مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان از آغاز مرمت بخشی از قلعه تاریخی فورگ خبر داد.

شهسواری مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان گفت: با تخصیص اعتبارات از محل اعتبارات ابلاغی ۱۴۰۱،  اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده این فصل مرمت شامل آواربرداری و انتقال نخاله‌ها، برچیدن بخش‌های فرسوده سنگی روی دیوار یا جرز‌ها، دیوارچینی با سنگ لاشه، کاه گل بام شاه‌نشین و بندکشی است.

او افزود:  این قلعه دارای پلان نامنظم بوده که مهمترین عامل شکل دهنده قلعه، شکل خاص کوه و توپوگرافی آن است.


بیشتر بخوانید


شهسواری با اشاره به اینکه فضای داخلی قلعه از سمت شرق به غرب دارای سه قسمت اصلی است که بخش اول در سمت شرق، شامل انبار علوفه، محل زندگی خدمه، محل نگهداری احشام و حوض انبار بوده است بیان کرد: بخش دوم که در فاصله ۵۰ متری از محل زندگی احشام احداث شده به محل نگهداری آذوقه و تدارکات نظامی و محل سکونت سربازان اختصاص داشته و سومین بخش که حالت مرکزیت قلعه را داراست، در دو طبقه احداث شده  و محل سکونت حاکم و نزدیکانش بوده است که مرتفع‌تر از سایر قسمت‌های قلعه بوده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان ادامه داد: قلعه تاریخی فورگ یکی از بنا‌های شاخص و منحصر به فرد در خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در ۱۰ کیلومتری مسیر اسدیه – سربیشه و در روستای هدف گردشگری فورگ واقع شده و هرساله میزبان صد‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

او تصریح کرد: قلعه تاریخی روستای هدف فورگ، مربوط به دوره افشاریه  است که در ۲۸ اسفند ۷۹ با شماره ۳۴۵۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.