مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت هاى اجتماعى شهردارى تهران گفت: ساماندهى کودکان کار وظیفه سازمان بهزیستى است و شهردارى نقش مستقیم ندارد.

احمد احمدى صدر در نشست خبرى که امروز ظهر برگزار شد، اظهار کرد: ساماندهى کودکان کار وظیفه سازمان بهزیستى است و شهردارى نقش مستقیم ندارد و در قانون هم این موضوع ذکر نشده است؛ ٣٣ آسیب اجتماعى وجود دارد که برخى از آنها در اولویت است.

وى گفت: در گذشته، ۵ هزار معتاد متجاهر وجود داشت، اما در سال ۱۴۰۰، ۲۵ هزار معتاد داشتیم و این عدد افزایشی بوده است؛ آسیب‌های اجتماعی به اقتصاد، فرهنگ، مهاجرت بی رویه اتباع و... ربط دارد و دستگاه‌ها باید به آن بپردازند.

احمدی صدر تاکید کرد: به ازای معتادین متجاهر، ظرفیت هم وجود دارد و این در حالی است که در شهرداری تهران برای اولین بار معتادان متجاهر تحت ساماندهی قرار گرفتند و ظرفیت ایجاد شد.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر ادامه داد: امروز ظرفیت کامل برای نگهداری معتادان متجاهر وحود دارد. امروز نزدیک به ۲۳ هزار ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران داریم و این کار بزرگی است.

احمدی صدر تصریح کرد: اولین دوره ای که برای معتادان متجاهر توسط شهرداری ظرفیت ایجاد شده است در این دوره شهرداری بوده است و ۵ هزار ظرفیت برای در کمتر از ۸ ماه ایجاد شد.

 مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: قرار بود هر گرمخانه جنرال ۱۵۰ تخت به ظرفیت تهران اضافه کند و باید سه گرمخانه جنرال ایجاد می شد اما با گذشت سه دوره از شهرداری حتی یک تخت هم اضافه نشد.

احمدی صدر با اشاره به ایجاد ظرفیت برای معتادان متجاهر منع پذیرش توسط شهرداری تهران گفت: ما برای اینکه معتادان متجاهر را نگه داریم برنامه مداخله ای ۹ گام تدوین کردیم. در گذشته  فقط یک گام در خصوص معتادان انجام می شد آن هم سم زدایی اما ما در این ۹ گام برنامه های مختلفی را برای معتادان در نظر گرفته‌ایم که آخرین گام صیانت پس از خروج است‌. مرکز جامعه پذیری را نیز برای بهبودیافتگانی که خانواده آنها را نمی پذیرد آماده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برنامه مداخله ای ۹ گام اگرچه برای معتادان متجاهر عادی اجرا می شود اما ما برای معتادان منع پذیرش نیز اجرا کردیم و پاسخ هم گرفتیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه شهردار تهران نماینده ویژه رییس جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران شده است، گفت: وقتی که یک مسئله می شود دغدغه مردم و نگرانی برای تمام خانواده ها ایجاد می کند دیگر این مسئله چالش اجتماعی با ابرچالش نیست بلکه بحران است و در قانون آمده است در چنین زمانی باید رییس جمهور به موضوع ورود کند. براساس اصل ۱۲۷ قانون رییس جمهور نیز در یک موضوع یا چند موضوع مشخص اختیارات خود را به یک نماینده تفویض می کند. ما در قرارگاه اجتماعی از دستگاهها درخواست می کردیم که نهایت همکاری را داشته باشند اما دیدیم کافی نیست و پیچیدگی هایی وجود دارد. سالها شهرداری ها به دنبال مدیریت یکپارچه شهری بودند و یکی از دستاوردهای شهرداری تهران این بود که مدیریت یکپارچه شهری در حوزه آسیب‌های اجتماعی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: آقای زاکانی نماینده رییس جمهور در حوزه کودکان کار، معتادان متجاهر، متکدیان، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی وخانواده این گروه‌ها است. قرار نیست مسئولیتی از دستگاهها گرفته شود بلکه قرار است بر عملکرد دستگاهها نظارت داشته و از آنها سوال کرده و ماهانه به رییس جمهور گزارش دهد ما می خواهیم از این طریق رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار