دیپلمات ایرانی:

ایران و چین به عنوان دو تمدن بزرگ آسیایی همکاری طولانی باهم دارند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت، هزاران سال است که ایران و چین به عنوان دو تمدن بزرگ مبادلات و همکاری‌های طولانی مدت دارند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین روز دوشنبه گفت، هزاران سال است که ایران و چین به عنوان دو تمدن بزرگ آسیایی با یکدیگر مبادلات و همکاری‌های طولانی مدت داشته‌اند و این ارتباط در ارتقای رشد اقتصادی موثر بوده است.

به گزارش وبگاه «گلوبال تایمز»، «محسن بختیار» سفیر جمهوری اسلامی ایران اخیرا به همراه دیپلمات‌های کشور‌های دیگر از «سین کیانگ» دیدن کرد و شاهد نحوه زندگی مردم در این منطقه بود.

به گفته این دیپلمات ایرانی، ایران می‌تواند در چارچوب طرح «کمربند و جاده» که چین پیشنهاد کرد از مزیت‌های تاریخی برای گسترش همکاری‌ها برای تسهیل در حمل و نقل کالا استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین که روابطی به طول تاریخ و مبتنی بر مشترکات فراوان فرهنگی و تمدنی دارند، در سال ۱۴۰۱ گام‌های بلند دیگری درمسیر گسترش مناسبات دوستانه و همکاری راهبردی برداشتند که نقطه اوج آن سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به پکن بود.

بختیار در ادامه یادآور شد: «هزاران سال است که ایران و چین به عنوان دو تمدن بزرگ آسیایی با یکدیگر مبادلات و همکاری‌های طولانی مدت داشته‌اند. این ارتباط در ارتقای رشد اقتصادی، توسعه فرهنگی و پیشرفت اجتماعی مؤثر بوده است.»

سفیر ایران در چین افزود گفت: «از نظر ارتباطات حمل و نقل بین چین، غرب آسیا و اروپا، ایران امیدوار است نقش بیشتری ایفا و بر ایجاد مشارکت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عمیق‌تر با سین کیانگ تمرکز کند.»

به گفته بختیار، سین کیانگ تفاهم نامه شهری با استان خراسان در شمال شرقی ایران ایجاد کرده است.

در جولای ۲۰۲۳، سازمان همکاری شانگ‌های در بیست و سومین نشست شورای سران کشور‌ها رسما ایران را به عنوان کشورعضو پذیرفت. با اضافه شدن این سازمان به سازمان، اکنون ۹ کشور عضو سازمان همکاری شانگ‌های هستند.

بختیار در این زمینه نیز گفت: «این عضویت امکانات جدیدی را برای گسترش روابط دوجانبه به همراه دارد. سازمان همکاری شانگ‌های فرصت‌های ارزشمندی را برای کشور‌های عضو فراهم می‌کند تا در زمینه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، مبارزه با تروریسم، انرژی، همکاری‌های اقتصادی و تبادلات مردمی مشارکت کنند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار