رئیس دبیرخانه پیگیری مناسب سازی کشور گفت: برخی از مکان‌هایی که تابلو پارک اختصاصی برای افراد معلول نصب شده است توسط مردم عادی اشغال می شوند.

رئیس دبیرخانه پیگیری مناسب سازی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از سال ۹۶ ستاد مناسب سازی براساس قانون برای حمایت از افراد دارای معلولیت تشکیل شده است که اعضای آن شامل معاونین سازمان‌های مختلف می‌شود.

او بیان کرد: وظیفه ستاد مورد نظر در واقع مناسب سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی، عمومی است. پس نقش ما بیشتر نظارتی است.به طبع جلساتی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌شود که باید افراد ذی ربط گزارشات خود را در خصوص عملکردهای مناسب در این راستا ارائه کنند.

شرایط مناسب سازی به چه صورت است؟

رئیس دبیرخانه پیگیری مناسب سازی کشور گفت: ما تقریبا ۲۴ هزار ساختمان را از جانب ۱۰۰ دستگاه سالانه مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و با توجه به میزان مناسب سازی آن‌ها مورد بررسی قرار می گیرند.

او تصریح کرد: آخرین تحلیلی که ما از دستگاه‌ها سال گذشته دریافت کرده ایم ؛ که حدود ۵۳ درصد از ساختمان‌های دولتی مان در حد استاندارد مناسب سازی شده اند. البته تا رسیدن به حد معقول فاصله داریم. ساختمان‌های غیردولتی هم نیاز به مناسب سازی است.ما سعی می کنیم از ابزار‌های تشویقی استفاده کنیم.در حال حاضر برای نشان مناسب سازی، طلا و نقره را طراحی کرده ایم که به ساختمان‌هایی که مناسب سازی را رعایت کرده اند، اعطا کنیم.

رئیس دبیرخانه پیگیری مناسب سازی کشور گفت:اقدامات لازم در خصوص معابر به کند پیش می‌رود زیرا  زمانی که در سطح شهر قدم می‌زنیم خیلی از  مکان‌ها برای این افراد هنوز مناسب سازی نشده است.

او بیان کرد: باید در سطح شهر تهران حدود  ۱۲ هزار کیلومتر دسترسی برای افراد معلول فراهم شود.با این حال که شهرداری تهران به دنبال مناسب سازی ۵۰۰ کیلومترشهر تهران از سال گذشته بوده است،  تنها ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلومتر توانسته برای افراد معلول مناسب سازی انجام دهد.

رضایی فر گفت: در بحث حمل و نقل هم حدود ۷ هزار اتوبوس برای افراد معلول قرار داد بسته شده است که در اختیار آن ه قرار بگیرد .در تهران  ۱۴۱ ایستگاه مترو داریم که تنها ۵۲ ایستگاه آن ها مناسب سازی شده اند در حالی که اگر همه آن‌ها مناسب سازی نشود باز هم مشکل ساز خواهد بود. عملا زمانی برای افراد دارای معلولیت مفید خواهند بود که همه ی ایستگاهای مترو مناسب سازی شوند.

او تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور و سیستم‌های نظارتی در این باره عزم راسخ داشته اند .برخی دستگاه‌ها نسبت به سازمان‌های دارای افراد معلول عملکرد خوبی نداشتند به همین منظور مورد بررسی قضایی قرار گرفته اند.جلسات مستمری در سطح معاون رییس جمهور برای پیگیری این امور از سال گذشته تشکیل شده است .سازمان های ذی ربط باید اقدامات و نواقص را طی شش ماه یکبار به دستگاه‌های مربوطه اعلام کنند. 

رضایی فر گفت: شماره پیامکی سامانه معبر ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ است که افراد می‌توانند در صورت مشاهده مشکل به این شماره پیامک کنند.

او در پایان تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که افراد معلول با ما تماس میگیرند و در میان میگذارند؛ موضوع پارک خودرو‌ها در سطح شهر است. برخی از مکان‌هایی که تابلو پارک اختصاصی برای افراد معلول نصب شده است توسط مردم عادی اشغال شده اند و به همین منظوراعتراض افراد معلول را به همراه داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
اولویت تو پارک با افراد معلوله
آخرین اخبار