهد آزاد کنه مستقیم واریز میکرد به حساب همه ما ملت ایران چونکه این پولهای بلوکه شده حق مردم ایران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
یادم میاد یه زمانی مذاکره با آمریکا اخ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ما که نمی توانیم دیگران را درست کنیم پس بهتراست خودمان درست کار باشیم یک عمر فوش دادیم وهی برعکس عمل کردیم بهتراست لا اقل به خودمان راست بگویم بهتر است وجدان داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
نفهمیدم چی گفتی ولی می دونم درست نیست حرفایت
Germany
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
امروز يكشنبه ادام اسميت نماينده كنگره از واشنگتن در مصاحبه با فاكس نيوز گفت كه قطر در كنترل كامل مبلغ توافق شده خواهد بود نه ايران. امريكايي ها كلاه بردار و حقه بازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
دشمن اصلی مردم ایران حضور نامناسب ۱۰ میلیون افغانی درایران هست که برابر ۲ میلیون بشکه نفت ارز از کشور خارج می کنن وکلی مواد مخدر با خود می آورن چرا جلوی اینها رونمی گیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
کارمندان بیکار حقوق بگیر کارشان شده فقط اینترنت .ببیند چقدر کامنت گذاشتن .خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
مطصفی فقیهی صاحب امتیاز نشریه غربگرای انتخاب در حالی از دولت مردمی و جهادی و سختکوش بابت کم شدن ارزش پول کره جنوبی، طلبکاره که درباره ناتوانی حسن کلید و دارودستش در بازپسگیری این بدهی سکوت کرده بود.
حسن کلید و دار ودستش مدعی «بلد بودن زبان دنیا» بودند و باعث و بانی این خسارت بودند اما این غربگدایان یقه جریان انقلابی و این دولت سختکوش و جهادی را می‌گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
هر راهی که باعث شکستن سر دشمن بشه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اینکه در اختیار کشور ثالث قرار گرفته و مسؤلین کشور ثالث هم هیچ گونه اظهار و نظری نکرده‌اند کمی تا قسمتی مشکوک و بدبینانه نیست!!!!؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
امروز يكشنبه ادام اسميت نماينده كنگره از واشنگتن در مصاحبه با فاكس نيوز گفت كه قطر در كنترل كامل مبلغ توافق شده خواهد بود نه ايران. امريكايي ها كلاه بردار و حقه بازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
قرار بود انتقام سخت بگیریم و توافقی با امریکا نمیکنیم. هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
توافق برجامی نمی کنیم بعدم پولمون رو نگیریم
Iran (Islamic Republic of)
نعل وارونه نزنید
۱۳:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
دلارها آزاد شد بجای اینکه کیک شیرینی بخرید بیارید به ملت بدید جشن بگیرند.
رفتید بورس را منفی کردید!
نان را گران کردید!
بنزین را کارتی و سهمیه ای و جیره بندی کردید؟
این بود شیرینی آزادسازی دلارها؟
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان ش
۱۳:۳۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
می بینم که این دستاورد ایران عزیزمون و دولت آقای رئیسی و همچنین سرافکنده شدن آمریکا به خیلی ها فشاااااااار آورده، اونم از نوع شدییید...... متأسفم براتون که مغزتون رو اجاره دادید و افتخار به کشورتون رو یادتون رفته، آدم اگر آدم باشه با کوچک ترین چیز هم به کشورش افتخار می کنه. و مشخص هست که مغزتون رو با شبکه های ماهواره ای شستشو دادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
الهی هر چه خیر است برایمان اتفاق بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
جوجه را آخر پائیز میشمارن. بهتره قبل از تعریف و تمجید از پیروزی که هنوز حاصل نشده به فکر نکات امنیتی آن بود و تا قبل از به سرانجام رسیدن آن زیاد مغرور نشد.
اول انجام بدید بعد تعریف کنید.
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
پول هنوز وارد کشور نشده یک میلیاردش اختلاس شد رفت دیگه حساب کنید چقدر میخواد دست ما رو بگیره یا تاثیر مثبتی تو زندگی مردم داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
هیچیش دست ملت را نمیگیره همش میره اونجایی باید بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
و کاسبان تحریم بزودی از سلاحی جدید رونمایی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
بعضی ها خیلی نادن هستن و درکی از مسائل ندارن همش ایون دولت کاری می کنه میگن دولت قبلی نتونست بکنه ما کردیم پس موفقیت امیز هست جهالت شما ها در تاریخ مثال زدنی هست
چیو با چی مقایسه می کنی ؟
در ضمن حسن کلید هم دست پروده خودتون بود اگر خوب نبود چرا استیضاحش نکردن ؟!!! ترسیدن آبروی ... بره
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا سلیمانی.
۱۰:۴۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
تبادل زندانیان با آمریکا و بازگشت شش میلیارد دلار ازدارائیهای ایران از کره جنوبی گام بزرگی است تا بتوان از آن طریق به سایر دارائیهای ایران در سایرکشورها دست یافت. به این ترتیب قسمتی از تحریمها علیه ایران از بین میرود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
از خودت نپرسیدی تا دیرور ۷ میلیارد دلار بود یک میلیارد کجا رفت؟ سود این چند سال پول بلوکه شده چی شد؟داراییها بر نمیگرده پولها صرف نابودی تولید داخل و عروسی کاسبان تحریم وارد کننده گان خارج از عرفه وصل به اقایان است به مردم این پولها نمیرسه اونجا جاش امنتر بود هر چه بیاد داخل چپاول میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
بدینوسیله از شما قدردانی به عمل می آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
توافق خفت بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اصلاح طلبان خاک بر سر
Germany
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اين افراد صد در صد از اعضاي قسم خورده سازمان جاسوسي امريكا سيا هستند وگرنه امريكا بهايي به بازگشت انان نمي داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
آمریکا بفکر مردمش مگ مث ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
در آمریکا فقط چهارصد نفر بر اثر گرما مردن و در جزیره آیی آتش گرفتن و خاکستر شدن.
آره تو راست میگی بفکر مردمشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
۱۱:۰۴ خودتحقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
من فقط یک چیز را میدانم که قدرت نظامی قدرت سیاسی می اورد ...وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
من هم یک چیز دیگر میدانم که قدرت نظامی، لزوما قدرت اقتصادی نمی آورد مانند کره شمالی و روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اینکه پولت رو نگه دارن و ۱۰ سال بهت ندن و بعدا با پپول خودت زندانی های خودشون رو آزاد کنن یعنی قدرت نظامی و سیاسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
پس به شوروی قدیم نگاه کن که در زمان خود هم چندین مدل جنگنده تولید میکرد وهم اتم داشت و هم موشک قاره پیما پس فقط نظامی پبشرفت کنه بدون اقتصاد گول زدن خوده
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۹:۵۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
این یعنی دهن کجی آشکار آمریکا به اپوزسيون مخالف جمهوری اسلامی که بعد از اغتشاشاتی که از مرگ مهسا امینی بوجود آمده بود نتوانست استفاده بهینه را ببرد و آمریکا هیچگاه خود را علاف اپوزسيون دست و پا چلفت جمهوری اسلامی نمی کند چون باید به امور بزرگی چون چین بپردازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
امریکایی های بی شعور پول خودمون یه کشور دیگه می خواد بده میگید ایران داره باج می گیره ، مرگ بر آمریکا اول پول منتقل کنند به ایران بعدزندانی هارو بدیدبه قطر برند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
کمتر اراجیف این شبکه های معاند رو نگاه کن. اونا از سوز دلشون می گن گروگان گیری و باج گیری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
12 و49 بعد متوجه شدی یا متن گزارش را نخواندی به هر حال من گفتم زندانی و میگم مرگ بر امریکا و حامیانش و مخالف شبکه های معاند هستم جهت اطلاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اگه این پول به دست مردم برسه و خیری واسشون داشته باشه خوبه ولی اگه بدست فقط آقاها و آقازاده ها برسه .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
نمیرسه بایا خیالت راحت کی دولت پول مفت داده ب،ملت وقتی بلوکه ن میگن پول ملت وقتی آزاد بشه مال دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ستر سواری دولا دولا نمیشه با آمریکا رابطه برقرار کنید تا مردم هم راحت بشن بیش از ۴۰ سال بدبختی بسه ماکه حریف آمریکا نیستیم مسئولان ماهم مدیریت خوب ندارند فقط فقط زندگی مردم بدتداز بد نیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ادم ساده ..امریکا رابطه را قبول ندارد خواسته دیگر دارد ان هم سلطه گری ..خیلی ساده ایها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
برجام مگر رابطه با آمریکا نبود پس چی شد .

جوهرش خشک نشد بود تحریمها شروع شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
منفی دادم فقط بخاطر اینکه ناامیدی.
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۰۹:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اگه میخواید ترامپ برنگرده،از همین قضیه برای برنده شدن بایدن استفاده کنید. همین گیج و منگول سر کار باشه برای ما بهتره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
توافقی در کار نیست فقط جنجال تبلیغاتی و خبری واسه نوسان گرفتن از ملت بیچاره تو بازار سرمایه است
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۴۴ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اگر دزدی به شما زد و ماشین و طلا و پول شما را برد و بعد شما بتوانی اموالتان را از آن دزد ،باز پس بگیرید ،این موفقیت هست یا نه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
نفت دادیم پولمونو ندادن! و ما مذکره کردیم پول خودمونو به خودمون بدن!
نمی دونم کجاش موفقیت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
موفقیت است چون دولت قبل با آنهمه هارت و پورت و غرب گدایی نتوانست بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
این توافق که دو سال پیش با شرایط بهتر در دسترس بود اما شرقگدایان مانع شدند! چی میگی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
دولت قبل پول نقد وارد کشور کرد نه اینکه پول بره یه کشور دیگه صرف دارو وغذا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ای کاش کسانی که به مردم و کشور حاکم هستند ، عاقلانه تر رفتار کنند و عزت و احترام مردم و کشور رو در دنیا حفظ کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
این پول ها یه هزار تومنش به مردم نمیرسه.فقط میره توجیب آقازاده ها..تامام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ای کاش جوانمرد و آزاد بودید و انتقادهایی که بدون توهین ولی بدون جواب منطقی از طرف حکومت و طرفدارانش بود را سانسور نمیکردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ما چرا باید بدانیم.
مردم هیچ نقش و اهمیتی ندارند.
فقط کاسه و کوزه ها سرشون میشکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
درود بر رئیسی. یاد اون دیپلماسی ذلت روحانی افتادم که می‌گفت آب خوردن هم با برجام حل میشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
چقور خوب خودتون گول میزنید نه به روحانی و نه به رئیسی چرا ما باید در وضعیتی گیر کنیم که با هزار زور و زحمت به حق پول نفتمون برسیم در حالی که همه دنیا روتین به پول حاصل از فروش محصولشون دسترسی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
09:10 عزیز
اگه کارمند خبرگزاری هستی که هیچ و گرنه ما رو به خنده ننداز
روحانی پولها رو با پالت اورد ایران اما الان پولها رفت قطر
فرق این دو تا رو میفهمی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
مگه حالا گل وبلبل شده خوابی یا بیدار سایدهم تو اوهامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
استقلال داشتن کشور این عواقب را هم دارد مگر میشد یک کشور مستقل داشته باشیم وتحریم نشویم گل وبلبل میخوای برو تبعه یک کشور زیر سلطه ویوغ امریکا شو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
به هواپیمای ظریف بنزین نمی دادند.
به قهرمان دیپلماسی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
اصلاح طلبها ناراحت نشوند یک وقت‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
تویی که مدعی استقلال و هزینه آن هستی! الان یعنی بدون اجازه روسیه و چین کاری میتونی بکنی؟ امضای چینیها و روسها زیر ادعای امارات بر سه جزیره ایرانی رو نکنه یادت رفته به همین زودی؟! در ثانی استقلال که به معنی دشمنی نیست. شماها الان به لحاظ فرهنگی مثلا مستقل هستید؟ اقتصادتون داره بر اساس دستورالعملهای نولیبرالیستی صندوق توسعه و بانک جهانی تنظیم میشه! این یعنی استقلال؟ برو بابا دلت خوشه! یه چیزی بهت یاد دادن که بیای به کامنتهای منتقد جواب بدی ولی سوادشو نداری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
در جواب کسی که میگه این بخاطر استقلالمونه پس کل دنیا که راحت تجارت میکنند مستعمره هستند و فقط شما مستقلید خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۸:۴۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
انشالله كه اين دستاورد تو زندگي مردم تاثيري مثبتي داشته باشه و از بار مشكلات اقتصادي بكاهد. آمين
Netherlands
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
44 ساله هر روز میشنویم از شنبه خوب میشه ولی هر روز بد تر از دیروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
دعایی کن مستجاب بشه با این مسئولین 100 ها میلیارد هم به ایران بیاد یک شبه تموم میشه و به مردم چیزی نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ناشناس8:46اون شنبه مال دولت روحانی بود اشتباه گرفتی...
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۰۸:۳۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
بابا دولت سیزدهم شاهکار کرده فقط موندم که چرا ۱ میلیارد دلار از ثروت این مملکت به باد هوا رفته .در ضمن این پول به حساب هیچ بانک ایرانی نزد بانک های قطری واریز نمیشه . به حساب بانک های قطری واریز میشه و شرکت های قطری می بایست واسه مردم ایران غذا و دارو خریداری کنن و ۱۵ درصد کارمزد از اصل این پول وردارن .چیزی نزدیک به ۱ میلیارد دلار هم سهم شرکت های قطری میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
نفت در برابر غذا
Iran (Islamic Republic of)
پژوهش
۰۷:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
جاسوس بایستی اعدام شود نه مبادله/دلیلش رو هم همه میدونن
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۷:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
ایران و آمریکا می‌باید راه حل دیپلماتیک و منطقی را در پیش بگیرند و به تجارت و ترانزیت و اقتصاد خود کمک کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
مانند کلاه برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
مگربرجام راه منطقی وبین المللی نبود چرا امریکا زیر قولش زد
مگه امریکا مافیا هستو رییس جمهورش هم پدر خونده؟
وبقیه کشورها هم خریدوفروش کننده خورده پا که اون یعنی
ترامپ واوباما وبایدن حق داشته باشه هر کشوری رو با وجود
توافق بین المللی وامضای خودشون، باز هم تحریم کنه،وپول خودشون که حاصل از فروش نفت این سرمایه ملی رو بولکه
کنه ،مگه کی هست ،اگه میخواد توی منطقه کار کنه ،بازار داشته
باشه بخره بفروشه باید ادم باشه وزیر قولش هم نزنه ،وگرنه
ایران عزیز بااونا کاری نداره اونا یعنی امریکا دسیسه میکنه
بدقولی میکنه ،میخواد کشورمونو چند تیکه بکنه،حمله نظامی
میکنه،هواپیمای غیر نظامی ما میزنه،به خلبانش درجه بالاتر
میده،تحریم کودکان پروانه ای رو ادامه ،اگه اون عقابه وفکر
ما کبوتریم پس اگه یک نوک هم کبوتر به عقاب بزنه کار بزرگیه
ولی ما نه کبوتریم ونه اون عقاب ،بلکه ما شیریم حقمونو هر
تور شده میگیریم ،امریکاست باشه ،بایستی احترام بزار تا احترام
ببینه،تامادام اینکه گرگ صفتی خودشو کنار نزاره بایستی گفت
مرگ بر امریکا ،اون هم میلیونها بار
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۵۰ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
آمریکا زیر برجام زد چون هیچ نفعی برای آمریکا نداشت. این را ترامپ صراحتا گفت. همان روز که زد زیر پل برجام !
ایران با ایرباس فرانسه قرارداد خرید سنگین بست. پژو و رنو هم که چند سال بود بنجلهایشان را در ایران آب می‌کردند.
از روسیه قرار بود تانک و سوخو !!! بخریم.
چین هم که ایران بازار آشغالهای چینی شده بود.
آلمان هم که از قبل شریک اول تجاری ایران بود.
این وسط از برجام هیچ چیزی به آمریکا نرسید در حالیکه اصلا تحریم‌ها را آمریکا وضع کرده بود .
مشخص بود که آمریکا نخواهد گذاشت چنین شود و فرانسه و آلمان و چین و روسیه منتفع شوند و خودش هیییییچ ! زد و برجام را بی فرجام کرد.
آخرین اخبار