بدری:

۴ پروژه آبی فارس در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس اعلام کرد: از ۸ پروژه مصوب سفر اول هیئت دولت به این استان، ۴ پروژه بزرگ با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان، آماده افتتاح شده است.

سیاوش بدری در نشست خبری، گفت: پروژه‌های سد هایقر، خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز، خط انتقال آب سد سیوند به سعادت‌شهر و ارسنجان و خط انتقال آب سد سلمان به شهر قیر، که بعضاً بهره‌برداری آنها شروع شده، آماده افتتاح است.

او با بیان اینکه هم‌اکنون بالغ بر ۲۱ پروژه آبی در فارس مراحل اجرایی را طی می‌کند، این طرح‌ها را در زمینه‌های خطوط انتقال، شبکه زهکشی و تغذیه مصنوعی و سد سازی اعلام کرد.

بدری، جهش منابع اعتباری آب منطقه‌ای فارس از حدود ۸۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲۲۰۰ هزارمیلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ را نشانه اهتمام جدی دولت سیزدهم به توسعه طرح‌های زیرساختی در حوزه آب و وقوع جهش در اجرای پروژه‌های مرتبط، ذکر کرد.

او گفت: در بررسی آمارها شاهد رشد چشمگیر اقدامات عمرانی در حوزه آب، به ویژه در سدسازی، طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده‌ایم، به طوری که تعداد ۱۹ سد موجود سال ۱۳۵۷ به ۴۱۷ سد افزایش یافته است.

این مقام مسئول گفت: یکی از مهمترین مباحث، اجرای پروژه‌های مختلف حوزه آب اعم از سدسازی و خطوط انتقال توسط نیروی متخصص بومی است؛ تا پیش از انقلاب همه پروژه‌های بزرگ توسط متخصصان خارجی طراحی و اجرا می‌شد و ایرانیان تنها به عنوان نیروی ساده، همکاری داشتند، حال آنکه امروز تمام مراحل اجرای پروژه‌های بزرگ و کلان آبی توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

بدری با تاکید براینکه ایران اکنون در زمینه‌ اجرای پروژه‌های بزرگ آبی، در سطح جهان حرف برای گفتن دارد، اضافه کرد: اجرای ابر پروژه خط انتقال آب از سد درودزن به شیراز، به طول ۷۸ کیلومتر، با اتکای کامل به توان داخل انجام و آماده افتتاح و بهره‌برداری شده است.

او گفت: در این پروژه، علاوه بر اجرای خط لوله برای انتقال ۳ هزار لیتر برثانیه آب، تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ با ظرفیت متناسب با دبی آب قابل انتقال، احداث و ۴۴۴۰ متر تونل به شکل دستی حفر و اجرا شده است.

بدری یکی از نکات بارز در اجرای پروژه‌های بزرگ آبی اعم از سد، خطوط انتقال، زهکشی و ... در فارس را، اجرای ۲۵ میلیون نفر ساعت کار عمرانی، بدون حتی یک مورد حادثه منجر به فوت و سخت، ذکر و تاکید کرد: ایران اسلامی امروز در زمینه ایمنی در اجرای فعالیت‌های مهندسی، در کنار خدمات فنی و مهندسی، با کشورهای پیشرفته رقابت می‌کند و در سطح بین‌المللی مطرح است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس همچنین گفت: تدوین طرح جامع آب این استان با هدف تهیه نقشه آمایش سرزمینی برپایه منابع آب موجود و قابل استفاده، آغاز شده است و امیدواریم ظرف ۲ سال آینده، کامل شود.

بدری همچنین از میزبانی شیراز برای نشست ۱۴۰۵ ایرکلد، با حضور حدود ۲ هزار میهمان خارجی و بالغ بر ۲ هزار میهمان داخلی خبر داد و گفت: این یک رویداد بزرگ فنی و مهندسی است که می‌توان از آن در  ابعاد مختلف برای معرفی هرچه بهتر و مطلوبتر ظرفیت‌های ایران اسلامی، بهره برد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
آب مرودشت که براش خط نشان می کشی برای ارث پدرت نیست از خودت سوالکردی مردم چه بخورن کدام سود بهش میدین دیگه تا الان چکار کردید برای کشاورزی استان فارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
تکلیف سد نرگسی منطقه جره وبالاده شهرستان کازرون چه میشود که حدود۱۳سال پیش شروع شده و متاسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده و مردم و مناطق زیردست سد با مشکلات حاد وکمبودشدید ابشرب وکشاورزی مواجه هستند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضاخادم
۱۳:۳۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
کازرون چی صاحبی نداره ازش دفاع کنه بازنماینده مرودشت
آخرین اخبار