سران گروه ۲۰ پیش از حرکت به سمت راج‌گات، کفش‌های خود را به نشانه احترام درآورند و تعدادی پابرهنه، برخی با جوراب و تعدادی هم مانند بایدن دمپایی نمدی به پا کردند.

میزبان آنها، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در بدو ورودِ رهبران با تک تک آن‌ها به طور جداگانه دیدار کرد. آقای مودی در حالی که مقابل تصویری از «آشرام سابارماتی»، خلوتگاه معنویِ گاندی ایستاده بود، پس از سلام و احوال‌پرسی با هر یک از رهبران دست داد و سپس از آن‌ها خواست که سرشان را خم کنند تا شال کرم‌رنگِ بافتِ هند را که نشان اجلاس گروه بیست هم روی آن دوخته شده بود، به گردنشان بیندازد. نخست وزیر هند سپس با هر یک از رهبران گروه بیست عکس‌های دو نفره‌ای را گرفت. 

در این میان، مواجهه مودی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به نمایندگی از ولادیمیر پوتین در نشست گروه بیست شرکت کرده، همچنین احوال‌پرسی نخست وزیر هند با رئیس جمهوری برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی و فرانسه متفاوت‌تر از سایرین پیش رفت.

آقای مودی افزون بر سلام و روز بخیری که با تمامی رهبران رد و بدل کرد، از آقای لاوروف سوال کرد که آیا همه امور به خوبی پیش می‌رود و در امور اقامتی خود احیانا مشکلی ندارد. سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی و لولا داسیلوا، همتای برزیلی او، آقای مودی را به آغوش کشیدند. آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین هم به هنگام دست دادن، با دست دیگرش بازوی آقای مودی را به نشانه ابراز صمیمیت فشرد، کاری که از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم به هنگام احوال‌پرسی با آقای مودی، تکرار شد. 

نخست وزیر هند سپس در کنار جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده پیشاپیش سایر رهبران گروه بیست راهی راج‌گات شدند؛ مکانی که پیکر مهاتما گاندی در ژانویه ۱۹۴۸ و یک روز پس از ترور توسط یک هندوی افراطی در آنجا سوزانده شد.

آن‌ها پیش از حرکت به سمت راج‌گات، کفش‌های خود را به نشانه احترام درآورند و تعدادی پابرهنه، برخی با جوراب و تعدادی هم مانند آقای بایدن دمپایی نمدی به پا کردند. 

رهبران گروه بیست سپس دور سنگ مرری پوشیده از گل‌های همیشه‌بهارِ سفید، زردو نارنجی که در محل سوزانده شدن پیکر مهاتما گاندی قرار گرفته، ایستادند و برای ادای احترام به رهبر خشونت‌گریز هند یک دقیقه سکوت کردند. 

در میان رهبران گروه بیست، رئیس جمهوری برزیل که رئیس آتی اجلاس دوره‌ای گروه بیست خواهد بود، بیش از همه تحت تاثیر این مکان قرار گرفت. او در حالی که هق‌هق می‌کرد، گفت: «در زندگی سیاسی من، مهاتما گاندی اهمیت زیادی دارد، مبارزه خشونت‌گریز الگویی بود که من طی سال‌های مبارزه در قالب سندیکا‌های کارگری به کار بستم.» 

به هنگام بازگشت، نخست وزیر هند، ریشی سوناک، نخست وزیر هندی‌تبار (هندی‌های جنوب شرق آفریقا) بریتانیا را همراهی کرد و آقای بایدن پشت سر آن‌ها حرکت کرد. البته آقای مودی یک لحظه به آقای لاوروف تعارف کرد که مسیر خود را تغییر دهد و به جمع پیشتازان صف بپیوندد. دوربین‌های آژانس‌های خبری لحظاتی بعد وزیر خارجه روسیه را در حالیکه در کنار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حرکت می‌کرد و گرم صبحت با او بود، نشان دادند.

میزبان بعدی نشست رهبران گروه بیست در سال ۲۰۲۴، برزیل خواهد بود و در سال ۲۰۲۵ هم این نشست در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد. 

گروه بیست شامل ۱۹ اقتصاد برتر جهان به همراه اتحادیه اروپا بود، ولی در اجلاس هند، عضویت اتحادیه آفریقا نیز مورد پذیرش سران گروه بیست قرار گرفت.

سران گروه ۲۰

پوتین

پوتین

پوتین

منبع: عصر ایران

برچسب ها: گاندی ، گروه ۲۰
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
کاسه انجا رود که قدح بازاید احترام بزاری احترام میزارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
كاش شاه انكليس هم شركت داشت ديدني بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
یعنی اینقدر گاندی رو قبول دارن ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۱۴:۰۸ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
البته مهاتما گاندی یک رهبر آزادی بخش والبته برای خودشان مقدس بود وهست،چون هندوستان را از چنگ انگلیس کثیف نجات داد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۰۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
البته که نتوانست چون انگلیس جاش را به آمریکا داده و مطیع فرمان آمریکا شده هند
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۰۹:۳۳ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
این حالا اولشه می خوان این هندی‌ها هم مراسم بزرگ پیاده روی با پای پیاده و موکب داری برای گاندی راه اندازی کنند تا از سر تا سر جهان بیایند در این مراسم پیاده روی شرکت کنند بلاخره گاندی هم در زمان خودش انسان کمی نبوده و کاری بزرگ برای آزادی هندوستان از زیر بار استعمار انگلیس انجام داده است .
Iran (Islamic Republic of)
رسولی
۱۰:۱۹ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
خودت هم فهمیدی چی گفتی اصلا" میدونی شیعیان برای چی پیاده از نجف میرن تاکربلا برو کمی تحقیق کن بعد یک چیز رو به چیز دیگه ربط بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
چه خوب بود ، برای انتشار نظرات ملاک ارزشی بودن در نظر می گرفتین،. تا هر نظر بی ارزشی نزارین توی یک سایت خبری،. چون به نظرم از ارزش کارتون کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
چقدر از بی سوادی و عدم مطالعه بعضی ها باید در رنج باشیم ؟ آقای عمار اگر در این گاله رو باز نمی کردی کسی به شما چیزی می گفت ؟ دریغا دریغا دریغا ...
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۳:۲۰ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
بزرگ ترها میگفتن . حرف زدن بلد نیستیم . حرف نزدن را یاد بگیریم . ضمنابدانیدخوب است که در هند هم یک مراسم سالانه وجود دارد .صدها هزارهندو.پس از پیاده روی در رود تن به آب میزنند
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۴:۱۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
اولا اونا چنین قصدی ندارند، وتو وامثال توواز توبزرگتر هم نمیتوانند جریان راهپیمائی اربعین رو کمرنگ کنند.راهپیمائی اربعین بزرگترین و با شکوهترین راهپیمائی در طول تاریخ بشریته.
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۵:۰۷ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
پناه به خداوند جل جلاله می برم از شر بد اندیشان کج اندیشان حسودان بخیلان تنگ نظران کینه ورزان اهل نفاق که تفسیر به رای خود می کنند آنچه را که واقعیت نیست ، ما برون را ننگریم قال را ما درون را بنگریم حال را . التماس دعا و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۰۵:۴۲ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : برادران خواهران محترم که نظری را که بنده حقیر در مورد هندی‌ها و گروه ۲۰ نوشتم ربطش دادید به اربعین ابا عبدالله الحسین علیه السلام و تفسیر به رای غلط اشتباه خود کردید و به بنده حقیر توهین کردید این در صورتی است که بنده حقیر فقط در مورد فرهنگ سازی خرافی انگلیسی گرایانه هندی‌ها و گروه ۲۰ برسر قبر گاندی که دارند اغواگری می کنند و می خواهند همانند گاو پرستی هندوها سیکها ترویج فرهنگ خرافی را بر سر مزار گاندی رایج کنند نظرم رو گفتم که با نظرات توهین آمیز شما به بنده حقیر مواج شدم !!!! و نظر بنده را تفسیر به رای غلط اشتباه خودتان کردید خداوند جل جلاله همگیمان را به صبر خردورزی بصیرت تعمق تعقل زینت کند تا بدون آنکه بفهمیم منظور طرف چیست به آن مخاطب توهین حمله نکنیم و نظرش را تفسیر به رای غلط خود نکنیم . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
گروه بیست را باور کنیم یا بریکس بی اثر را انوقت مسئولین ایران به حذف دلار دل بسته اند زیرکانه است اقدامات مسئولین ایران
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۳:۱۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
خداوکیلی خودت متوجه منظور خودت شدی ؟!