نیکلاس تومباسیس، رئیس کمیسیون خودروهای تکنفره فدراسیون جهانی خودرو (FIA) گفت: فدراسیون در تلاش است تا مشکل کارایی خودروها را حل کند، زیرا آنها نمیتوانند با هوای کثیف کنار بیایند، در نتیجه تعداد سبقتها کاهش مییابد.
وی در ادامه اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته، تعقیب خودروی جلویی دشوارتر شده است. در سال ۲۰۲۲ ما با FIA و فرمول یک کار خوبی انجام دادیم و مسابقات را زیبا و دیدنی کردیم و اکنون وضعیت بدتر میشود و در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بدتر خواهد شد. اگر دو خودروی فرمول یک ۲۰۲۱ را با دو فاصله از هم در نظر بگیریم، بیش از ۵۰ درصد بار را از دست میدهند. در خودروهای ۲۰۲۲، کاهش بار تنها ۲۰ درصد بود و اکنون حدود ۲۵ درصد است. البته اوضاع بدتر شد، اما ما تصمیم گرفتیم چه کار کنیم. ما دیگر در مسیر ۲۰۲۴ نیستیم، اما در حال بررسی راهحلهایی برای سال ۲۰۲۵ هستیم. ما برخی از قسمتهایی از خودروها را شناسایی کردهایم که میتوانند تحت تأثیر قرار بگیرند، مانند صفحه انتهایی بال جلو یا کناره زیر بدنه. در این زمینهها میتوانیم قوانین کمی محدودتر تعریف کنیم. ما دیگر وضعیت ۲۰۲۲ را نداریم، بنابراین میدانیم که باید روی چیزی کار کنیم.
پیش از این، بسیاری از رانندههای برجسته فرمول یک از جمله کارلوس ساینز (فراری ایتالیا) اظهار داشتند که کنترل خودروهای ۲۰۲۳ در هوای کثیف بسیار دشوارتر از خودروهای ۲۰۲۲ شده است که به دلیل نوآوری در مقررات فنی دستخوش تغییرات بزرگی شدهاند.