مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: ۷۶ طرح در دست اجرا در این استان وجود دارد که ۲ هزار تخت به ظرفیت اسکان زائران و مسافران در قم اضافه می‌کند.

علیرضا ارجمندی گفت: طرح‌های گردشگری قم در زمینه افزایش تخت به تدریج افتتاح می‌شود و در این زمینه اگر بانک‌ها کمک کنند سرعت بهره برداری از طرح‌های گردشگری قم بیشتر می‌شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم یادآور شد: که اکنون ۱۴ هزار تخت اقامت رسمی برای اسکان گردشگران در استان قم موجود است.

ارجمندی با بیان این که در استان قم هتل پنج ستاره نداریم گفت: احداث سه هتل پنج ستاره در حال انجام است و اگر بانک‌ها کمک کنند یکی از آن‌ها سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم دربخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی از مردم قم بعضا پیشینه این شهر را نمی‌شناسند و در کل ظرفیت‌های تاریخی آن مغفول مانده است در این زمینه مقداری هم سازگاری اجتماعی با ظرفیت‌های تاریخی در استان کم رنگ است و عده‌ای از مردم دنبال حفاظت از آثار تاریخی نیستند.

ارجمندی افزود: هزینه‌های احداث اماکن اقامتی بالا رفته است و از این رو ساخت آن‌ها باید با کمک بانک‌ها انجام شود و در آینده حتما تنوع خوبی در تخت‌های اقامتی استان خواهیم داشت.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم در ادامه به بحث مرمت آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: بازار کهنه قم نزدیک به ۲۰ سال متروکه بود که سال گذشته ۳۵ سقف زده و پشت بام و داخل آن مرمت شد.

ارجمندی افزود: این مکان با مرمت‌های انجام شده به بازاری پر رونق تبدیل شده که تا پاسی از شب تجارت در آن زنده است و قصد داریم آن را به عنوان محور تاریخی گردشگری در دستور کار قرار دهیم.

بازار کهنه قم با عمر بیش از ۶۰۰سال که قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد، کارگاه‌های صنایع‌دستی ازجمله رنگرزی سنتی، چاقوسازی، خراطی، نجاری و منبت‌کاری را در خود جای داده است. این بازار در اواخر سال ۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید و در راسته‌های بازار کهنه قم سراها، تیمچه‌ها، چهارسوق و چند مسجد قرار دارد.

سقف بازار نیز از پوشش‌های گنبدی شکل ساخته‌شده و دریچه‌های دایره شکلی نیز در دو طرف، برای گردش هوا و ورود نور وجود دارد. نوری که از داخل این دریچه‌ها وارد و فضای بازار را روشن می‌کند، منظره‌ای زیبا از گردش نور و گردوغبار ایجاد می‌کند.

تعدادی از بنا‌های تاریخی بازار مربوط به دوره‌های سلجوقی و ایلخانی است، در واقع بافت‌های قدیمی بازار قم به دوره قبل از عصر صفوی برمی‌گردد، ولی قدمت تیمچه‌ها و راسته جدیدتر بازار به دوره صفوی و قاجار تعلق دارد.

ارجمندی اطلاع رسانی و کمک رسانه‌ها در پیشبرد اهداف گردشگری قم را بسیار مهم است ذکر کرد و افزود: مکان‌هایی، چون بازار کهنه قم به بازار سوغات تبدیل می‌شود و دو سفره خانه سنتی درآن ایجاد خواهد شد تا هویت بخشی و پیوند با پیشینه قم برقرار شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم در پایان گفت: مرمت چهار راه بازار و بخش شمس العماره آن آغاز شده‌است تا در آینده محور گردشگری از چهار راه بازار قم شروع شده و در ادامه به میدان کهنه برسد.

چهارراه بازار قم در هسته مرکزی شهر و در نزدیکی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)‌قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار