افزایش بهره وری در محصولات کشاورزی با استفاده از کود‌های شیمیایی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد گفت: مصرف کود مناسب، علاوه بر حاصلخیزی و بهره وری خاک موجب مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و کیفیت محصول تولیدی می‌شود.

محمد حسن زارعیان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد گفت: دانستن خواص انواع کود‌های شیمیایی با توجه به نزدیک شدن به کشت پاییزه می‌تواند در افزایش تولید محصولات کشاورزی نقش موثری ایفا کند.

او در خصوص نقش کود‌های شیمیایی بر روی گیاهان اظهار کرد: مصرف کود مناسب بر حاصلخیزی و بهره وری خاک، مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و کیفیت محصول تولیدی تاثیر به سزایی دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد گفت: عمده کود‌های موثر در کشت پاییزی شامل سولفات پتاسیم، کلرورپتاسیم، سولفات آمونیوم، فسفات آمونیوم و اوره هستند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

زارعیان با بیان اینکه پر مصرف‌ترین کود ازته در دنیا کود اوره است خاطر نشان کرد: کاربرد اصلی این کود تامین نیتروژن گیاهان بوده و باعث سرسبزی می‌شود، از طرفی به فرایند فتوسنتز کمک ویژه‌ای می‌کند، چون این محصول تنها تامین کننده‌ی نیتروژن است پس در درجه‌ی اول برای رشد شکوفه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

او تشریح کرد: دی آمونیوم فسفات از دیگر کود‌های موثر در بهبود رشد رویشی، یکنواختی شکوفه ها، افزایش مقاومت در برابر سرما و افزایش تولید در محصولات زراعی و باغی است که در هر مرحله‌ای از رشد گیاهان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد اعلام کرد: با افزودن کلرور پتاسیم به خاک و جذب یون پتاسیم فعالیت مولکول‌های زیستی مانند آنزیم ها، کاتالیست‌های شیمیایی، نشاسته و قند‌ها در فرایند‌های سلولی گیاهان تنظیم شده و این مسئله به رشد و نمو مطلوب گیاه کمک می‌کند.

زارعیان گفت: موجودی انبار‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد در وضعیت کاملا مطلوبی است و هیچگونه کمبودی از بابت تامین و توزیع کود در استان نداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.