برنامه عراق برای اتصال ریلی ایران با شهر‌های مقدس کربلا و نجف

ضمن اعلام اجرایی شدن پروژه خط آهن شلمچه و بصره، نخست وزیر عراق از برنامه‌هایی برای گسترش این طرح به نجف و کربلا خبر داد.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز (شنبه) برای افتتاح پروژه راه آهن مشترک با ایران وارد گذرگاه مرزی «شلمچه» در استان بصره شد و با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌ جمهور ایران دیدار کرد. 

به گزارش شفق نیوز به نقل از یک منبع دولتی، نخست وزیر عراق در این بازدید سنگ‌ بنای پروژه اتصال خطوط ریلی عراق و ایران را نهاد و پروژه وارد فاز اجرایی شد. 

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، السودانی در این مراسم طی سخنانی بر اهمیت این پروژه که برای انتقال مسافران و زائران از ایران و دیگر کشور‌های آسیای مرکزی به سمت عراق نقش مهمی خواهد داشت، تاکید کرد.

وی تصریح کرد که اتصال ریلی از طریق شلمچه تنها یکی از چندین راه ارتباط بین دو کشور بوده که برای انتقال مسافران و زائران به عتبات عالیات در نظر گرفته شده است و برنامه‌هایی برای گسترش این ارتباطات به شهر‌های مقدس نجف و کربلا در آینده وجود دارد.

پیش از این وزیر حمل و نقل عراق برای بررسی جزئیات پروژه راه آهن که دو کشور را به یکدیگر متصل می‌کند سفری دیپلماتیک به تهران داشت.

پروژه راه‌آهن شلمچه ـ بصره از دو دهه قبل بین ایران و عراق مورد بحث بوده و پس از تکمیل، سهم به سزایی در تجارت بین دو کشور و همچنین جا به جایی زائران خواهد داشت.  توافقنامه احداث راه‌آهن بین دو کشور همچنین شامل ابتکاراتی برای پاکسازی مین‌های کاشته شده در طول جنگ تحمیلی در امتداد سرزمین‌های مرزی مشترک می‌شود. علاوه بر این، طرح‌هایی برای ساخت یک پل جمع شونده بر روی آبراه اروند رود (در شمال بصره) در طول یک سال و نیم آینده در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
سلام
عالی ،احسنت ، خدا قوت
آخرین اخبار