امسال بود که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامهای به سایتهای اینترنتی معاملات خودرو (خرید و فروش خودرو در بازار آزاد) دستور داده بود به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده خودداری کنند.
در این نامه تاکید شده بود که قیمتهای درج شده ضمن اینکه نباید از سقف قیمت اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تجاوز کند، برای خودروهایی که قیمت توسط اتحادیه بارگذاری نشده به صورت توافقی و بدون درج در آگهی فروش باشد.
با این حال طی ماههای گذشته نه تنها از اجرای این دستور سرپیچی شده بلکه طی هفته گذشته بنا به شایعاتی مبنی بر لزوم اسقاط یک خودروی فرسوده برای شماره گذاری خودروهای وارداتی، شاهد درج قیمتهای کذایی و نجومی برای خودروهای فرسوده بودیم؛ تا جایی که برای پیکان و پرایدهای از رده خارج شده حتی قیمتهای در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز در این آگهیها درج شد.
درج آگهیهای نجومی برای خودروهای فرسوده و ملتهب کردن بازار در حالی است که قیمت خودرو طی دو ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته و نسبت به ابتدای سال جاری حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.
البته بررسی پلتفرمهای درج کننده آگهیها نشان میدهد که از صبح امروز قیمتهای نجومی درج شده برای خودروهای فرسوده حذف و عبارت «غیرقابل نمایش» جایگزین آن شده است و حتی قیمتهایی که درج میشود پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از سایت حذف میشود.
اگرچه پلتفرمها نسبت به حذف قیمتها اقدام کرده اند، اما به هر حال بی توجهی این سایتها به ابلاغیه سازمان حمایت مبنی بر عدم درج قیمت و دامن زدن به شایعات که میتواند عاملی برای برهم زدن بازار باشد، جای تأمل دارد.
بر اساس این گزارش، پس از انتشار آئیننامه واردات خودروهای کارکرده، بندی که مربوط به نحوه واردات خودرو بود به اشتباه در برخی محافل خبری بازنشر شد به گونهای که به مردم القا شد که به ازای واردات هر خودرو باید یک خودروی فرسوده اسقاط شود، در حالی که بر اساس این آئین نامه هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند که قیمت هر گواهی نیز بیشتر از ۳۰ میلیون تومان نیست.
همچنین مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط با بیان اینکه طی چند روز گذشته قیمت خودروهای فرسوده به طور عجیبی افزایش یافته، خاطرنشان کرد: قیمت واقعی خودرو فرسوده در حال حاضر بین ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان و آن هم بسته به نوع و کیفیت خودرو است. قیمت لاشه خودرو نیز در حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که در مجموع با گواهی اسقاط حدود ۴۵ میلیون تومان برآورد میشود؛ قیمت خرید خودرو نیز حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است؛ بنابراین سود ناخالص مراکز که شامل سود خالص و هزینه اسقاط میشود، حدود پنج میلیون تومان است.
از سویی دیگر آئین نامه واردات خودروهای نو نیز به تازگی به هیأت دولت ارسال شده و هیأت دولت هنوز این آئین نامه را مورد بررسی و تصویب قرار نداده است.
گفتنی است، در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور تردد میکنند که به یک بحران امنیت شبکه حمل و نقل، ناترازی بنزین و مشکلات محیط زیستی تبدیل شده است و تداوم این شرایط را در بلندمدت ناممکن کرده است.
منبع: مهر
همه جای دنیا ماشین بعد از یه بازه زمانی غیرقابل استفاده اعلام میشه و صاحبش باید با پرداخت کرایه حمل و اسقاط اون رو معدوم کنه و یا به عنوان ماشین عتیقه (تحت شرایطی و مقرراتی) اون رو نگهش داره.
کجای دنیا کسی که میخواد شماره گذاری کنه میره یه ماشین اسقاط تحویل میده؟؟؟
یه ایده و طرح غلط باعث پیامدهای منفی متعددی میشه.
امان از مغزهای کوچک زنگ زده(و معمولا پوک) !!!