مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در باغ چای یکی از روستاهای بخش چابکسر خبر داد.

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تصاویر یک قلاده پلنگ در باغ چای یکی از روستا‌های بخش چابکسر در شهرستان رودسر به تازگی توسط موبایل یکی از کشاورزان منطقه که مشغول چیدن چای بودند، مشاهده و ثبت شده است.

او با اشاره به شرایط اقلیمی بسیار مناسب گیلان افزود: تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فرد، اکوسیستم مطلوب و وجود امنیت در این منطقه، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری نظیر پلنگ، شوکا، خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، گراز و سایر جانداران فراهم کرده که به جرأت می‌توان گفت در کشور بی‌نظیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: زیستگاه پلنگ با زیستگاه طعمه‌های اصلی نظیر بز کوهی همپوشانی دارد، اما امروزه به دلیل گسترش فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی و دامداری و توسعه سکونتگاه‌های انسانی در این عرصه ها، زیستگاه‌های پلنگ مورد تهدید واقع شده است و این نمونه ناگزیر در مناطق نزدیک روستا‌ها مشاهده می‌شود. 

عشوری از تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان و همراهی ساکنان جوامع محلی در حفظ گونه‌های ارزشمند تشکر کرد و ازهمه دوستداران طبیعت و حیات وحش درخواست کرد ضمن حفاظت از این گونه‌های کمیاب، در صورت مشاهده حیات وحش از نزدیک شدن به آن خودداری کرده و چنین مشاهداتی را به نزدیکترین پاسگاه محیطبانی و یا اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا مراتب سریعا و با حساسیت مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
در حال حاضر ارزش یک پلنگ = صد انسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
باور نکردنیه
چطوری تا الان زنده مونده