مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : با تلاش جهادگونه کارکنان این اداره کل در پوشش صددرصدی واکسیناسیون جمعیت دامی، خوشبختانه هیچ موردی از سویه آفریقایی تب برفکی در این استان تاکنون مشاهده نشده است.

حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه این سویه جدید (SAT ۲) تب برفکی از اواخر سال گذشته در کشور عراق شایع شده و هنوز کنترل نشده است گفت : در حالیکه استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد، ولی با انجام اقدامات پایشی و نظارتی در کنار واکسیناسیون صدر درصد تاکنون هیچ مورد از این بیماری در استان گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: به دلیل شیوع این سویه آفریقایی تب برفکی در عراق روزانه پایش‌ها به طور مستمر در همه شهرستان‌ها انجام می‌گیرد ضمن آنکه جهت اطمینان از عدم شیوع این بیماری در پنچ استان مرزی از جمله کرمانشاه یک فاز مضاعف از واکسیناسیون تب برفکی در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات این اداره کل در بحث واکسیناسیون کامل در استان یادآور شد: این امر باعث شده در حالیکه در تب برفکی در سال ۱۳۹۹، ۵۰ کانون در این استان وجود داشت این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۹ و در سال ۱۴۰۱ به ۶ کانون تقلیل پیدا کند ضمن آنکه امسال نیز تاکنون هیچ موردی از این بیماری دیده نشده است.

حیدری افزود: سازمان دامپزشکی یک برنامه کلی مبنی بر ریشه کنی ۶ بیماری شاخص مشترک انسان و دام و دامی از جمله تب برفکی، ppr (طاعون نخشوارکننده)، بروسلوز، آبله، cchf (تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو) و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارد که از جمله موارد تخصصی در حوزه دام است که اولین گام ریشه کنی این بیماری‌ها براساس واکسیناسیون صددرصدی در کنار ترویج و آموزش است.

وی با بیان اینکه بر همین اساس در حوزه دامی کانون‌های بیماری در سه سال اخیر روند کاهشی در استان کرمانشاه داشته است بیان کرد: بیماری ppr (طاعون نخشوارکننده) نیز در سال ۱۴۰۱ و نیز در سال جاری تاکنون در استان کرمانشاه صفر بوده و حتی یک مورد مشکوک نیز دیده نشده است، چون بیش از ۲ سال است پوشش صددرصدی واکسیناسیون این بیماری انجام شده است.

حیدری تاکید کرد: درصد افزایش واکسیناسیون در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد رشد افزایش یافته است یعنی از ۶ میلیون و ۱۸۵ هزار نوبت سر واکسیناسون انجام شده در سال گذشته این تعداد به بیش از ۱۱ میلیون سر نوبت سر رسیده است که بار مالی آن را سازمان دامپزشکی تقبل کرده به طوری که برای هر دُز واکسن که به بخش خصوصی برون سپاری شده است برای هر راس دام سبک یک و دام سنگین سه هزار و ۵۰۰ تومان به بخش خصوصی پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های سال جدید از یک هزار تومان دام سبک به یک هزار و ۵۰۰ و دام سنگین از سه هزار و ۵۰۰ به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان افرایش پیدا کرده است گفت: هم اینک این اداره کل در حالیکه میزان پوشش واکسیناسیون آن ۲۰ درصد افزوده شده است با حداقل اعتبارات در حال فعالیت است در حالی که تامین به موقع اعتبارات برای این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا دیدمان به حوزه دام باید به عنوان یک صنعت که نیاز به سرمایه گذاری دارد باشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.