معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

تجهیز و راه اندازی مراکز درمان سالک در ۳۰ شهرستان/بیماریابی خانه به خانه تا کنترل

رضائیان زاده از تجهیز و راه اندازی مراکز درمان سالک در ۳۰ شهرستان زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.

دکتر عباس رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: ایران، یکی از کشور‌های منطقه خاورمیانه است که شیوع بیماری سالک در آن بالاست و کنترل آن نیازمند اهتمام جدی تمام سازمان‌های مرتبط و مردم است.

او گفت: ۱۸ استان کشور سالک خیز است و در استان فارس نیز به دلیل شرایط اکولوژیک، از گذشته‌های دور این بیماری بومی بوده است.

رضائیان زاده اضافه کرد: با توجه به پیچیدگی‌های کنترل این بیماری، کنترل آن بسیار دشوار و نیازمند هم افزایی تمام سازمان‌های مرتبط است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان اینکه سالک نوع روستایی یا مرطوب، گونه غالب سالک در استان فارس است، تجهیز و راه اندازی مراکز درمان سالک در ۳۰ شهرستان زیر مجموعه دانشگاه را گامی موثر در جهت افزایش شناسایی موارد مبتلا به سالک و ارائه خدمات رایگان به بیماران دانست.

بیماریابی فعال خانه به خانه در بافت‌های تاریخی شیراز

دکتر رضائیان زاده با اشاره به غالب بودن گونه بیماری سالک نوع شهری در بررسی‌های منطقه‌ای انجام شده در بافت قدیم شیراز، گفت: بیماریابی فعال خانه به خانه در بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر شیراز و شناسایی موارد بیماری و درمان آن‌ها به منظور کاهش موارد بیماری در حال انجام است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به وجود مخازن، اماکن مناسب زندگی پشه خاکی و نحوه فعالیت این ناقل بیماری و تاثیر کم دیگر روش‌های کنترلی، تنها راه کنترل اساسی بیماری سالک در بافت قدیم، بهسازی این منطقه با همکاری و حمایت ارگان‌های ذیربط و مردم است.

او بیان کرد: هم استانی‌ها در صورت مشاهده هر گونه جوش یا زخم که بیش از ۲ هفته طول کشیده باشد، برای بررسی این موضوع به مرکز تشخیص و درمان بیماری سالک در شهرستان خود مراجعه کنند.

آموزش پیشگیری از بیماری سالک

علی مختاری مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر نیز اظهار کرد: فاز سوم طرح خانه به خانه بیماریابی و آموزش بیماری سالک در محله سنگ سیاه بافت تاریخی شیراز آغاز شده است.

او افزود: در این طرح، از سوی کارشناسان بیماری‌های واگیر مرکز خدمات جامع سلامت نمازی به داوطلبان، آموزش‌های لازم ارائه شده تا بتوانند توانمندی‌های لازم برای بیماریابی سالک و آموزش چهره به چهره به افراد ساکن در بافت تاریخی شهر شیراز به عنوان مهم‌ترین کانون بیماری سالک شهرستان شیراز را کسب کنند.

مختاری اضافه کرد: در این طرح، داوطلبان با مراجعه به منازل، فرم‌های بیماریابی سالک را تکمیل و موارد جدید بیماری سالک را شناسایی می‌کنند و همچنین آموزش‌های مرتبط با بیماری سالک، راه‌های انتقال و درمان بیماری و راه‌های پیشگیری از بیماری سالک، به صورت مستقیم و چهره به ساکنان بافت تاریخی ارائه می‌شود.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر ادامه داد: این طرح می‌تواند گام بزرگی در جهت بیماریابی، تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سالک و کنترل بیماری در آلوده‌ترین کانون بیماری سالک باشد. 

ضایعه پوستی بیش از ۲ هفته به مراکز درمانی مراجعه شود

مختاری بیان کرد: شهروندان در صورت بروز هرگونه ضایعه پوستی که بیش از ۲ هفته ادامه دارد، لازم است برای بررسی بیشتر به مراکز درمان سالک مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار