عملیات تثبیت و مرمت تزئینات کاشیکاری ضلع جنوبی مدرسه غیاثیه خرگرد، شاهکار دوران تیموریان و یکی از شاخص ترین مدارس تاریخی ایران، در خواف آغاز شد.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خواف گفت: این عملیات با تخصیص مبلغ یک میلیارد ریال از اعتبارات حقوق دولتی فرمانداری، شروع شده است.

محمود باعقیده افزود: از مهم‌ترین اقدامات در دست اجرا می‌توان به چارکه‌بندی، تثبیت کاشی‌های معقلی و تکمیل قاب بندی اشاره کرد.

وی گفت: مدرسه غیاثیه خرگرد، از زیباترین مدارس تاریخی ایران و شاهکاری از دوران تیموریان، در دوران شکوه خود، از بهترین دانشگاه‌های اسلامی به شمار می‌رفت که دانشمندان بسیاری را در دل خود پرورش داده است.

باعقیده افزود: مدرسه غیاثیه از جمله ابنیه چهار ایوانی و آجری است که در زمان «شاهرخ تیموری» به همت «پیر احمد خوافی» توسط دو برادر معمار به نام‌های «قوام الدین» و «غیاث الدین شیرازی» در سال ۸۴۸ قمری ساخته شد.

مدرسه غیاثیه در دو طبقه و با ۳۲ غرفه و حجره، هشت تالار مربع در گوشه‌ها و دو تالار بزرگ در دو طرف و هشتی ورودی، به عنوان مسجد و مدرسه ساخته شده است.

نمای درونی و نمای بیرونی جلوی بنا آراسته به کاشیکاری رنگارنگ معرق زیبا و کتیبه و داخل ایوان‌ها و رویه دیوار‌ها در بیرون با تلفیق کاشی و آجر تزیین شده است.

این بنا، نماینده کامل معماری دوره تیموریان بوده که به سبک آذری ساخته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار