مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مشکل به وجود آمده در خصوص توزیع بنزین در جایگاههای سوخت گفت: آنچه وزارت نفت در خصوص بنزین انجام میدهد مصوبه قانون بودجه سال ۱۴۰۲ است و آنجا هم گفته نشده که کارتهای سوخت جایگاهها به طور کلی جمع آوری شود.
وی ادامه داد: مجلس مصوب کرد وزارت نفت اقداماتی را انجام دهد که در نتیجه آن استفاده از کارتهای شخصی سوخت به ۹۰ تا ۹۵ درصد برسد، چون تا قبل از این مردم در سال گذشته بنزین ۱۵۰۰ تومانی را با کارت خود میزدند، اما بنزین سه هزار تومانی را با کارت خود نمیزدند و با کارت جایگاهها میزدند.
رئیس کمیته انرژی برنامه هفتم اضافه کرد: استفاده از کارت سوخت برای بنزین نرخ دوم برای خودروهای شخصی زیر ۱۰ درصد بود لذا در مجلس تکلیف کردیم که وزارت نفت اقدامی انجام دهد تا استفاده از کارتهای شخصی به ۹۰ الی ۹۵ درصد برسد البته ما تکلیف نکردیم که کارت جایگاهها جمع شود.
شریعتی نیاسر بیان کرد: تدبیر دولت این است که تعداد کارتها در جایگاهها و میزان سوختگیری در هر بار سوختگیری با کارت جایگاهها را محدود کند تا افراد ترغیب شوند با کارت خود سوختگیری کنند، چون این امر به تجمیع اطلاعات و کامل بودن اطلاعات سوختگیری خودروها کمک میکند و به نحوی هم کمک میکند تا قاچاق کمتر شود.
وی ادامه داد: برای مثال اگر من از کارت خودم استفاده کنم سهمیهام تمام میشود و نمیتوانم بدهم به لب مرز برود و سوختگیری شود و قاچاق اتفاق بیفتد البته به نظر نمایندگان کارهای دیگری هم باید انجام شود که در جلسات آنها را دنبال میکنیم، اما هیچ موضوعی ناظر به کاهش ذخایر مطرح نیست و هیچ کمبودی در سوخت نداریم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: حدود صد میلیون لیتر تولید پالایشگاههای ما است و حدود هفت الی هشت میلیون لیتر تولید پتروشیمیهاست و یک ناترازی تقریبا ۱۰ میلیون لیتری در روز داریم که از محل واردات جبران میشود.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: اقدام اصلی که دولت باید انجام دهد این است که باید به سمت سیاستهای غیرقیمتی برود که مصرف بنزین را کاهش دهد که راه حلهای آن وجود دارد و پیگیری میکنیم تا اتفاق بیفتد.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: سیاستهای غیرقیمتی بخشهای مختلفی دارد مثل انتقال کارت سوخت به کارتهای بانکی که هم رصد بهتری داشته باشد و هم توزیع بنزین بر اساس کد ملی باشد و نه بر اساس خودرو لذا اینها تصمیمات جدیدی است که باید دنبال کنیم البته فعلا مصوبهای در این خصوص نداشتیم، اما دولت باید به جز محدود کردن کارتهای جایگاهها، سیاستهای دیگری را هم دنبال کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: خبری از افزایش قیمت بنزین نیست و تا پایان سال قانون بودجه ۱۴۰۲ حاکم است که در قانون بودجه هیچ بحثی برای تغییر قیمتها وجود ندارد، چون تبصره ۱۴ با یک عددی بسته شده است.
رئیس کمیته انرژی برنامه هفتم با بیان اینکه در کلان ماجرا برای تامین سوخت مشکلی نداریم، گفت: در برنامه هفتم برای قیمت بنزین هنوز مصوبهای نبوده و در بحث سیاستگذاری قیمت هنوز بحث نشده است.
60 درصد مشترکین برق خوش مصرف هستند و هوار تومان پاداش گرفتند
60_70 درصد مردم در مصرف آب صرفه جویی می کنند خوش مصرف هستند
بعد از هوشمند سازی آرد و نان فلان قدر از ریخت پاش هدر رفت قاچاق جلوگیری شد
طبق آمار خانواری کشور 52 درصد مردم وسیله نقلیه ندارند از بنزین هیچ سهمی ندارند
همه سخنان بالا گفته های مسئولین این کشور در بخش انرژی و یارانه انرژی است منبع آرشیو باشگاه خبرنگاران جوان
سوال پیش میاد وقتی اينهمه آمار ارقام دارند 60_70 درصد مردم بهینه مصرف می کنند آیا این بی عدالتی در پرداخت یارانه انرژی تبعیض قائل شدن نیست؟
بهترین راه برداشتن یارانه انرژی و واریز آن به حساب خانوار است تا اولا این بی عدالتی حل شود دوما جلوی قاچاق گرفته می شود مثل روغن خوراکی که یارانه داشت و قاچاق میشد و گاهی اوقات با کمبود مواجه می شدیم الان اینقدر روغن توی مغازه هاست کسی نگاه نمی کنه و به اندازه نیاز خرید می کنه بماند قاچاق هم نمی شود
در حال حاضر همه چی آزاد شده فقط همین یارانه های انرژی و آرد نان باقی مانده 60_70 درصد مردم هم که بهینه مصرف می کنند چرا باید تاوان اون قشر 30 درصدی رو بدهند به کنار مهاجرین هم هستند پس با یک محاسبه دقیق ماهانه نفری یک تیم الی دو میلیون یارانه واریز شود و مردم هم که در مصرف ثابت کردند این رو بگذارید به عهده خانوار برای مصرف
اینطوری کلی از مشکلات، کمبود ها، جلوگیری از قاچاق و از همه مهمتر عدالت در پرداخت یارانه ها محقق خواهد شد.
۱ - بنزین به اشخاص تعلق بگیره نه به خودرو. چرا خانواده ای فاقد خودرو یا دارای خودرو کم مصرف مثل پراید در طول ماه از بنزین استفاده نکنه یا کم استفاده کنه در حالی که خانواده ای ثروتمند با داشتن دو یا سه خودرو از بنزین یارانه ای استفاده کنه؟ وقتی یارانهای هست یا باید به همه تعلق بگیره یا به قشر پایین جامعه ولی یارانه بنزین دقیقاً به قشر ثروتمند بیشتر میرسه.
۲- قیمت بنزین افزایش پیدا کنه تا هم برای قاچاقچی مقرون به صرفه نباشه هم یارانه اینقدر به کام ثروتمندان نباشه. این رو بدونید که هر دو نرخ ۱۵۰۰ تومان و ۳۰۰۰ تومان یارانه ای هست و ما در حال حاضر بنزین با نرخ آزاد تو کشور نداریم. خود دولت لیتری ۸۰۰۰ تومان روش در میاد.
۳- از بین بردن سرعتگیرهای متعدد که حداقل ۵ درصد مصرف سوخت رو به خودشون اختصاص دادن.
مگه شما توی صف خرید خودرو نمیرید خب توی صف بنزین هم برید
هیچ کمبودی در ذخایر بنزین نداریم
بعدش گفته
یک ناترازی 10 میلیون لیتری داریم که با واردات جبران می شود!!! عه ما که کمبود نداشتیم!!
تعداد استفاده از کارت های بنزین نرخ دوم زیر 10 درصد است
بعدش گفته
دولت بدنبال محدود کردن کارت های سوخت است تا افراد ترغیب به استفاده از کارت های شخصی بنزین شوند که به تجمیع اطلاعات و کامل بودن اطلاعات سوختگیری خودروها کمک می کند!!!!!
یعنی چی خب!؟
یعنی آمار اطلاعات ندارید؟ پس هر ماه کارت های سوخت رو بر چه اساسی شارژ می کنید استاد!؟
مگر خودرو شارژ میشه یا کارت سوخت صادر شده؟
تعداد کارت های سوخت صادر شده مشخصه که هر ماه شارژ میشه
تعداد افرادی که از کارت سوخت نرخ دوم هم که طبق گفته خودتان زیر 10 درصده
جایگاه دارانم که بنزین یا با کارت سوخت افراد یا با کارت سوخت خودشان می فروشند همه آمار اطلاعات هم که دارید پس دنبال چی هستید!!!!؟
یکجا دیگه گفته اگر من از سهمیه کارت سوخت خودم استفاده کنم و تمام شود نمی توانم بدم لب مرز و سوختگیری شود!!!
خب استاد بعضیا خودروهای بالای 25_30 سال می گیرند فقط بخاطر سهمیه سوخت و از خودرو استفاده نمی کنند و کلا خوابه خودرو علل خصوص خودروهای سنگین دیزلی برای گازوئيل که هم سهمیه بیشتری داره هم اختلاف قیمتش بيشتره صرف میکنه برای قاچاق!! یک لیتر نیم گازوئيل اینجا 600 در افغانستان 50_60 هزار تومانه!!!
دنبال افزایش هستند ماندن از چه روشی شروع کنند!!
چرا لقمه رو دور سر می چرخونید؟ قیمت سوخت را آزاد کنید و بجاش سوبسید دهک های هدف رو افزایش بدین.
جمهوری اسلامی از ناچاریه که داره بنزین رو حراج میذاره سودش رو هم فقط اون یک درصد می برن که از همون اول هم هیچ علاقه و همراهی با جمهوری اسلامی نداشته وندارن. همون یک درصد هم هستن که پراید رو ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ب مردم تحمیل می کنندوبعد برای این گرانی ها و نابسامانی های مملکت ، آدرس غلط میدن و توجه مردم رو به سمت دیگه مشغول وجلب می کنن و خودشون با خیال راحت از زندگی لذت می برند.
وای جی سی لطفا منتشرکن. هرکی هم به من فحش داد واگذارش به خدا . این حقیقت تلخیه که وجود داره . امکان ادامه این وضعیت مصرف بنزین نیست . باید کنترل بشه.
توی یه مسافر اگر سهمیه تمام شد از کجا بنزین تهیه کنند
فکر کنم بازم یه بازار دیگه دارن درست میکنن مثل خودرو ،مسکن و هر چیز دیگه