محمدرضا سرگزی با اعلام حمل ریلی ۱۰ هزار تن گندم از استان مرکزی (اراک) به استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: حملونقل ریلی در مقایسه با حملونقل جادهای مزایای بسیاری از جمله صرفهجویی هزینهٔ حمل، کاهش آلودگی زیستی، ایمنی حمل و همچنین ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری و شغلی دارد.
وی افزود: هر واگن ۵۶ تن گندم ظرفیت حمل دارد؛ یعنی برابر با ظرفیت ۲ الی ۳ تریلی حامل گندم که از طریق جاده تأمین شود.
مدیرکل غله استان با بیان اینکه از طریق خطوط ریلی سالانه ۴۰۰ هزار تن گندم میتوانیم وارد استان سیستان و بلوچستان شود، تصریح کرد: استفاده از قطار برای حمل گندم به استان علاوه بر کاهش سوخت سالانه و کاهش هزینه جابهجایی، از تردد ۲۰ هزار کامیون برای حمل این مقدار گندم در سطح جادهها جلوگیری میکند.
وی ادامه داد: گندم مصرفی سیستان و بلوچستان از سه مسیر جادهای، ریلی و دریا وارد استان میشود كه باتوجهبه شرایط اقتصادی كشور و افزایش هزینههای جادهای كه بخش عظیمی از گندم نیز از طریق جاده منتقل میشود، به خطوط ریلی توجه ویژهای صورتگرفته و باتوجهبه امكانات و پتانسیل موجود در این استان باید بیشترین استفاده را از خطوط ریلی انجام دهیم.
سرگزی اذعان كرد: یكی از كارهای مثبت در زمینه تأمین گندم استان میتوان استفاده نمود از ریل است.
وی گفت: گندمهای ورودی از مبادی استانهای دیگر جهت حفظ ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی بخصوص گندم در استان است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تأمین گندم از منابع مختلف شامل تولید داخلی استان، سایر استانها و واردات از خارج در دستور کار قرار دارد تا ضمن اختلاط و حفظ کیفیت مناسب آرد تولیدی، خللی در تأمین آرد خبازان و صنایع وابسته استان ایجاد نشود.