از افتتاح طرح‌های کشاورزی تا تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در فارس

به مناسبت هفته دولت، طرح‌های مختلف کشاورزی در استان فارس به بهره برداری رسید.

به مناسبت هفته دولت، طرح‌های مختلف کشاورزی در شهرستان‌های استان فارس از جمله کازرون، کوار، بیضا، مرودشت و پاسارگاد به بهره برداری رسید.

بهره برداری از ۴۵ طرح زیر بنایی کشاورزی در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی کازرون گفت: ۴۵ طرح زیربنایی بخش کشاورزی این شهرستان با صرف هزینه بیش از ۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت، ۴۵ طرح زیربنایی بخش کشاورزی این شهرستان با صرف هزینه ۵ میلیارد و ۵۴۶ میلیون تومان از محل اعتبارات سیل، ملی و استانی به بهره برداری رسید.

او با اشاره به اینکه آئین آغاز بهره برداری از این طرح‌ها با حضور محمد فرخ زاده معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استان فارس صورت گرفت، تصریح کرد: این ۴۵ طرح شامل مرمت، بازسازی و لایروبی کانال‌های آبرسان به طول ۱۳ کیلومتر، احیا، مرمت و بازسازی قنوات به طول هزار و ۲۸۶ متر، ساخت کانال‌های آبرسانی کشاورزی به طول ۴۸۰ متر، ساخت و مرمت جاده بین مزارع و باغات به طول ۲ هزار و ۴۰۰ متر و اجرای ۸ مورد آبیاری تحت فشار به میزان ۳۱ هکتار بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از ۲ هزار خانوار روستایی از لایروبی و ساخت کانال‌های آبرسانی منتفع می‌شوند، اضافه کرد: این کانال‌های آبرسان، انتقال آب نزدیک به ۶ هزار هکتار از اراضی منطقه را عهده دار هستند که با انجام لایروبی و ساخت عملیات انتقال آب تسهیل و تسریع شده است.

رشیدی گفت: آبیاری تحت فشار در سطح ۳۱ هکتار با یارانه دولتی به ازای هر هکتار ۵۴ میلیون تومان اجرا شده است که این امر باعث افزایش راندمان مصرف آب، رشد بهتر محصول و افزایش تولید و صرفه جویی در انرژی می‌شود.

او با تاکید بر ضرورت بهسازی جاده‌های بین مزارع به منظور تسهیل تردد کشاورزان و ادوات مکانیزه افزود: بهسازی جاده بین مزارع و باغات بستر سهولت رفت و آمد قریب به ۴۰۰ خانوار روستایی را فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به اینکه قنوات از میراث‌های کهن ایران زمین بوده و حفظ و نگهداری از آن‌ها به دلیل نقش ویژه در تامین آب برای کشاورزی ضروری است، افزود: مرمت و بازسازی قنوات شهرستان موجب بهره مندی ۳۰۰ خانوار و تامین آب ۷۵۰ هکتار از اراضی شده است.

افتتاح طرح‌ های کشاورزی در کازرون

تخریب ۱۹ ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان کازرون

مدیر جهاد کشاورزی کازرون از تخریب ۱۹ ساخت و ساز غیرمجاز در بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی کازرون اظهار کرد: با دستور قاطع قضایی دادستان کازرون و حفاظت مقتدرانه یگان امداد فرماندهی انتظامی شهرستان و به منظور اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری کشاورزی اعمال قانون شد.

او گفت: با اجرای این عملیات ۱۹ مورد باغ شهری شامل دیوار کشی، استخر، کرسی بندی و ساخت ساز‌های غیرمجاز تخریب شد و بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع از اراضی کشاورزی به چرخه تولید بازگشت.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون بیان کرد: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در خارج از محدوده قانونی شهر جز در موارد ضروری ممنوع است و بر اساس نص صریح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، هرگونه فروش، افراز تفکیک و ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی (حتی دارای اسناد رسمی) بدون موافقت و کسب مجوز‌های لازم از جهاد کشاورزی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

رشیدی با بیان اینکه حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی به عنوان بستر تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی یک وظیفه ملی و همگانی است، افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز اراضی مراتب را از طریق شماره ۱۳۱ گزارش کنند.

او گفت: شهروندان برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی و وقوع جرم با کارشناسان مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشورت کرده و فریب افراد سود جو را نخورند.

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در کازرون

بهره برداری از طرح صنایع تبدیلی کشاورزی در کوار 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار از افتتاح طرح صنایع تبدیلی کشاورزی در این شهرستان به مناسبت هفته دولت خبر داد.

عبدالرسول جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت، یک طرح صنایع تبدیلی، در روستای فتح آباد این شهرستان به بهره برداری رسید.

او ادامه داد: این طرح در زمینه تولید انواع عرقیات گیاهی، شربت و بسته بندی اسانس خوراکی فعال است.

جوکار ادامه داد: این طرح در زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع، پس از گرفتن مجوز‌های لازم و با اعتبار بالغ بر ۱۹۸ میلیارد ریال با همکاری بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید و ظرفیت ۷۱۰ تن و با اشتغال ۱۶ نفر به صورت مستقیم به بهره برداری رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار، ایجاد صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی در شهرستان را، با توجه به ظرفیت بالای تولید ضروری و گامی در جهت ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی دانست.

در آئین افتتاح این طرح صنایع تبدیلی، محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم شریف کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی، رضا افلاطونی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور، مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سعید خانی فرماندار شهرستان کوار و دیگر مسئولان شهرستانی در روستای فتح آباد شهرستان کوار حضور داشتند.

افتتاح گلخانه مدرن هیدروپونیک در بیضا

مدیر جهاد کشاورزی بیضا گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت یک واحد گلخانه مدرن هیدروپونیک در این شهرستان به بهره برداری رسید.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته دولت یک واحد گلخانه مدرن هیدروپونیک مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته روز دنیا در این شهرستان به بهره برداری رسید.

او بیان کرد: این گلخانه سبزی و صیفی با مساحت ۱۱ هزار مترمربع و با ظرفیت تولید سالانه ۴۸۰ تن محصول در روستای تنگ خیاره قرار دارد.

گلخانه مدرن هیدروپونیک در بیضا

مویدی با اشاره به سرمایه گذاری ۲۵۶ میلیارد ریالی در این گلخانه، افزود: این طرح با ۱۷۰ میلیارد ریال سهم آورده شخصی و ۸۶ میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی ساخته شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا ادامه داد: ساخت این واحد تولیدی زمینه اشتغال ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲ نفر را به صورت فصلی فراهم کرده است.

او تصریح کرد: این گلخانه به کشت فلفل دلمه‌ای با هدف صادرات به کشور روسیه اختصاص داده شده است و همه مراحل از تولید نشاء تا سورت و بسته بندی محصول در این گلخانه انجام می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: شهرستان بیضا با ۱۲۷ واحد گلخانه و سطح مفید ۶۲ هکتار دارای رتبه نخست استان در ساخت گلخانه است که در زمینه تولید نشاء، سبزی و صیفی، گیاهان داروئی و گل شاخه بریده فعالیت دارند.

در آئین افتتاح طرح گلخانه سبزی و صیفی افلاطونی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور، علیزاده نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی، پارسازاده فرماندار بیضا، کریمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری فارس، دهقانپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و جمعی از مسئولان استانی و محلی حضور داشتند.

افتتاح گلخانه مدرن هیدروپونیک در بیضا

افتتاح طرح تولید کنسرو گوشت و کله پاچه در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت گفت: به مناسبت هفته دولت، طرح تولید غذای آماده و نیمه آماده کنسرو گوشت و کله پاچه برای نخستین بار در فارس افتتاح شد.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت و در جهت تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، طرح تولید غذای آماده و نیمه آماده کنسرو گوشت و کله پاچه برای نخستین بار در استان فارس با حضور مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

او تصریح کرد: این طرح در ۳ فاز پیش بینی شده است، که فاز اول تولید کنسرو انواع گوشت و کله پاچه به بهره برداری رسیده است، فاز دوم تولید انواع خوراک آماده حیوانات خانگی که در مراحل پایانی اجراست و فاز سوم شامل تولید سوسیس، کالباس و برگر و سردخانه دو مداره هزار و ۵۰۰ تنی بوده، که در حال ساخت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۴۲ هزار متر مربع و زیربنای فعلی ۴ هزار و ۶۸۹ متر مربع ساخته شده است و سرمایه گذاری طرح ۱۵۰ میلیارد تومان است.

او با بیان اینکه ظرفیت تولید سالیانه این طرح ۴ هزار و ۳۰۰ تن و میزان جذب ماده خام ۲ هزار و ۶۰۰ تن است، افزود: در این طرح برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

امیریان با اشاره به ضرورت توجه به صنایع تبدیلی بیان کرد: در شهرستان مرودشت با توجه به تنوع تولید محصولات زراعی، باغی و دامی، می‌توان با بهره مندی و ساخت صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، به کاهش ضایعات محصولات و رشد اقتصادی شهرستان کمک شایانی کرد.

بهره برداری از طرح تولید کنسرو گوشت و کله پاچه در مرودشت

برداشت زودهنگام سیب زمینی در اقلید 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی اقلید گفت: برداشت زودهنگام سیب زمینی از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع روستا‌های این شهرستان آغاز شده است.

ارسلان صالحی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: برداشت زودهنگام سیب زمینی از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع روستا‌های این شهرستان به عنوان قطب مهم تولید این محصول در استان فارس، آغاز شده است.

او با بیان اینکه برداشت سیب زمینی از اواخر مردادماه آغاز شده و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد، تصریح کرد: کشت و برداشت زودهنگام محصول سیب زمینی به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است چرا که ورود تدریجی محصول به بازار موجب می‌شود کشاورزان محصول خود را به قیمت مناسبت‌تری بفروشند و خریداران نیز با قیمت‌های پایین‌‎تری سیب زمینی را تهیه کنند.

صالحی بیان کرد: استفاده از ارقام زودبازده و کشت به موقع محصول موجب شده محصول سیب زمینی شهرستان زودتر وارد بازار شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: متوسط تولید سیب زمینی در شهرستان ۴۰ تن بوده که پیش بینی می‌شود بالغ بر ۳۰۰ هزار تن محصول تولید و علاوه بر تامین نیاز بذری کشاورزان، روانه بازار‌های داخل و خارج کشور شود. 

سیب زمینی

او اضافه کرد: ارقام جِلی، بانبا، میلوا، سیفرا، چلنجر، فابولا و کلمبا از عمده ارقام سیب زمینی کشت شده در مزارع شهرستان اقلید است که محصول تولیدی به لحاظ کمی و کیفی از عملکرد مطلوبی برخوردار هستند. 

صالحی با بیان اینکه سطح کشت شهرستان نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: با توسعه کشت سیب زمینی بذری در شهرستان توسط کشاورزان پیشرو و شرکت‌های تولید بذر، اغلب مزارع شهرستان با ارقام با کیفیت و طبقات بذری S,SE, E و گواهی شده کشت شده که همین عامل یکی از دلایل افزایش عملکرد و کیفیت و در نهایت بازار پسندی مناسب سیب زمینی شهرستان است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ابراز امیدواری کرد: با وجود ظرفیت‌های مناسب شهرستان و بسترسازی برای سرمایه گذاران، زنجیره تولید سیب زمینی از تولید بذر تا صنایع تبدیلی و سردخانه‌ای مهیا شود.

 تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در سروستان 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی سروستان از تخریب ۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

هومان جلالی دو قزلو سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سروستان اظهار کرد: احکام قطعیت یافته برای تخریب ۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان با هماهنگی مقام قضائی و نیروی انتظامی اجرا شد.

 او بیان کرد: این احکام در جهت صیانت از اراضی کشاورزی با تخریب ۲۰۰ متر دیوار کشی و ۱۵۰ متر مربع فنداسیون در منطقه آبشور شهرستان سروستان به انجام رسید.

این مقام مسئول افزود: هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی ممنوع بوده و طبق قوانین حفظ کاربری اراضی کشاورزی به جدیت از طریق مراجع ذیرربط پیگیری می‌شود.

جلالی دو قزلو اضافه کرد: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از اراضی کشاورزی جهت ایجاد طرح‌های تولیدی را دارند، ضمن ارائه درخواست و طرح مربوطه نسبت به گرفتن مجوز‌های لازم از مدیریت جهاد کشاورزی اقدام کنند.

تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز اراضی کشاورزی در سروستان

برداشت خارک و رطب در شهرستان خنج 

برداشت محصولات خارک و رطب در شهرستان خنج آغاز شده است.

علی علی پور مدیر جهاد کشاورزی خنج اظهار کرد: برداشت محصولات نوبرانه خارک و رطب از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نخلستان‌های این شهرستان آغاز شده است و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

او با بیان اینکه از اوایل مهر نیز برداشت محصول خرمای خشک آغاز می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۷۰۰ تن خارک و رطب و هزار تن خرمای خشک در این شهرستان برداشت شود.

رطب

خسارت سرمازدگی به مزارع شهرستان آباده 

مدیر جهاد کشاورزی آباده گفت: بر اثر سرمای اواخر مردادماه امسال بیش از ۱۳۹ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان وارد شده است.

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: بر اثر سرمای اواخر مردادماه سال جاری ۱۳۹ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان وارد شده است.

او افزود: کاهش دما تا منهای ۴ درجه سلسیوس در روز‌های ۲۴ تا ۲۷ مرداد ماه سبب شد محصولات کشاورزی این شهرستان به یکباره با سرمازدگی مواجه شوند و زیان بزرگی به کشاورزان وارد شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده ادامه داد: تاکنون به ۳ هزار و ۴۳۰ هکتار از مزارع شهرستان شامل لوبیا، کدوآجیلی گوجه فرنگی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده است.

او گفت: بیشترین میزان خسارت در مزارع کدوآجیلی بوده و در این رخداد طبیعی ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع دچار سرمازدگی شده اند.

این مقام مسئول به نقش بیمه محصولات کشاورزی در جبران بخشی از خسارات وارده ناشی از سرمازدگی اشاره و تصریح کرد: بازدید از مزارع خسارت دیده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان انجام شده و میزان خسارت به سازمان جهاد کشاورزی فارس و ستاد بحران شهرستان ارسال شده است.

برداشت بادام در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت ۷۴۰ تن بادام از سطح ۸۶۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره برداشت ۷۴۰ تن بادام در این شهرستان، اظهار کرد: ۵۰۰ هکتار از باغات بادام شهرستان به صورت دیم و ۳۶۰ هکتار به صورت آبی کشت شده اند و ارقام مورد استفاده از نوع محلی، دیرگل، شاهرودی ۸ و ۱۲ است.

او با اشاره به اینکه میزان برداشت محصول در باغات دیم به طور متوسط ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار و در باغات آبی، هزار و ۵۰۰ کیلو گرم در هکتار پیش بینی می‌شود، افزود: عمده باغات بادام شهرستان در روستا‌های دشتک، حصار و قصر خلیل از بخش درودزن واقع شده اند.

امیریان تصریح کرد: از عمده آفات و بیماری‌های موجود در باغات بادام شهرستان می‌توان به زنبور مغزخوار بادام و بیماری لکه آجری بادام، اشاره کرد که در این زمینه کلاس‌های آموزشی مناسب برگزار شده و بروشور‌های ترویجی در اختیار باغداران قرار گرفته است و روش‌های مناسب مبارزه به صورت تئوری و عملی به باغداران آموزش داده شده است.

بادام

افتتاح گلخانه سبزی و صیفی در پاسارگاد 

مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد از افتتاح یک واحد گلخانه سبزی و صیفی ۴ هزار متر مربعی به مناسبت هفته دولت در این شهرستان خبر داد.

یحیی مرادی مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: به‌منظور ساخت این گلخانه ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به متقاضی اعطا شده است که توانسته زمینه اشتغال ۴ نفر را فراهم کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این گلخانه به کشت فلفل دلمه‌ای اختصاص دارد، بیان کرد: این واحد تولیدی در بخش مرکزی شهرستان پاسارگاد به بهره‌برداری رسیده است که می‌تواند در جهت استفاده بهینه از منابع آبی اثرگذار باشد.

او با بیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح، کاهش هزینه‌های کاشت، داشت، برداشت و همچنین کنترل بهینه آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز از مزایای کشت‌های گلخانه‌ای است، افزود: امیدواریم با توسعه اینگونه طرح‌ها بتوانیم تبعات ناشی از خشک‌سالی‌های اخیر را هرچه بیشتر مدیریت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار