به گفته کارشناس امور چکی، ارائه خدمات چک الکترونیکی توسط تمام بانک‌ها برای شکل گیری و پاگیری آن بسیار ضرورت دارد و باید به این روند سرعت بخشید.

نوری گفت: از دو منظر می‌توان به مزیت‌های چک الکترونیکی نگاه کرد اول از سوی امکان وصول غیر حضوری این نوع چک‌ها که رفت آمد مردم برای وصول چک کاغذی فیزیکی را حذف کرده که حذف این رفت و آمد علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان به بحث کاهش بار ترافیکی و چنین مسائلی هم کمک می‌کند و از بعد دیگر این که اساسا چک الکترونیکی به سبب ماهیت داده پیامی که دارد یا صادر نمی‌شود یا درست صادر می‌شود، درست صادر شدن هم به این‌معناست که نقص امضاء، مغایرت‌های اطلاعاتی و... اصلا برای چک الکترونیکی مفهومی ندارد. در کل با وجود چک الکترونیکی بسیاری از خطا‌ها و اشتباهات کاهش پیدا می‌کند که مزیت بسیار بزرگی به شما می‌رود.

این کارشناس امور بانکی در ادامه در رابطه با لزوم گسترش چک الکترونیکی در تمام بانک‌ها بیان کرد: چک الکترونیکی آخرین حلقه نهایی جهت تکمیل شدن فرآیند‌های مربوط به چک است که در قانون پیش بینی شده است به عبارتی چک الکترونیکی ابزاری جدید است اگر در ابتدای کار خیلی از بانک‌ها آن را ارائه نکنند در واقع سرعت حرکت آن کاسته می‌شود و اساسا به شکل صحیحی پا نمی‌گیرد.

او افزود: بنابر این ارائه خدمت چک الکترونیکی توسط تمام بانک برای شکل گیری و پا گیری آن بسیار ضرورت دارد و باید به این فرآیند سرعت بخشید.

گفتنی است که ۲۱ آبان ۱۴۰۱ از چک الکترونیکی رونمایی شد. چک الکترونیکی یکی دیگر از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان است. در گام نخست، از چک الکترونیکی سه بانک تجارت، صادرات و پارسیان در بانک مرکزی رونمایی شد.

سپس اجرای چک اعلام شد، چهار بانک دیگر رفاه کارگران، کشاورزی، رسالت و پاسارگاد نیز خدمات چک الکترونیک را به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

حوالی ۱۷ مرداد نیز مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: چهار الی پنج بانک اکنون در مرحله نهایی آزمون هستند اگر در آزمون‌ها به مشکلی برنخورند می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ظرف یک ماه آینده (چک‌های الکترونیکی این بانک‌ها نیز) عملیاتی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار