سفیر روسیه در کابل ضمن اعلام اولویت رویکرد منطقه‌ای برای حل مسأله افغانستان گفت آمریکا و متحدانش مسئولیت کار خود را در افغانستان بر عهده بگیرند.

دمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل اعلام کرد: طالبان در حال حاضر تمام این کشور را تحت کنترل دارد و تلاش می‌کند تا یک زندگی مسالمت‌آمیز ایجاد کند و با ویرانی‌های اقتصادی که از دولت قبلی به ارث رسیده دست و پنجه نرم می‌کند.

سفیر روسیه درباره عملکرد طالبان در دو سال گذشته گفت: طالبان تمام خاک کشور را تحت کنترل دارد، در مبارزه با داعش موفقیت‌هایی به دست آورده و برنامه‌ای را برای ریشه‌کنی صنعت مواد مخدر اعلام کرده است. 

وی افزود: طالبان درحالی در این راستا تلاش می‌کند که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و واشنگتن ذخایر ارزی و طلای افغانستان را نیز بلوکه کرده است.

ژیرنوف گفت: ما با شرکای خارجی خود کار می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که آمریکا و کشورهای وابسته به آن که افغانستان را در یک فاجعه انسانی فرو برده‌اند، سرانجام مسئولیت کار خود را با بر عهده گرفتن بیشتر، بار بازسازی اقتصاد کشور انجام دهند.

وی با تأکید بر لزوم دولت فراگیر در افغانستان نیز گفت: ما به طالبان توصیه می‌کنیم که یک سیستم دولتی فراگیر ایجاد کند که شامل اعضای تمام گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی افغانستان باشد و مبارزه با تروریست‌های زیرزمینی و مواد مخدر را تشدید کند. این مسائل باید سازش ناپذیر باشد، این‌ها مسائل کلیدی هستند که ما همچنان انتظار پیشرفت در آن را داریم.

سفیر روسیه با تأکید بر اولویت رویکرد منطقه‌ای برای حل مسأله افغانستان گفت: ما هیچ تمایل صادقانه‌ای برای مشارکت در حل این مسائل از راه‌های دیگر مشاهده نمی‌کنیم. 

پیش از این وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا از گروه‌های تروریستی در افغانستان پشتیبانی می‌کند گفت آمریکا که اجازه نمی‌دهد افغانستان آرام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.