کنسرت آیینی «چهارپایه عشق» با صدای راغب در برج میلاد تهران و به مناسبت ایام محرم و صفر روی صحنه رفت.

«چهار پایه عشق» عنوان ویژه برنامه‌ای موسیقایی بود که در قالب یک پروژه موسیقایی - آیینی تلاش کرد تا با خوانندگی مصطفی راغب و همراهی ارکستری مشتمل بر نوازندگان ساز‌های زهی و الکترونیک نوحه‌های قدیمی را بازخوانی کند.

در این ویژه برنامه موسیقایی، مصطفی راغب از خوانندگان شناخته شده موسیقی پاپ ایران که در حوزه اجرای آثار آیینی نیز فعالیت‌های موثری انجام داده است با همراهی ارکستری مشتمل بر ساز‌های زهی، ساز‌های الکترونیک و ساز‌های مرتبط با موسیقی نواحی ایران و همچنین یک گروه کُر نوحه‌های ترکی، عربی و فارسی مربوط به چهار دهه قبل را بازخوانی و در قالب یک کنسرت موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار داد. این ویژه برنامه  از ۳۰ مرداد تا ۱۰ شهریور ماه ساعت ۲۰ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. 

کنسرت راغب

آغازگر این کنسرت ویژه که مطلع اجرای هر قطعه آن با خوانش شعر و روایت‌هایی در تجلیل از مقام والای حضرت سیدالشهدا (ع) با هنرمندی حامد حسین زادگان همراه بود، مصطفی راغب ضمن اجرای یک قطعه آوازی، تک آهنگ «عشق کوفی» مربوط به موسیقی تیتراژ سریال «عشق کوفی» با شعر قاسم صرافان و آهنگسازی خود را پیش روی مخاطبان قرار داد.

«گره گشا» عنوان قطعه دوم این کنسرت عاشورایی بود که بر اساس یکی از نوحه‌های معروف ایام سوگواری محرم با تنظیمی ارکسترال اجرا شد. این در حالی بود که تسلط راغب بر اجرای دقیق ضرباهنگ‌ها و وفاداری او به محتوای موسیقایی نوحه که بر اساس دستگاه‌های موسیقی ایرانی طراحی شده بود، بر جذاب‌تر و شنیدنی‌تر شدن این قطعه افزود. شرایطی که به دلیل پیشینه راغب در حوزه نوحه‌خوانی و مجالس سینه‌زنی شهر یزد موجب شد تا این قطعه و دیگر آثار اجرا شده با کیفیت بهتری در اختیار شنوندگان کنسرت قرار گیرد.

نوحه هاي راغب

اجرای قطعه «ای اهل حرم میرو علمدار نیامد» بر اساس نوحه‌ای به همین نام که از جمله نوحه‌های بسیار معروف ایام سوگواری محرم و صفر است، بخش بعدی این کنسرت را تشکیل می‌داد که به دلیل همراهی مناسب و قابل توجه ارکستر و همچنین تنظیم جدیدی که برای اجرای زنده در نظر گرفته شده بود، تبدیل به یکی از قطعات پرطرفدار این کنسرت شد. این در حالی است که به حرمت ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) مخاطبان در پایان هر قطعه با ذکر صلوات ارکستر را همراهی می‌کردند.

راغب بعد از اجرای قطعه «سرخ غروب» بود که خطاب به حاضران در برنامه گفت: از تک تک شما تماشاگران و مخاطبان ممنونم که امشب به عشق حضرت سیدالشهدا (ع) در این برنامه حضور پیدا کردید تا در کنار هم به نام نامی حسین (ع) حال دل‌مان خوب شود. من سال‌های سال بود که با خودم مرور می‌کردم تا بتوانم شرایطی را فراهم سازم که کنسرتی را متناسب با این ایام عزیز تدارک ببینم که خوشبختانه با همراهی جناب اردستانی این ایده محقق شد و ما امشب توفیق پیدا کردیم تا به واسطه ایام سوگواری محرم و صفر در خدمت شما مخاطبان موسیقی به شکلی دیگر باشیم. اگر ما در ماه‌های محرم و صفر اشکی می‌ریزیم، این اشک، اشک غم نیست؛ چرا که امام حسین (ع) از گریه‌های ما بی‌نیاز است. ما هم باید برای این نام پرآوازه اشک شوق بریزیم و هیچ فرقی هم نمی‌کند که در چه جایگاهی قرار داریم.

وی افزود: با افتخار صدای من در ایام محرم وقف امام حسین (ع) است. من هم مانند شما عزیزان عاشق حضرت سیدالشهدا (ع) هستم و امیدوارم اگر امشب این حال خوبی که به شما می‌رسد، شامل حال من هم شود و اتفاقات خوبی در زندگی شما بیفتد و گره از کارتان باز شود. شاید شما امشب در خانه مریضی دارید، شاید گرفتارید. اما من فکر می‌کنم امشب به واسطه توجه حضرت سیدالشهدا (ع) این دست‌های خالی بی‌جواب نمی‌ماند.

راغب پس از این صحبت‌های خود بود که به اجرای قطعه «کیستی» پرداخت و پس از آن نیز نوحه معروف عربی «مل بی ین (نوحه عربی حضرت عباس (ع)» را برای مخاطبان اجرا کرد. این در حالی است که اجرای قطعات «حضرت عشق»، «آره من دیوونتم»، «نشانی» و نوحه ترکی «حضرت عباس (ع)» بخش‌های بعدی کنسرت «چهارپایه عشق» را تشکیل می‌داد.

مصطفی راغب در پایان این برنامه بود که برای بار دوم قطعه «ای اهل حرم میرو علمدار نیامد» را برای مخاطبان اجرا کرد و از آن‌ها خواست در بخش پایانی کنسرت به صورت ایستاده با گروه اجرایی کنسرت همراهی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
خدا حفظت کنه عاقبتت بخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
خدا خیرت بده،عالی بود،اجرت با امام حسین
Iran (Islamic Republic of)
محمد ماهان
۱۶:۳۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
اجرای بی نظیری بود خدا رو شکر که توفیق حضور پیدا کردیم آقای راغب شخصیت بی نظیر موسیقی ایران هستند خدا حفظشان کنه اجرتون با خدا وارباب امام حسین ع
Iran (Islamic Republic of)
زينب
۰۶:۱۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
واقعا زيبا بود . دمت گرم . خدا از شر و بلا دورت كنه ب تنت سلامتي بده ايشالا . ائمه بيشتر هر فردي و شخصي ارزش دارن . الهي كه چشت روز بد تبينه سالار
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۰۰:۱۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
اینکه ارادت دارید به ابا عبدالله جای تحسین و تشکر داره از شما اما کاش مداحی تون با دف و ساز و اینچیزا نبود قشنگتر و بهتر بود اجرتون با ابا عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر ترابی
۲۲:۲۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
سلام ! راغب جان عشقی ! صدات و ارادت به آقا اباعبدالله شایسته تقدیره ! یا حسین ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۱:۱۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
آقای راغب عزیز،عشقی!ما اصفهانیها خیلی دوست داریم.اجرکم من الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
سلام آقای راغب عزیز
شما که صداتون را در محرم وقف امام حسین کردید آیا درسته با دف و آهنگ نوحه میر و علمدار را بخوند؟
نوحه با ساز ودهل؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۶:۴۶ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
حاجی دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
خدا اجرتون بده آقای راغب
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۴۵ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
خداوند آخر عاقبت هممون رو ختم به خیر کنه ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
بسیارعالی خدا واقا ابوالفضل العباس(ع)پشت وپناهت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
امام حسین پشت و پناهت خواننده محبوب ایران
آخرین اخبار