ایران با تولید ۲۹ قلم داروی بیوتکنولوژی رتبه نخست آسیا را دارد

عضو انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان دارو‌های بیوتکنولوژی گفت: ایران از لحاظ تعداد قلم داروی تولیدی رتبه اول آسیا و از نظر تولید دارو‌های بیوتکنولوژی رتبه چهارم آسیا و بیستم دنیا را دارد.

قبادی با بیان اینکه در کشور حدود ۴۰ شرکت فعال در بخش بیوتکنولوژی داریم که حدود ۳۰ قلم داروی بیوتکنولوژی تولید می‌کنند افزود: برای تولید هر داروی بیوتکنولوژی حدود ۵ سال زمان و نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است تا دارو وارد بازار شود. 
قبادی گفت: یکی از دستاورد‌های مهم محققان ما در حوزه دارو‌های بیوتکنولوژی تولید واکسن‌هایی است که ایران را جز معدود کشور‌های تولید این واکسن‌ها در دنیا قرار داده است. 
وی اظهار داشت: علاوه بر شش واکسنی که در زمان کرونا ساخته شد واکسن hpv و واکسن آنفولانزا از مهمترین دستاورد‌های تولید کنندگان دارو‌های بایوتک کشور است.
واکسن‌هایی که موجب شده از خروج سالانه ۳۰ میلیون یورو ارز جلوگیری شود. 
قبادی افزود: دارو‌های بیوتکنولوژی برای بیماری‌های خاص و صعب العلاج مانند ام اس و انواع سرطان‌ها کاربرد دارد.
 قبادی به مشکلات شرکت‌های تولید داروی بایوتک به ویژه توکید کنندگان واکسن انفولانزا و اچ پی وی اشاره کرد و گفت: ما انتظار داریم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در کنار دولت به حمایت از شرکت‌های داروساز بپردازد و از واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود جلوگیری کند. 
وی همچنین به خرید دارو‌ها و واکسن‌های داخلی از سوی مراکز دولتی تاکید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.