تشدید اقدامات حفاظت از درخت کهنسال تاگ در روستای هفتادملا

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میرجاوه از تدابیر لازم جهت تشدید اقدامات حفاظتی از درخت کهنسال تاک در روستای هفتاد ملا خبر داد.

  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، عبدالله کرد با بیان اینکه درخت کهنسال تاگ (داغداغان) روستای روپس هفتادملا یکی از کهن‌ترین درختان منطقه است، اظهار کرد: تهدیدات این درختان خطرات طبیعی و انسانی محسوب می‌شوند.

او افزود: خطرات طبیعی مانند امراض و آفات (سوسک تنه خوار) و یا اتفاقات طبیعی، چون رعد و برق است که پایش‌های دوره‌ای برای جلوگیری از این خطرات صورت خواهد گرفت. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میرجاوه ادامه داد: خطرات انسانی در مورد آسیب‌هایی است که احتمال دارد از طرف انسان به درخت وارد شود مانند آتش روشن کردن زیر درخت یا شکستن شاخه‌های درخت است.

او بیان کرد: در این زمینه اقداماتی مانند ساخت چاله جهت آبیاری مداوم، سمپاشی بانظر کارشناسان جهاد کشاورزی، چالکود پای درخت، جابجایی نیمکت پای درخت، نصب تابلوی معرفی درخت و معرفی به گردشگران در دستور کار قرار گرفته است.

کرد گفت: درخت کهنسال در سال ۱۴۰۰ به شماره ثبت ۱۰۱۱ در فهرست میراث ملی طبیعی ایران با قدمت حدود ۴۳۰ الی ۴۷۰سال به ثبت رسیده است.

این مسئول افزود: وجود درخت تاگ در روستای روپس جلوه خاصی به روستا بخشیده است و این امر باعث جذب گردشگران زیادی به این روستا شده است، افزون بر آن اهالی روستای روپس بیشتر جلسات از جمله صلح و سازش و جلسات مشورتی و ... خود را زیر این درخت برگزار می‌کنند.

او تاکید کرد: تاگ درختی با ارتفاع تقریبی ۱۵ تا ۲۰ متر و با برگ‌های سبز، زبر و نوک تیز است و میوه‌های این درخت نیز زرد رنگ و به اندازه فندق می‌باشد که کم کم پوسته و بدنه میوه سفت می‌گردد و خاصیت درمانی و دارویی مانند تقویت حافظه، رفع دل درد، ورم‌ها و کوفتگی ها، زخم معده و روده دارد تاک یا (داغداغان) درختی که در فرهنگ کرد‌ها مقدس و چاره چشم زخم شناخته می‌شود.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار