معاون برنامه‌ریزی، پژوهش، فناوری و اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ارائه خدمات دیجیتالی کتابداری در ۱۲ کتابخانه مرکزی کشور خبر داد.

سید باقر میر عبداللهی گفت: تمام کتابخانه‌های عمومی کشور حتی کتابخانه‌های روستایی به تجهیزات اولیه و امکانات نرم‌افزاری جدید مجهز شدند تا کتابداران بتوانند از این زیرساخت‌ها استفاده کنند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش، فناوری و اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می گوید: این تجهیزات شامل منابع کاغذی اعم از کتاب و نشریه، ساختار تحت وب و ارائه خدمات الکترونیکی به اعضا است تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان خدمات مناسب و کیفی را دریافت کنند.

به گفته او، تلاش ما بر این است تا خدمات غیر کتابی خود را در کتابخانه‌های عمومی توسعه دهیم که از جمله آن برنامه‌های ترویجی و تصویری مبتنی بر نگاه تحول‌آفرینی است که در کتابخانه‌های عمومی در قالب قصه‌گویی، نشست‌های تخصصی و ادبی شاهد هستیم.

میر عبداللهی گستردگی این خدمات را در کتابخانه‌های عمومی یادآور شد و افزود: در بحث خدمات دیجیتالی نیز در 12 کتابخانه مرکزی کشور فعالیت‌های خوبی در این حوزه آغاز شده ولی به شکل ملی و حتی بین‌المللی خدمات ارائه شده در این حوزه روند کندی دارد که انتظار می‌رود آغاز حرکت تحویلی را با محوریت نهاد کتابخانه‌های عمومی شاهد باشیم.

او در ادامه گفت: حتی مراکز علمی و دانشگاهی که در تولید علم نقش‌آفرینی می‌کنند چندان در حوزه کتابخانه‌های دیجیتال موفق عمل نکردند و با توجه به اینکه این موضوع جدیدی در ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی است در سال‌های آینده می‌توان خبرهای خوشحال‌کننده و تحول‌آفرینی را در این بخش ارائه کرد.

میر عبداللهی فعالیت 2 هزار و 700 کتابخانه کشور را با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و کمک به خدمات‌دهی نوین در بحث کسب و کارها و سالمندی یادآور شد و افزود: برای اولین بار در کتابخانه پارک دانشجوی تهران توانسته‌ایم ساختار کتابخانه دیجیتال را راه‌اندازی کنیم تا خدماتی در این حوزه ارائه شود.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش، فناوری و اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به برگزاری نشست‌های تابستانی با محوریت خدمات کتابخانه‌های عمومی با همراهی کتابداران اشاره کرد و گفت: این دوره‌های آموزشی فرصتی مناسب است تا کتابداران بتوانند در کنار هم با موضوعات و مسائل مهارتی و خلاقانه آشنا شده و مأموریت خود را در بخش فرهنگی به درستی انجام دهند.

میر عبداللهی از برگزاری دومین همایش بین‌المللی نهاد در مشهد مقدس با محوریت کتابخانه‌های همراه کسب و کار خبر داد و بیان کرد: امروزه کتابداران نقش مهمی را در خدمات حوزه کسب و کار و یا سایر بخش‌‌های تخصصی بر عهده دارند که انتظار می‌رود با نگاه نو و مبتنی بر نظریه‌های جدید ارائه شده در این بخش بتوان در خدمت مراجعین به کتابخانه‌ها بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.