سران کشور‌های گروه ۲۰ در بیانیه پایانی اعلام کردند هرگونه تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جهان غیرقابل پذیرش است.

گروه ۲۰ در بخشی از بیانیه پایانی اجلاس ۲۰۲۳ در دهلی نو بدون نام بردن از روسیه با انتقاد تلویحی از اقدامات روسیه در جنگ اوکراین، هرگونه جابه‌جایی در مرز‌های رسمی اوکراین را نادرست دانستند و «استفاده از زور» در اوکراین را محکوم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این سند با اشاره به «جنگ در اوکراین» آمده است که «همه کشورها» باید «از تهدید یا استفاده از زور برای دستیابی به خاک یا تصرف سرزمین یا هر اقدام علیه تمامیت ارضی و حاکمیت یا استقلال سیاسی هر کشور دیگری خودداری کنند.»

در این بیانیه هیچ اشاره صریحی به آغاز جنگ توسط روسیه وجود ندارد؛ برخلاف بیانیه گروه ۲۰ در بالی در سال گذشته که با اشاره به قطعنامه سازمان ملل علیه روسیه، جنگ روسیه و اوکراین را حمله فدراسیون روسیه علیه اوکراین نامید و به شدت آن را محکوم کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما خواستار انتقال فوری و بدون مانع غلات، محصولات غذایی و کود‌های شیمیایی از روسیه و اوکراین هستیم.

همچنین تاکید شده است: وزرای دارایی کشور‌های عضو گروه ۲۰ و روسای بانک مرکزی در مورد پیشبرد نقشه راه ارز‌های دیجیتال در اکتبر ۲۰۲۳ گفتگو خواهند کرد.

سران نشست گروه ۲۰ در بیانیه پایانی تاکید کردند: ما تلاش‌های خود را برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ از طریق اهداف و سیاست‌های فعلی پیگیری و ترویج خواهیم کرد. ما اذعان داریم که کشور‌های در حال توسعه به ۵.۸ تا ۵.۹ تریلیون دلار برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خود تا سال ۲۰۳۰ نیاز دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۸:۰۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
شرم آور و تاسف بار است که شبکه‌های تلویزیونی جمهوری آذربایجان و ترکیه در مورد جنایت های آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه، اسرائیل و مزدورانشان سکوت کرده اند چرا؟
آخرین اخبار