در میز اقتصاد امروز موضوع توسعه اقتصاد دریا محور و ناوگان دریایی مورد بررسی قرار گرفت و صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به سوالاتی پاسخ داد.
سوال: مهمترین اقدام در اقتصاد دریا پایه چه بوده است؟
صفایی: در حوزه اقتصاد دریایی در بخشهای مختلف اقتصاد دریایی مثل حمل و نقل دریایی، فعالیتهای بنادر و گردشگری دریایی برنامه ریزیهای لازم انجام شده و پروژههای مورد نیاز تعریف شده است. در بخش زیرساختها و حمل و نقل دریایی بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان پروژه در نظر گرفته شده که بعضی از آنها به مرحله عملیاتی رسیده است. ۳۳ فروند شناور در دریای خزر یا خریداری شده یا در دست خرید یا ساخت است. در جنوب کشور هم ۶ فروند هم خریداری شده و برنامه نوسازی ناوگان با استفاده از ظرفیت داخلی در حال انجام است. بیش از ۱۰۰ فروند در کشتی سازیهای داخل کشور در حال ساخت است.
سوال: این پروژهها کی به بهرهبرداری میرسد؟
صفایی: بخشی از این پروژهها تا پایان سال انجام خواهد شد و برخی دیگر تا پایان دولت سیزدهم ادامه خواهد داشت. چراکه این فرایند اگر همه چیز مهیا باشد دو تا سه سال به طول خواهد انجامید. در جذب جمعیت در نوار ساحلی کشور ۲۷ نقطه برای ایجاد شهرکهای جدید مشخص شده و ۹ نقطه هم در بحث پتروشیمی تعریف شده است. به محض تحویل زمین با مدلهای مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد؛ و طی دو تا سه سال به بهره برداری خواهد رسید.
سوال: بندر بزرگی که قرار بود ساخته شود به کجا رسید؟
صفایی: بندر مکران است که تمامی کارهای آن برای طراحی انجام شده و زمین آن هم به زودی واگذار خواهد شد و امیدواریم در اوایل ۱۴۰۳ این پروژه وارد مرحله عملیاتی شود. فاز اول آن سال آینده آغاز میشود و ارز پروژه بیشتر از ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار است.
سوال: آخرین وضعیت استفاده از کشتیهای رو رو چیست؟
صفایی: در بحث کشتیهای رو رو برای دریای خزر، اجاره کشتی را داریم و درخواست ساخت ۴ کشتی رو رو داده شده که دو فروند آن رو رو است و قرارداد آن دو ساله است. با این اقدام زنجیره ترانزیت کالا از بندر شهید رجایی به کشورهای آسیای میانه کلید بخورد.
سوال: توسعه بندر چابهار با هندیها به کجا رسید؟
صفایی: با همت دولت در همکاری با هند، مذاکراتی انجام گرفت و قراردادی منعقد شد و از ابتدای دولت تلاش کردیم که مشکلات آن مرتفع شود. ما در حال حاضر منتظر آخرین گروه هند هستیم که در بند آخر قرارداد به توافق برسیم. تاکنون هندیها ۲۵ میلیون دلار از ۸۵ میلیون دلار قرارداد سرمایه گذاری کرده اند.
سوال: تردد کشتیها برای تجار چگونه است؟
صفایی: برای مدیترانه به صورت ماهیانه تردد داریم. برای آمریکای جنوبی ماهیانه تردد داریم. اما رفت و برگشت آنها حدود یک ماه زمان میبرد که ممکن است فواصل حرکت را طولانی کند.
سوال: امکان پاسخگویی به درخواست صادرات بیشتر وجود دارد؟
صفایی: در حال حاضر امکان پاسخگویی به تقاضای بیشتر برای صادرات را داریم، اما اگر میزان تقاضا افزایش بیشتری پیدا کند حتما کشتیهای بیشتری را به سمت مقاصد میفرستیم.
سوال: مجوزهای شیلاتی چقدر پیش رفته و چه میزان باقی مانده است؟
صفایی: اولین اولویت در حوزه دریا ایمنی اشخاص است. تاکنون در ۹ نقطه بنادر استان هرمزگان ۴هزار شناور بدون هویت شناسایی شده و ۳هزار شناور هویت آنها شناسایی شده و این روند ادامه دار خواهد بو تا کسب و کار مردم آسیب نبیند. بیشترین تقاضا در استان هرمزگان بوده است.