پزشکان متخصص پوست و مو در استان اردبیل به‌دنبال مشاهداتی از شیوع نوعی بیماری قارچی مقاوم در پوست برخی افراد هشدار دادند.

پوست انسان بزرگترین سپر در مقابل ورود عوامل خارجی به بدن محسوب می‌شود با این حال خود آن در معرض بیماری‌های ناشی از ارتباط با محیط قرار دارد. متخصصان پوست به تازیگی از شیوع نوع مقاوم بیماری قارچی خبر می‌دهند که تظاهرات بالینی آن نیز در حال تغییر است.

دکتر آیدا ورقایی ، متخصص پوست و مو گفت: همه متخصصان پوست و مو روزانه چند مورد از این بیماری را مشاهده و بیماران را ویزیت می‌کنند و موارد مقاوم این بیماری پوستی در حال افزایش است.

به گفته او، بیماری‌های قارچی روی تنه و کشاله ران، بین انگشتان دست و پا و روی ناخن‌ها و موی سر بدون علائم و با سوزش و خارش بسیار ملایم ظاهر می‌شود و امروز اشکال بسیار متفاوتی از این نوع بیماری شایع شده است.

این متخصص پوست و مو ضمن هشدار به شهروندان برای استفاده خودسرانه از داروهای ترکیبی گفت: داروهای ترکیبی که خودسرانه تهیه شده باشد برای درمان مفید نیست و لازم است افراد با مشاهده کوچک‌ترین ضایعه پوستی در بدن به متخصص پوست و مو مراجعه کنند.

متخصص قارچ‌شناسی پزشکی و مسئول فنی آزمایشگاه تخصصی قارچ‌شناسی بیمارستان امام رضا (ع) اردبیل نیز ضدعفونی کردن باشگاه‌های ورزشی قبل و بعد از استفاده افراد، کنترل قند خون در افراد دیابتی، عدم مصرف خودسرانه داروهای ضدقارچ که باعث مقاومت دارویی در بیماران می‌شود، را از راهکارهای مقابله با این بیماری ذکر کرد.

دکتر سولماز بصیری با بیان اینکه اغلب بیماری‌های قارچی قابل درمان هستند، گفت: کسانی که به استخرها و آبگرم‌ها مراجعه می‌کنند نباید از لوازم شخصی مشترک مانند حوله، ملحفه، بورس، کفش و دمپایی شخصی استفاده کنند.

به گفته او، پیش‌تر چنین مواردی به آزمایشگاه‌های استان‌های دیگر ارجاع داده می‌شد اما خوشبختانه اکنون امکانات لازم برای تشخیص تخصصی قارچ در مرکز استان اردبیل فراهم است.

این متخصص قارچ‌ شناسی پزشکی افزود: آزمایشگاه قارچ شناسی بیمارستان امام رضا (ع) اردبیل برای تشخیص زودهنگام و درمان به موقع عفونت‌های تهاجمی قارچی در بیماران مبتلا به سرطان، اختلالات و بدخیمی‌های خونی، نوتروپنیک، بیماران پیوند مغز استخوان، دریافت‌کنندگان طولانی مدت داروهای استروئیدی، آنتی بیوتیک‌ها و نظایر آن راه‌اندازی شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار