چین، چرخ دنده همکاری کشور‌های آفریقایی در اجلاس بریکس

حضور چین در اجلاس بریکس نقطه برجسته‌ای است که مانند چرخ دنده همکاری کشور‌های آفریقایی را تسریع می‌کند.

استفن ندگوا، کارشناس درباره نشست اجلاس بریکس گفت: به طور قطع شی جین پینگ، رئیس جمهور چین که بخش بزرگی از چشم انداز کشور‌های در حال توسعه را مد نظر دارد، نقطه برجسته خواهد بود. چین قطعا مانند چرخ دنده‌ای است که به چرخاندن چرخ بریکس کمک می‌کند و خود پکن نیز تنها با نزدیک شدن به این کشور‌ها الهام بخش بوده است. 

به گزارش شبکه سی سی تی وی، آنیل سوکلال، سفیر افریقای جنوبی در بریکس گفت: این اجلاس از این نظر ویژه خواهد بود که پانزدهمین سال برگزاری اجلاس سران را جشن می‌گیرد. اما مهمتر از آن، این اجلاس در برهه‌ای بسیار حساس برگزار می‌شود که ما با چالش‌های بزرگ جهانی روبرو هستیم و جهان چشم به راه رهبران بریکس است. نشست بریکس برای رسیدگی مثبت به برخی از چالش‌ها و انتشار اخبار مثبت است. فکر می‌کنم این نشست نشان خواهد داد که بریکس می‌تواند به چالش‌های جهانی به شیوه‌ای مثبت و فراگیر رسیدگی کند.

مالای لیکوکلا، اقتصاد دان حوزه آفریقا گفت: چین یکی از صنعتی‌ترین کشورهاست و واقعاً می‌تواند تجربیات، فناوری و مهارت‌های خود را با سایر کشور‌های بریکس به اشتراک بگذارد. همچنین در توسعه جهانی همکاری‌های جنوب-جنوب و یا همکاری بریکس می‌تواند موثر باشد. روابط چین و آفریقا سال هاست که وجود دارد. آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم واقعاً نقطه اوج در این همه سال از همکاری و دوستی است.

گروه بریکس گروهی از کشور‌ها و اقتصاد‌های نوظهور متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد. این گروه تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و حدود یک چهارم اقتصاد جهانی را شامل می‌شود.

پانزدهمین اجلاس سران بریکس قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اوت در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی برگزار شود. این رویداد انتظارات زیادی را در قاره آفریقا برانگیخته است.

بسیاری از کشور‌های در حال توسعه دیگر اجلاس امسال را زیر نظر دارند، زیرا گسترش عضویت روی میز است. تاکنون بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند و ۲۳ کشور به طور رسمی درخواست خود را ارسال کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۵ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
بریکس وشانگهای وهر پیمان جدیدی اگر بخواهندروی خطوط قرمز ما به نفع امارات وهرکشوری پای بگذارندهیچ ارزشی ندارند
اگر به خاطر تادیب آمریکا بخواهیم با چین و روسیه که
خواهان روابط با گاوهای شیرده هستندهمکاری کنیم به آنها
می گوییم اگر شیرشان را می خورید علوفه شان را ما نبایست
تهیه کنیم ودر زمینه ی تمامیت ارضی ایران غلط زیادی نکنند
آخرین اخبار