رئیس مرکزمطالعات اسرای فلسطینی اعلام کرد در حال حاضر ۱۹ نوجوان فلسطینی در بازداشت اداری رژیم صهیونیستی هستند.

مرکزمطالعات اسرای فلسطینی با تاکید بر اینکه مقامات رژیم اشغالگر در سال جاری (۲۰۲۳) سیاست هدف قراردان فلسطینی‌های کم سن و سال (کمتراز ۱۹ سال) را با بازداشت ظالمانه و اداری آنان شدت بخشیده است، اعلام کرد: هم اکنون تعداد فلسطینی‌های کم سن و سال که بدون تفهیم اتهام در بازداشت اداری و اسارت این رژیم هستند، به ۱۹ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری سما، مرکز مطالعات اسرای فلسطینی اعلام کرد: دادگاه‌های رژیم اشغالگر از ابتدای امسال نزدیک به دو هزار مورد احکام بازداشت اداری برای قشر‌های مختلف جامعه فلسطین از جمله زنان، بیماران، سالمندان، آزادگانی که دوباره بازداشت شده اند و نیز برای فلسطینی‌های کمتر از هجده سال صادر کردند و بر اساس این احکام در حال حاضر نوزده فلسطینی زیر سن قانونی همچنان در شرایطی سخت و نامناسب در بند‌های نوجوانان در دو زندان «عوفر و مجدو» نگهداری می‌شوند.

بازداشت اداری شرایطی است که رژیم اشغالگر اسیران فلسطینی را بدون هیچ گونه تفهیم اتهام و صدور احکام قضایی در زندان‌ها و بازداشت گاه‌ها نگه می‌دارد و پس از اتمام دوره بازداشت اداری اسرا، آن را برای چند دوره متوالی تمدید می‌کند.

«ریاض الاشقر» رئیس مرکز مطالعات اسرای فلسطینی اعلام کرد: دادگاه‌های نظامی سالم و عوفر رژیم اشغالگر از ابتدای امسال (میلادی) بیش از ۳۴ حکم بازداشت اداری علیه افراد زیر سن قانونی صادر کردند. احکام برخی از آنان برای سه بار پیاپی و برای مدت بین ۳ و تا ۶ ماه تمدید شد و به خاطر این احکام ظالمانه و بازداشت اداری رژیم اشغالگر بسیاری از دانش آموزان فلسطینی در مقطع دبیرستان، امسال از حضور در امتحان‌های نهایی محروم شدند.

الاشقر افزود: دادگاه رژیم صهیونیستی اخیرا «حسن ولید صبارنه» ۱۷ ساله و زخمی را از شهرک بیت امر در شمال الخلیل به مدت شش ماه به بازداشت اداری منتقل کرد در حالی این نوجوان وضعیت جسمانی و بهداشتی نامساعدی دارد، چون قبل از دستگیری به شدت زخمی شده بود.

دادگاه نظامی عوفر رژیم اشغالگرهم بازداشت اداری «محمد اسامة محامید» نوجوان ۱۷ ساله و اهل روستای دیر ابوضعیف در شرق جنین را برای دومین بار به مدت شش ماه تمدید کرد. بازداشت اداری «محمد غازی سلهب» ۱۷ ساله اهل شهر الخلیل را هم برای سومین بار متوالی تمدید شد. دادگاه رژیم اشغالگر بازداشت اداری «جمال براهمة» نوجوان ۱۷ ساله و زخمی و ساکن شهر اریحا را هم برای دومین بار و به مدت چهار ماه تمدید کرد. جمال براهمه دانش آموز دوره متوسطه است که رژیم صهیونیستی او را از شرکت در امتحانات نهایی محروم کرد.

الاشقر افزود: دادگاه‌های رژیم اشغالگر طی ماه‌های گذشته همچنین تعدادی از نوجوانان فلسطینی از جمله «محمد سوالمة» ساکن اردوگاه بلاطه را به مدت شش ماه، «یحیی محمد الریماوی» ۱۷ ساله و اهل شهرک بیت ریما در غرب رام الله را به مدت شش ماه و نیز نوجوان ۱۷ ساله و ساکن شهر الخلیل را به مدت شش ماه و «جمال محمد عادی» ۱۷ ساله را برای چهار ماه تحت بازداشت اداری قرار دادند.

رئیس مرکز مطالعات اسرای فلسطینی در ادامه رژیم اشغالگر را به سوء استفاده از روال بازداشت اداری علیه فلسطینی‌ها متهم وتاکید کرد رژیم صهیونیستی بدون التزام به اصول و رویه‌های قضایی و ضمانت‌های قوانین و حقوق بین الملل روند صدور احکام بازداشت اداری را گسترش می‌دهد و از آن به عنوان ابزاری برای مجازات جمعی همه گروه‌ها و اقشار فلسطینی از جمله زنان و کودکان استفاده می‌کند.

الاشقر در ادامه بازداشت اداری را بازداشت سیاسی دانست که مشمول هیچ توجیه قانونی و پرونده محکومیت یا دادگاه عادلانه نیست و تصمیم گیری نهایی در این مورد به توصیه‌های نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر مرتبط می‌شود که این پرونده‌ها را کنترل و مدیریت می‌کنند.

وی در ادامه فاش کرد در نتیجه صدور احکام بازداشت اداری علیه اسیران فلسطینی، تعداد این اسرا در زندان‌های رژیم اشغالگر به بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است که بیشتر آنان اسرایی هستند که پس ازگذراندن دوره مختلف اسارت در زندانی‌های اسرائیل دوباره دستگیر شدند.

رئیس مرکز مطالعات اسرای فلسطینی در پایان از سازمان‌ها و نهاد‌های بین المللی خواست با مداخله فوری خود، جلوی این جنایت رژیم اشغالگرعلیه اسیران فلسطینی را بگیرند و مطابق اصول و منشور‌های حقوق بشر، محدودیت‌های جدی وقاطعی علیه بازداشت اداری این رژیم وضع کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار