احمد موالی زاده، سرپرست فرمانداری اهواز با بیان اینکه روند اجرایی طرح قطار شهری اهواز از حالت رکود خارج شده است، گفت: ۴ هزار میلیارد ریال اوراق از سهم دولت توسط وزارت کشور برای این طرح اختصاص یافته است.
او افزود: ادامه فرآیند ساخت طرح قطار شهری اهواز در مرحله عقد قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار جدید درحال انجام و تفاهمهایی میان شهرداری اهواز و قرارگاه خاتم الانبیاء در حال انعقاد است که با نهایی شدن قرارداد، طرح ساخت قطار شهری شروع به کار میکند.
سرپرست فرمانداری اهواز میگوید: موضوع مهم در طرح قطار شهری اهواز "خلع ید پیمانکار" قبلی بود که با همکاری دستگاه قضای استان انجام و بدون شک با این روند پیگیری ها، آیندهای روشن در انتظار این طرح است.
قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت "کیسون" به عنوان اجرا کننده و شرکت "نورینکو" چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این طرح به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتداد مییابد و ۲۴ ایستگاه در طول مسیر ساخته میشود.
عملیات اجرایی قطار شهری اهواز که از بهمن سال ۸۵ آغاز شده با گذشت حدود ۱۷ سال تنها حدود ۲۸ درصد پیشرفت دارد.
این طرح به دلیل مشکلات مالی و اختلافات میان کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمان کار تایید شد.